Nieuws en blog


Velen van u geven bij ons aan dat zij het onrechtvaardig vinden hoe de belasting over spaargeld in privé wordt berekend. In veel gevallen moet er meer belasting worden afgedragen dan dat er aan rendement wordt gemaakt. Voor die relaties hebben wij dé oplossing om over werkelijk ontvangen rente belasting te betalen. Het oprichten van een simpele spaar B.V. Afhankelijk van de omvang van uw spaargeld kan het jaarlijkse voordeel al snel enkele duizenden euro’s netto zijn!

Rekenvoorbeeld

Spaargeld boven vrijstelling van € 50.000 Rente % Besparing jaar 1 Besparing tm jaar 2 Besparing tm jaar 3 Besparing tm jaar 4
€ 150.000 0,2 € 192 € 1.051 € 1.902 € 2.748
€ 300.000 0,2 € 2.227 € 5.103 € 7.954 € 10.780
€ 500.000 0,2 € 4.907 € 10.376 € 15.739 € 21.051

Bij een spaarrente van 0,2% en een spaarsaldo van € 300.000 bedraagt de totale belastingbesparing besparing in 3 jaar € 7.954 netto. Hierbij is rekening gehouden met de eenmalige kosten van oprichting van de BV van € 750 incl. btw en met de jaarlijkse kosten voor het opstellen van de jaarrekening van € 425 incl. btw.

Hoe werkt het?

Bij het oprichten van een nieuwe lege BV brengt u uw spaargeld in als aandelenkapitaal. Hierdoor wordt uw spaarsaldo niet meer belast in box 3. In uw BV bent u alleen belasting verschuldigd over het werkelijke rendement. Op die manier betaalt u nooit teveel belasting in tegenstelling tot spaargeld in box 3.

Voor wie interessant?

Dit advies is met name bedoeld voor relaties;

  1. die over spaargeld beschikken van € 150.000 of meer;
  2. die een rendement maken van minder dan 4% per jaar;
  3. die weinig risico willen nemen met het spaargeld (niet willen beleggen)
  4. die box 3 belasting willen besparen!

Stappenplan

Als u ook op de belasting op spaargeld in box 3 wil besparen dan kunt u de volgende stappen doorlopen;

  1. meld u bij ons aan via e-mail op spaarbv@cournot.nl (naam en telefoonnummer) of bel 0168-327702 en vraag naar Julian Langkemper of Sebastiaan Hasselman. Doe dat uiterlijk 1 november 2017 om er zeker van te zijn dat u al in 2018 kunt profiteren van het belastingvoordeel!
  2. na een intake bespreken we met u of de spaar BV voor u de oplossing is en hoeveel middelen u in de BV wilt inbrengen
  3. wij verzorgen daarna de oprichting van de BV met u.
  4. na oprichting opent u één of meerdere bankrekeningen op naam van uw BV
  5. u hoeft slechts één keer per jaar informatie aan ons aan te leveren, wij doen de rest

Tariefvoordeel 2 of meer aanmeldingen

Deel dit nieuwsbericht met uw familie en/ of vrienden. Indien u zich namelijk meldt met twee of meer oprichtingen van BV’s dan bespaart u € 100 per BV voor de oprichtingskosten bij de notaris!

Deel dit bericht:

Heeft u behoefte aan een persoonlijke berekening van uw belastingvoordeel? Neemt u dan contact met ons op voor een vrijblijvend advies.Uiteraard gaan wij discreet om met de ontvangen informatie en adviseren wij u afzonderlijk.

Met vriendelijke groet,

 

Julian Langkemper

Sebastiaan Hasselman

 

Note 1

De berekeningen zijn op basis van de belastingtarieven 2017

Note 2

Het kan zijn dat de wetgever in de toekomst op deze constructie een aanpassing doet in de wet. De verwachting is dat de constructie nog minstens 3 jaren te benutten is. Het is heel eenvoudig om de BV weer op te heffen als u het geld weer privé nodig heeft bijvoorbeeld.

Note 3

De Hoge Raad heeft onlangs bepaald dat de wetgever met een variant op de huidige wetgeving moet komen om de heffing eerlijker te maken. In de vakbladen wordt daarover geschreven dat een aanpassing nog ver weg is zeker nog wel enkele jaren in beslag kan nemen. Tot die tijd profiteert u alvast zeker van een eerlijke heffing met de spaar BV!

Het is een toenemende trend op de arbeidsmarkt om te werken zonder een vast contract, maar als freelancer of zzp’er. Een tijdelijk contract kan onzekerheid geven over je inkomen. Wat is dan van belang bij het afsluiten van een hypotheek of kopen van een huis?

Het is ook mogelijk om zonder een vast contract een huis te kopen en hypotheek af te sluiten. Om dit goed uit te leggen zullen we eerst de diverse vormen van flexibele contracten uitleggen. De verschillen tussen de diverse arbeidscontracten zijn bijvoorbeeld het aantal uur dat je per week werkt, de duur van het contract en de regelmatigheid waarmee je werkt. Ieder type contract brengt eigen mogelijkheden dan wel beperkingen met zich mee voor het afsluiten van een hypotheek.

Tijdelijk contract voor vast aantal uren

Dit is een tijdelijke arbeidsovereenkomst waarbij je voor een bepaalde periode werkzaamheden verricht. Dit contract eindigt van rechtswege na afloop van de afgesproken periode. Een werkgever kan een verlenging aanbieden van dit tijdelijke contract. Deze verlenging kan ook bestaan uit het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, ook wel vast contract genoemd. Je werkgever mag maximaal 3 tijdelijke contracten in een periode van maximaal 2 jaar aanbieden. Hierna gaat het contract automatisch over in een vaste aanstelling. Overigens kunnen in een CAO (collectieve arbeidsovereenkomst) verruimde afspraken over verlenging mogelijk zijn. De werkgever dient overigens uiterlijk 1 maand voor het aflopen van de tijdelijke arbeidsovereenkomst jou te informeren of het contract wordt verlengd, of niet. Dit is de zogeheten aanzegplicht. De gevolgen van het niet of niet tijdig aanzeggen heeft financiële gevolgen voor de werkgever.

Het tijdelijk contract hoeft niet per se samen te hangen met een einddatum, maar kan ook minder concreet zijn zoals de duur van een project of vervanging van een collega die vanwege ziekte tijdelijk is uitgevallen. Op het moment dat je je werkgever om een werkgeversverklaring vraagt kun je ook een verzoek indienen voor een zogeheten intentieverklaring. Daarin geeft de werkgever aan dat het eerstvolgende contract bij goed functioneren een vast arbeidscontract wordt. Daarin wordt ook een voorbehoud gemaakt dat de omstandigheden van het bedrijf niet veranderen. Het bruto inkomen wat dan op de werkgeversverklaring staat telt voor de hypotheekaanvraag als vast inkomen.

Ontvang je een werkgeversverklaring zonder intentieverklaring ook dan zijn er mogelijkheden om de hypotheek te verkrijgen. De meeste geldverstrekkers willen dan het gemiddelde bruto jaarinkomen over de laatste 3 jaar zien. Indien het inkomen uit het laatste jaar lager ligt dan het gemiddelde telt het laagste getal als inkomen mee voor de hypotheekaanvraag.

Oproepcontract

Dit arbeidscontract wordt ook wel een nulurencontract, min-maxcontract of afroepcontract genoemd. Kenmerkend is dat de werktijden flexibel zijn. Oproepcontracten zijn zowel voor bepaalde als wel voor onbepaalde tijd af te sluiten. Je hebt bij dergelijke arbeidsovereenkomst een zogeheten verschijningsplicht als je wordt opgeroepen. Met een nulurenovereenkomst heb je geen garantie op inkomen. Daar zijn wel uitzonderingen voor indien je bijvoorbeeld de afgelopen drie maanden van het contract regelmatig bent opgeroepen en hier een bepaald patroon in zit. Je kunt dan een beroep doen op een ‘rechtsvermoeden’ over de omvang van de arbeid. Per oproep dien je overigens minimaal 3 uur uitbetaald te krijgen, ook al werk je slechts 1 uur en zelfs als je meerdere malen per dag wordt opgeroepen. In een min-maxovereenkomst staan afspraken over het minimaal te werken uren per periode en eventueel ook het maximaal aantal uren. Je ontvangt dus altijd een vergoeding voor het minimum aantal uren, ook al heb je deze niet gewerkt.

Het gemiddeld bruto inkomen over de laatste 3 jaar wordt als inkomen beschouwd voor de hypotheekaanvraag. Gelijk aan de bepaling voor het inkomen uit tijdelijk contract zonder intentieverklaring zoals opgeschreven in het vorige kopje.

Uitzendcontract

Werk je via een uitzendbureau dan heb je te maken met een uitzendcontract. Veelal wordt er op basis van de CAO gewerkt met een zogeheten fasensysteem. Afhankelijk van de fase ontvang je meer of minder bescherming bij ontslag. Vaak is de duur van het contract bepalende voor de fase. Afhankelijk van de fase waarin je werkt krijg je te maken met de regels rondom de verstrekking van een hypotheek.

Indien je in vaste dienst werkt voor het uitzendbureau telt dit inkomen mee als zijnde het vaste inkomen voor de hypotheek. Op het moment dat je niet in vaste dienst bent bij het uitzendbureau kun je verzoeken om een perspectiefverklaring af te geven. Dit is een soort van werkgeversverklaring voor uitzendkrachten en waar ook zachte waarden op genoemd staan zoals inzicht naar je vooruitzichten op werk op basis van je opleidingen, werkervaring en competenties. Sommige geldverstrekkers beschouwen het inkomen van de perspectiefverklaring ook als vast inkomen. Laat je hier goed over informeren door je hypotheekadviseur.

Om in aanmerking te komen voor een perspectiefverklaring dien je minimaal 1 jaar in dienst te zijn bij het uitzendbureau en het hebben van referentie’s en diploma’s. De perspectiefverklaring is vervolgens 6 maanden geldig.

Ontvang je geen perspectiefverklaring dan kun je een werkgeversverklaring opvragen en werkt het net als bij het tijdelijk contract zonder intentieverklaring. Het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar werken is het uitgangspunt voor de inkomensbepaling.

Payrolling

Deze vorm van arbeid is enigszins vergelijkbaar met het uitzendcontract. De organisatie waar je voor werkt heeft de verantwoordelijkheid voor zijn werkgeverschap uit handen gegeven aan een zogeheten payrollbedrijf of payrollcompany. Dit payrollbedrijf is formeel jouw werkgever en zij regelen alle administratieve en juridische zaken rondom de arbeidsovereenkomst zoals bijvoorbeeld pensioen, salarisadministratie en het opstellen van arbeidscontracten.

Het inkomen uit payrolling wordt op dezelfde wijze bepaald als bij een tijdelijk contract zonder intentieverklaring.

Wenst u een quickscan van uw mogelijkheden voor een hypotheek, neem dan contact met ons op : info@cournot.nl

 

 

 

Vanaf 1 mei 2017 is het bij het afsluiten van een telefoonabonnement verplicht om te toetsen in het BKR. De provider kan hierdoor de aanvraag voor een telefoonabonnement afwijzen. Er gelden nieuwe regels, waardoor telecomproviders verplicht zijn te controleren of je wel kredietwaardig bent om de lasten te dragen.

Daarnaast wordt zo’n abonnement vanaf nu geregistreerd in het register van het BKR. Dat kan invloed hebben bij het aanvragen van andere leningen, zoals een hypotheek.

Wat verandert er vanaf 1 mei 2017

Als je een telefoonwinkel bezoekt of een toestel online bestelt, in combinatie met een abonnement, wordt je kredietwaardigheid getoetst. Dat gebeurt bij toestellen vanaf 250 euro. Bijvoorbeeld alle iPhones en toestellen uit de Galaxy-serie van Samsung.

De provider vraagt informatie over hoeveel je verdient en wat het bedrag is dat je kwijt bent aan vaste lasten. Ook wordt de lening voorgelegd aan het Bureau Krediet Registratie, beter bekend als BKR. Dit bureau kijkt of je ook andere leningen hebt lopen. Met alle informatie wordt berekend of je genoeg te besteden hebt om het toestel af te betalen.

Waarom gebeurt dit?

De Hoge Raad bepaalde in 2014 dat het ontvangen van een ‘gratis’ telefoon bij het afsluiten van een abonnement in feite een lening is. Daardoor is de Wet op het financieel toezicht van toepassing. Het afsluiten van een abonnement met een toestel op afbetaling staat gelijk aan uitgesteld betalen bij een bank, webwinkel of autodealer.

Minister Dijsselbloem van Financiën bepaalde dat providers zelf met een oplossing moeten komen, om consumenten te beschermen tegen te hoge leningen. Helaas hebben de providers hierin niet kunnen voorzien waardoor de minister alsnog wetgeving heeft gemaakt.

Welke gevolgen heeft dit voor een hypotheekaanvraag?

Als je een abonnement afsluit met een toestel op afbetaling boven de 250 euro, staat dat geregistreerd als een krediet bij het BKR. Vaak geldt zo’n abonnement voor één of twee jaar. Daarna heb je je toestel afbetaald, en heeft de lening geen invloed op andere zaken. Als je in die twee jaar besluit een huis te kopen, dan heeft dit effect op de leencapaciteit.

Hoeveel het precies is, verschilt per toestel en per persoon en zijn of haar financiële situatie en omstandigheden.

Wat als ik nu niet het toestel kan krijgen dat ik wil?

Je hebt meerdere opties. Wil je persé die ene iPhone, Samsung Galaxy, Huawei of Nokia, dan kun je de telefoon in één keer betalen en daarnaast een sim-only afsluiten. Als je dat te duur vindt, kun je een deel van de telefoon betalen. Als het resterende bedrag dan onder de 250 euro uitkomt, is er niks aan de hand. Ook kun je besluiten op het moment van de hypotheekaanvraag de lening voor het telefoontoestel direct af te lossen. Dan verdwijnt de registratie ook uit het BKR.

Heeft het ook invloed op bestaande abonnementen?

Nee. De regels gelden alleen voor nieuwe abonnementen en verlengingen waarbij je een nieuw toestel op afbetaling koopt.

Het merendeel van de VvE’s in Nederland reserveert te weinig voor onderhoud. Dit kan dit tot achterstallig onderhoud leiden van een gebouw en dit is onwenselijk volgens de rijksoverheid. Om die reden wil de overheid dat er een minimale reservering per jaar voor onderhoud moet komen. Deze verplichting zou per 2018 dienen in te gaan.

Het is op twee manieren mogelijk het onderhoud te reserveren voor een VvE. De eerste methode is via een zogeheten meerjaren onderhoudsplan (MJOP). Uit dit overzicht blijkt op welk moment en per jaar wanneer welk onderhoud dient plaats te vinden en wat de verwachte kosten voor dit onderhoud zijn. De VvE kan dan maandelijks reserveren op basis van de begrote uitgaven hoeveel geld nodig is en dit omslaan voor de betreffende eigenaren. Op deze wijze is er conform de verwachting voldoende geld in kas.

Indien er geen MJOP is opgesteld en vastgesteld door de leden dan dient de VvE jaarlijks 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw te reserveren. De herbouwwaarde kan afgeleid worden van de opstalverzekering van de VvE.

 

Sinds 1 januari 2017 is de éénmalige verhoogde schenkingsvrijstelling weer terug op het toneel. Tijdens de kredietcrisis bestond deze regeling ook tijdelijk om de woningmarkt te stimuleren.

Wat zijn de voorwaarden voor deze vrijstelling?

Eigen woning

Allereerst dient de schenking gebruikt te worden voor de aankoop, verbouwing, verbetering of het onderhoud aan de eigen woning. Dit betreft dus een koopwoning.  Ook mag de schenking gebruikt worden om een schuld voor de woning zoals een hypotheek af te lossen. Dit geld mag ook gebruikt worden voor een zogeheten restschuld op te lossen. U mag de schenking ook gebruiken om uw hypotheek over te sluiten naar een lagere hypotheekrente en hiermee de boeterente voldoen. Het maakt hierbij niet uit of het geld gebruikt wordt voor een kluswoning, nieuwbouwwoning of bestaande woning.

Drie kalenderjaren

De vrijstelling van € 100.000 geldt in principe voor één kalenderjaar. Stel dat de ontvanger de schenking niet in één jaar gebruikt heeft dan mag deze ook uitgesmeerd worden over de volgende twee kalenderjaren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om de hypotheekschuld te verlagen zodat u binnen de boetevrije marge blijft.

Leeftijd ontvanger

Is de persoon die de schenking ontvangt tussen de 18 en 40 jaar dan geldt de éénmalige vrijstelling van € 100.000. Er hoeft geen familieband te zijn tussen de schenker en ontvanger. U mag het bij wijze van spreken ook geven aan uw neefje, nichtje, buurman, buurvrouw et cetera.

Het spreekt voor zich dat u zich dient te melden bij de Belastingdienst indien u de schenking niet heeft gebruikt voor de eigen koopwoning. U dient deze melding uiterlijk 1 juni van het derde kalenderjaar dat volgt op het jaar waar de schenking

Indien u geen inkomsten heeft in box 1 en uw heffingskortingen niet optimaal benut, maar nog wel een stamrechtvoorziening heeft in uw BV, dan kan het verstandig zijn een deel van het stamrecht uit te keren. Zo benut u de algemene heffingskorting en kunt u eventueel gebruik maken van de lagere tariefschijven in box 1. In de jaren dat u de stamrechtvoorziening laat uitkeren naast eventuele andere inkomsten zoals pensioen en of AOW, dan kan het zo zijn dat u meer belasting betaalt. Laat u in een dergelijke situatie dan ook goed en tijdig adviseren.

Er komen steeds meer discussies bij de rechter terecht met betrekking tot een onjuiste vermelding van de woonoppervlakte. In de makelaardij is de voorgeschreven methode om woonruimte te meten de zogeheten NEN2580 norm. Is bij een afwijking in de verkoopinformatie van deze norm de verkoper dan ook direct schadeplichtig?

Onlangs besliste het Gerechtshof Amsterdam over een dergelijke zaak. De discussie ging over een verschil van 9 vierkante meter ten nadele van koper. Tijdens het verkoopproces in 2010 is door een NVM makelaar in de brochure en op Funda de volgende tekst gebruikt : “Sfeervol en licht 4-kamer benedenhuis van 80 m2 met zonnige tuin (…)”. Op een later moment in 2014 bleek dat de woning geen 80 vierkante meter bedroeg, maar slechts 71 vierkante meter.

De schade die de koper uit 2010 vorderde van de verkoopmakelaar is een bedrag van circa € 52.000 vanwege de onjuiste oppervlakte. Dat komt overeen met de waarde per vierkante meter en de bijkomende overdrachtsbelasting en juridische kosten vanwege de procedures. De rechter vindt deze redenatie te kort door de bocht. Volgens het hof is de woonoppervlakte weliswaar een belangrijke factor bij het bepalen van de prijs en het beslissen om tot aankoop over te gaan, maar zeker niet de enige. Het vaststellen van de schade door een evenredig deel van de koopsom als uitgangspunt te nemen is vanuit die optiek gezien onjuist.

De marktwaarde van de woning in 2010 is mede van belang. Indien koper een marktconforme prijs heeft betaald heeft hij geen schade geleden. Het standpunt van koper dat hij niet bereid was om € 415.000 voor het appartement te betalen, betekent niet automatisch dat anderen niet bereid waren dit bedrag te voldoen. Het aan- en verkopen van een woning is per definitie een proces wat plaatsvindt op een publieke markt waarbij diverse factoren een rol spelen. Ook het feit dat de verkoopprijs per vierkante meter voor iedere woning anders is speelt mee in de overwegingen.

Daarnaast neemt het hof mee dat de koper zonder te onderhandelen in 2010 de vraagprijs heeft betaald. Dit duidt er kennelijk op dat de koper de woning erg graag wilde zonder zich te vergewissen van de exacte vloeroppervlakte. In de brochure was te woord circa te lezen bij de genoemde vloeroppervlakte.

De makelaar heeft zich verweerd door te stellen dat de NEN2580 meetinstructie formeel pas op een later moment van kracht ging. Daar ging de rechter niet in mee en heeft de schade bepaald op € 10.000. De conclusie is dan ook dat de schade niet exact is vast te stellen.

 

Besef dat als u een activiteit start vanuit de BV, u risico loopt met uw gehele stamrechtvoorziening in de BV. Beter is dan om een werk BV “onder” uw stamrecht BV op te richten en vanuit daar de activiteit te starten. U kunt dan vanuit de stamrecht BV wel geld uitlenen aan de nieuwe BV. Het risico is dan beperkt tot het bedrag wat u uitleent. De lening dient overigens onder zakelijke voorwaarden te worden verstrekt. Mocht de nieuwe werk BV dan de lening niet kunnen terugbetalen dan kunt u deze mogelijk afwaarderen in de stamrecht BV en bespaart u daarmee loonheffing over de stamrechtuitkeringen.

Veelal is echter een eenmanszaak oprichten een beter alternatief. U heeft dan mogelijk recht op aftrekposten voor ondernemers die u in de BV niet heeft. In de BV zou u zelfs een zogenaamd “gebruikelijk loon” moeten genieten, ondanks de hoogte van de winst. In zijn algemeenheid kunt u tot een winst van ca. € 200.000 fiscaal beter in eenmanszaakvorm ondernemen. Om aansprakelijkheid te beperken zou u een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kunnen afsluiten. Het is wel zo dat u in eenmanszaakvorm met uw hele privévermogen aansprakelijk bent. Als u gehuwd bent kan het raadzaam zijn om juist dan huwelijkse voorwaarden op te stellen.

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig te geven. Uw persoonlijke situatie is hiervoor bepalend. Om die reden is het voor ons wenselijk om inzage te hebben in uw prive inkomenssituatie. Van belang is bijvoorbeeld hoeveel pensioenrechten u heeft opgebouwd en hoe hoog uw aftrekposten, bijvoorbeeld voor de eigen woning, zijn in de toekomst. Na inventarisatie hiervan en na een adviesgesprek waarin wij u wensen aanhoren, kunnen wij u goed adviseren.

In zijn algemeenheid is het inkomstenbelastingtarief op het moment van uitkeren een belangrijk aspect. Hiernaast kan ook de maximale Bijdrage ZVW-premie een rol spelen in de afweging. Uiteraard speelt ook de levensverwachting een rol. Mocht u het slechte nieuws ontvangen dat u niet lang meer te leven heeft, dan is het plannen van deze inkomsten, voorzover nog mogelijk, een belangrijk aandachtspunt vanuit financieel oogpunt. Uiteraard geldt het ook andersom, als u geen of weinig pensioen heeft opgebouwd, dan kan deze stamrechtvoorziening een belangrijk onderdeel zijn van uw inkomsten voor levensonderhoud. In overleg met u kunnen wij een inschatting maken welke netto inkomensbehoefte u heeft voor de komende 30 jaren. Vervolgens kunt u de inkomsten uit de stamrechtvoorziening daarop aanpassen.

Indien u geld heeft uitgeleend uit de stamrecht B.V. dan is het raadzaam om een goed financieel plan te hebben over wanneer de uitkeringen zullen plaatsvinden. Stel dat u € 100.000 ontslagvergoeding in de BV liquide had en dat u € 60.000 heeft uitgeleend. U bent nu 59 jaar. U heeft een uitkeringsplan gemaakt waarbij u in de periode 63 tot en met uw AOW-leeftijd van 67 jaar en 6 maanden. Dat is totaal 5,5 jaren. U wenst in die periode € 1.500 bruto per maand uit te keren. Als u de leeftijd van 65 jaar en 2 maanden heeft bereikt dan zijn de liquide middelen bijna opgesoupeerd. Op dat moment zou de lening al weer deels ingelost moeten zijn. Als u de middelen aan uzelf in Prive heeft uitgeleend dient u voor de aflossing een gedegen plan te hebben wat uitvoerbaar is. Mogelijk was u voornemens uw eigen woning dan te verkopen en te gaan rondreizen of een woning te huren. Zorg er dan voor dat u tijdig uw woning verkoopt en informeer bij een makelaar naar de courantheid en mogelijke opbrengst van uw woning. Zorg ervoor dat u in uw prognose ervanuit gaat dat aannames tegenvallen. Zorg er dan tegelijkertijd voor dat u daarop kunt anticiperen.

Heeft u geld vanuit de stamrecht BV uitgeleend aan uzelf in verband met de aankoop of verbouwing van uw woonhuis?

Let er dan op dat u de lening tijdig moet aanmelden bij de belastingdienst. Doet u dat niet dan heeft u geen recht op hypotheekrenteaftrek. Heeft u de lening na 1 januari 2013 verstrekt? Let u er dan tevens op dat u waarschijnlijk de lening of lineair of annuïtair moet aflossen. Als u dat niet nakomt heeft u eveneens geen recht op hypotheekrenteaftrek.

Heeft u de middelen aan een derde uitgeleend?

Zorg er dan voor dat u aflossingsplan heeft wat reeds periodiek nagekomen moet worden. Zo kunt u al in een vroeg stadium constateren of degene aan wie u geld heeft uitgeleend aan zijn verplichtingen kan voldoen. Mocht dat niet zo zijn dan kunt u tijdig actie ondernemen om bijvoorbeeld het gegeven onderpand uit te winnen. Om grote risico’s te beperken kunt u beter aan diverse partijen kleinere geldbedragen uitlenen dan aan één partij.

Overweegt u geld uit te lenen; overleg vooraf met uw adviseur van Cournot. Zo voorkomt u problemen die u niet eenvoudig meer kunt herstellen.