Nieuws en blog


woonboerderij technische keuringStaat u op het punt om een woonboerderij te kopen en wenst u een keuring van dit gebouw? Wij kunnen u dan goed van dienst zijn bij het organiseren van deze technische inspectie. Vaak gaat het om een voormalig agrarisch bedrijf. Wij kennen het klappen van de zweep en de specifieke aandachtspunten bij een dergelijke woonboerderij. Een bouwtechnische keuring woonboerderij direct uitvoeren is hierdoor mogelijk.

Waarom een bouwtechnische keuring?

Een goede reden is om rust te krijgen en om grote onderhoudskosten te voorkomen. De keuring voor uw woonboerderij in spe geeft een onafhankelijke, visuele, keuring van de onderhoudsstaat van uw boerderijwoning.  Vanwege deze keuring krijgt u globaal inzage in de bouwkundige staat van het gebouw.

In het rapport ziet u een aantal kosten opgenomen die worden uitgesplitst in:

  • direct noodzakelijke kosten (binnen 1 jaar te verwachten);
  • kosten binnen 1 tot 3 jaar te verwachten;
  • verbeteringskosten en verbouwingskosten ter vergroting van het woongenot;
  • het achterwege laten van een keuring kan bij gebreken voor financiële problemen zorgen.

Wat mag je verwachten van een bouwtechnische inspectie?

Het is mogelijk om tijdens de inspectieronde mee te lopen en zelf vragen te stellen aan de bouwkundig inspecteur. Dit is aan te raden om meer gedetailleerd op bepaalde onderhoudspunten in te zoomen. Zo kunt u ook op voorhand aangeven welke specifieke zaken u onderzocht wenst te hebben.

Vooral bij een voormalige boerderij zijn er specifieke aandachtspunten. Denk hierbij aan de verwerking van asbest in daken, wanden of vloeren. Vooral omdat een boerderij vaak een grote volume betreft lopen de kosten ook sneller op in vergelijking met een reguliere woning.

Enkele aandachtspunten rondom het keuringsproces:

  • De keuring is een visuele inspectie. Er worden geen meubels verschoven en / of breekwerk verricht. Er kan om die reden geen schade ontstaan voor de verkoper.
  • Tijdens de inspectie worden er diverse hulpmiddelen ingezet om bijvoorbeeld vocht in muren te meten of een ladder om het dak en schoorsteen te inspecteren.
  • Op dezelfde dag van de keuring ontvangt u ook het rapport met de uitkomst van de bevindingen.
  • Heeft u op voorhand specifieke vragen rondom uw woonboerderij, dan kunt u ons deze voorleggen. Dan wordt dit ook specifiek besproken en beoordeeld tijdens de keuring.
  • Het tarief voor een bouwtechnische keuring is € 350 euro inclusief BTW voor een boerderij tot 400 m3 inhoud, € 380 euro tot 800 m3 inhoud € 450 euro tot 1.200 m3 inhoud.

Specifieke aandachtspunten woonboerderij

Bij een woonboerderij vestigen wij veel aandacht op de fundering en kapconstructie. Deze twee onderdelen van een woonboerderij zijn het belangrijkst en leveren de meeste problemen op. Hier schuilt ook meteen de grootste uitdaging omdat meestal de kap en fundering niet direct zichtbaar zijn. Om die reden letten we juist op indicatoren die mogelijk op problemen stuiten zoals scheurvorming en houtaantasting.

Verbouwingsadvies

Wenst u meer gedetailleerd te weten wat aanpassingen kosten voor een uit te voeren verbouwing? Door middel van deze module wordt in kaart gebracht wat de daadwerkelijke kosten van deze verbouwing zijn. Het tarief voor deze module is € 120.

Energie verbeter advies

Gelijktijdig met de bouwtechnische keuring is het aan te raden om een energie verbeter advies af te nemen. Hierdoor is meteen inzichtelijk wat de mogelijkheden ter verbetering van isolatie en wooncomfort te maken zijn. Zeker vanwege de gemiddeld grotere volumes van een woonboerderij is het aan te raden om direct energiebesparende maatregelen te nemen. Dit heeft direct een positief en impactvol effect op uw maandlasten.

Financieel advies rondom de aankoop

Wenst u ook hulp bij het aankoopproces of financieren van uw woonboerderij? Meer informatie over deze diensten leest u in dit artikel.

Vraag nu uw keuring aan

Interesse in het aanvragen van een bouwtechnische keuring voor uw woonboerderij?

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

real estate buying serviceFree consultation?

 

When buying a house in Amsterdam, or elsewhere in the Netherlands, you can consider hiring a real estate expert. We buy weekly houses and apartments for our clients. Also, we work with fixed affordable rates and we will work with you to your dream house purchase! Our real estate buying service gives you a lot of opportunities.

Buying a home or apartment is not for everyone a daily activity. Someone moves on average once every seven years. Even stronger, the move ends invariably in the top 3 of most stressful moments in a lifetime. It can, for example, uncertainty about the structural condition or a good negotiating strategy. Typically a moment where emotion can get the upper hand above the ratio.

Hire a professional Dutch real estate expert

It is a given that there will be not the best result in a stressful emotional situation. Then it is wiser to hire a professional. If you have nerves of steel and knowledge of the Dutch housing market than it is, of course, possible to itself the purchase to take care of your property. You can then just like us an enthusiastic feel at the time that a purchase continues!

The purpose of the (houses-) buyer is, of course, pleasant home for the lowest possible purchase price with as much as possible certainty. For example, clearance about “hidden defects”, the right value and legal consequences of the purchase. Many people choose therefore for the guidance of a real estate agent of our office. This represents the importance of the buyer; say but a lot of extra safety!

Hire our real estate agents to buy a house without ending up with a pig in a poke!

Save money on your purchase and use our buying service

Why would you hire us to buy your house or apartment in the Netherlands? We work on the basis of no cure no pay. This is as simple as it is effective, after all, you only pay for this service if there is a positive performance. No home purchased for any reason then you don’t own us any cost. At a fixed fee from € 1,750 euros including VAT, you can count on the following advantages of our purchase guidance:

  • We work independently of the seller;
  • No emotional attachment with the house;
  • Possibility to have a building inspection for € 425;
  • Guidance from A to Z;
  • No cure no pay, no purchase no cost of our real estate service;
  • Expert and experienced realtor;
  • Ability to mortgage advice through 1 point (discount is € 350 if you hire us for both services);
  • Legal check of the property purchase agreement is prepared by us or;
  • We make an objection to the WOZ value;
  • We strive for the best outcome of making the best purchase price is made;
  • We work nationwide in the Netherlands. Offices in Amsterdam, Rotterdam, The Hague and Breda (Zevenbergen).

Real estate buying service house in the Netherlands packages

Basic package

Enhanced package

Top package

⍟ Quick scan valuation property ⍟ Quick scan valuation property  ⍟ Quick scan valuation property
⍟ Second viewing ⍟ Second viewing ⍟ Second viewing
⍟ Discuss purchase strategy ⍟ Discuss purchase strategy ⍟ Discuss purchase strategy
⍟ Research position seller ⍟ Research position seller ⍟ Research position seller
⍟ Legal check property ⍟ Legal check property ⍟ Legal check property
⍟ Conduct negotiation ⍟ Conduct negotiation ⍟ Conduct negotiation
⍟ Edit contract of sale ⍟ Accompany and arranging a building inspection ⍟ Accompany and arranging a building inspection
⍟ Final check notary documents ⍟ Edit contract of sale ⍟ Edit contract of sale
⍟ No cure no pay ⍟ Final check notary documents ⍟ Accompany during signing contract of sale
⍟ Accompany during the final inspection ⍟ Final check notary documents
⍟ Accompany at the notary at transfer date ⍟ Accompany during the final inspection
⍟ No cure no pay ⍟ Accompany at the notary at transfer date
⍟ Valuation with NWW validation
⍟ No cure no pay
EUR 1,750 VAT included EUR 2,775 VAT included EUR 3,775 VAT included
payable at transfer date at the notary

Negotiations buying a house

Your start negotiation once the seller has responded to your offer by making a counteroffer. Or when the seller starts a tender where you can put a final offer. This means that many buyers can place their bid at one time. If this occurs the seller will choose the best offer based on terms or the highest bid. Sometimes this isn’t the highest one.

A verbal agreement about buying a house is in the Dutch system, not binding. Not for the seller or the buyer. Only a signed purchase agreement is legally binding. As a buyer, you have three working days of reflection time. In this period, you may cancel the agreement without any reason or costs. Expect for the costs of the notary if you made an agreement about their services.

Amsterdam housing market particularities

The contract of sale is set up by a notary. Real estate buying service house in the Netherlands is available for expats and foreign nationals.

10% deposit buying price

In the regular purchase agreement, you agree to put down a deposit of 10% or provide a bank guarantee for the same amount. It depends on the terms in the contract whether the seller will keep the deposit. If the bank won’t provide you a mortgage and you’ve agreed to buy with the condition subject to finance (financieringsvoorbehoud) this clause gives you the possibility to cancel the contract without a penalty.

Home buying service for expats

Buying a house in the Netherlands and especially the Randstad area (Amsterdam, The Hague, and Rotterdam) is considered to be a solid financial investment. Knowledge of the local real estate, taxes, and mortgage procedures is key to obtain a house in this area.

Our buying service provides you the following advantages :

  • Complete knowledge of Dutch tax laws for expats;
  • A wide network of building inspectors, notaries, and appraisers;
  • One contact person for buying the house and closing the mortgage;
  • We work independently and only receive fees from you.

Closing costs of buying a house

More information about the closing costs of buying a house.

Code of conduct for mortgage loans

Lending institutions such as banks and other mortgage providers are bound by a code of conduct in relation to mortgages. In Dutch, this code of conduct is known as Gedragscode Hypothecaire Financiering. The current version of the governments Code of Conduct for mortgage loans came into effect in 2011.  The code of conduct applies to mortgages on primary residences only.

Dual estate agent system

In the Netherlands the seller most of the time hires an estate agent or realtor who represents the seller. The other estate agent represents the buyer. Good to know; we don’t represent sellers so we always can act independently. We always want to perform to get the best deal possible.

So be aware of the position of the seller’s broker. Their involvement is often self-serving and not in your interests. The seller pays the estate agent a commission based on the transaction price and sometimes added with a bonus.

The real estate agent isn’t paid if you cancel the contract. Be aware of this situation. It’s in their (seller and estate agent) to minimize your chance to withdraw the sale based on a finance condition.

Interested in our services? Fill out the form below and we contact you as soon as possible.

Response within 24 hours.
Often sooner.
We work nationwide
Visit at home free of charge.
All your information is 100% safe and secure.
We care about your privacy.

For having an indication of your future mortgage payments please contact us.

 

 

Hypotheek met BKR A3 coderingHypotheek met BKR A3 codering afsluiten

Het is bijzonder ingewikkeld om een hypotheek met BKR A3 af te sluiten. Zonder een uitvoerige en gedetailleerde onderbouwing is de kans op succes gering. Wij hebben ruime ervaring met dit thema en kunnen uw situatie snel overzien na een intake gesprek.

Wanneer ontstaat een A3 codering?

Deze codering kan zijn ontstaan door een betalingsachterstand in combinatie met een afboeking op een financieel product zoals een persoonlijke lening, hypotheek, doorlopend krediet, verzendhuiskrediet, telecomkrediet of creditcard. De afboeking is minimaal € 250 geweest waardoor de geldverstrekker het vermoeden heeft dat de vordering niet meer te innen is. Vandaar dat een geldverstrekker bijzonder huiverig is om opnieuw geld uit te lenen door middel van een hypotheek.

De meldende instantie zoals een bank geeft door aan het BKR dat er sprake is van een betalingsachterstand en heeft ook tevens het openstaand bedrag van de vordering opgeëist. Het is ook mogelijk dat er meerdere coderingen zijn voor het zelfde product.

Ook kan het zijn een A3-codering is ontstaan door het afboeken van een deel van de hypotheek door de stichting achter NHG. Bijvoorbeeld vanwege een restschuld.

Meerdere A3-coderingen

Het kan zijn dat u te maken heeft gehad met een (v)echtscheiding waardoor er in een korte en samenhangende periode meerdere coderingen zijn geplaatst. Om dan in aanmerking voor een hypotheek te komen is het belangrijk dat de achterstanden zijn hersteld.

Opties om een hypotheek te krijgen met een A3 codering

Onder welke voorwaarden is het toch mogelijk om een hypotheek te krijgen met een BKR A3-codering? In onderstaande lijst hebben we puntsgewijs samengevat waaraan een hypotheekaanvraag dient te voldoen. Goed om op te merken is dat deze hypotheekaanvragen op basis van maatwerk dienen te worden beoordeeld. Zowel door ons als de geldverstrekker. De omstandigheden van uw situatie maken vaak het verschil.

U dient een goede uitleg te geven over het ontstaan van de de situatie. Dit mag u simpelweg vormvrij aanbieden in de vorm van een mail, brief of ander document. Daar mag u ook bij betrekken wat u heeft gedaan om de situatie op te lossen en wat u zou doen als u opnieuw in dezelfde situatie terecht zou komen.

  • U dient de nieuwe woonlasten gemakkelijk te kunnen voldoen. Het opzoeken van de maximale hypotheek op basis van de technische leenregels is dan ook onverstandig.
  • De achterstand dient te zijn ingelost en het product dient bij voorkeur te zijn afgelost.
  • Uw uitleg rondom het ontstaan van de codering dient plausibel te zijn. Ook is een onderbouwing nodig. Bijvoorbeeld als blijkt dat u met een vervelende scheiding te maken hebt gehad dient u te kunnen aantonen dat uw betalingsgedrag niet verwijtbaar is. Dit kan door middel van betaalbewijzen of andere schriftelijke bewijzen.

Wanneer kunnen wij u niet helpen met een BKR A3-codering?

Op het moment dat de betalingsachterstand nog steeds actief is of wanneer de onderbouwing onvoldoende is. In zo’n situatie helpt het niet, om met het oog op het afronden van de hypotheekaanvraag, alsnog de achterstand in te lossen. Uit uw betalingsgedrag dient te blijken dat de problemen u zijn overkomen en u uw best hebt gedaan om dit op te lossen binnen het bereik van uw mogelijkheden.

Restschuld hypotheek in combinatie met een A3 codering

Indien de A3 codering het gevolg is van een restschuld vanwege (gedwongen) verkoop van de woning zijn er ook mogelijkheden.

Vertel ons uw verhaal

Interesse in het afsluiten van een hypotheek ondanks een BKR A3 codering? Uitgebreide informatie over de werking van een hypotheek met BKR codering hebben wij in dit artikel opgeschreven.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Uitleg video BKR codering hypotheek afsluiten

Hypotheek met BKR A2 coderingSoms is het afsluiten van een hypotheek met BKR A2 codering toch mogelijk. Het is in ieder geval niet eenvoudig om met deze BKR codering op zak een hypotheek af te sluiten.

Wat zijn de spelregels om wel een hypotheek te krijgen? Heeft het zin om alle BKR registraties af te betalen? Hoelang duurt het voordat ik duidelijkheid heb over een hypotheekaanvraag? Allemaal vragen waar wij regelmatig mee te maken hebben, en een duidelijke visie op hebben.

Wanneer ontstaat een A2 codering?

Deze codering kan zijn ontstaan door een betalingsachterstand op een financieel product zoals een persoonlijke lening, hypotheek, doorlopend krediet, verzendhuiskrediet, telecomkrediet of creditcard.

De meldende instantie zoals een bank geeft door aan het BKR dat er sprake is van een betalingsachterstand en heeft ook tevens het openstaand bedrag van de vordering opgeëist. Het is ook mogelijk dat er meerdere coderingen zijn voor het zelfde product.

Ook kan het zijn een A2-codering is ontstaan door het afboeken van een deel van de hypotheek door de stichting achter NHG. Bijvoorbeeld vanwege een restschuld.

Meerdere A2-coderingen

Het kan zijn dat u te maken heeft gehad met een (v)echtscheiding waardoor er in een korte en samenhangende periode meerdere coderingen zijn geplaatst. Om dan in aanmerking voor een hypotheek te komen is het belangrijk dat de achterstanden zijn hersteld.

Opties om een hypotheek te krijgen met een A2 codering

Onder welke voorwaarden is het toch mogelijk om een hypotheek te krijgen met een BKR A2-codering? In onderstaande lijst hebben we puntsgewijs samengevat waaraan een hypotheekaanvraag dient te voldoen. Goed om op te merken is dat deze hypotheekaanvragen op basis van maatwerk dienen te worden beoordeeld. Zowel door ons als de geldverstrekker. De omstandigheden van uw situatie maken vaak het verschil.

U dient een goede uitleg te geven over het ontstaan van de de situatie. Dit mag u simpelweg vormvrij aanbieden in de vorm van een mail, brief of ander document. Daar mag u ook bij betrekken wat u heeft gedaan om de situatie op te lossen en wat u zou doen als u opnieuw in dezelfde situatie terecht zou komen.

  • U dient de nieuwe woonlasten gemakkelijk te kunnen voldoen. Het opzoeken van de maximale hypotheek op basis van de technische leenregels is dan ook onverstandig.
  • De achterstand dient te zijn ingelost en het product dient bij voorkeur te zijn afgelost.
  • Uw uitleg rondom het ontstaan van de codering dient plausibel te zijn. Ook is een onderbouwing nodig. Bijvoorbeeld als blijkt dat u met een vervelende scheiding te maken hebt gehad dient u te kunnen aantonen dat uw betalingsgedrag niet verwijtbaar is. Dit kan door middel van betaalbewijzen of andere schriftelijke bewijzen.

Wanneer kunnen wij u niet helpen met een BKR A2-codering?

Op het moment dat de betalingsachterstand nog steeds actief is. In zo’n situatie helpt het niet, om met het oog op het afronden van de hypotheekaanvraag, alsnog de achterstand in te lossen. Uit uw betalingsgedrag dient te blijken dat de problemen u zijn overkomen en u uw best hebt gedaan om dit op te lossen binnen het bereik van uw mogelijkheden.

We kunnen u alleen helpen als we beschikken over het hele verhaal en dossier. Uiteindelijk toetsen wij uw situatie aan onze ervaring, geldende rechtspraak en eerder behandelde dossiers. Deze specifieke kennis is zeer waardevol in het overtuigend aanvragen van een hypotheek. Ook kunnen wij snel doorzien of een BKR codering juist is geplaatst.

Restschuld hypotheek A2 codering

Zodra de A2 codering het gevolg is van een restschuld vanwege (gedwongen) verkoop van de woning zijn er ook mogelijkheden.

Kan mijn BKR A2 codering ook worden verwijderd?

Indien de codering onterecht is geplaatst of wanneer besloten wordt dat u een gerechtvaardig belang hebt bij verwijdering staat de rechtbank een verwijdering toe. Het is enorm lastig om in te schatten wanneer dit het geval is. Het zijn hele juridische kwesties. Een en ander blijkt uit onderstaande uitspraak waarin Wehkamp aanvankelijk weigerde een A2 codering te verwijderen, maar waarvan de rechter vonniste om de codering te verwijderen.

Vertel ons uw verhaal

Interesse in het afsluiten van een hypotheek ondanks een BKR A2 codering? Uitgebreide informatie over de werking van een hypotheek met BKR codering hebben wij in dit artikel opgeschreven.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Uitleg video BKR codering hypotheek afsluiten

kangoeroewoning hypotheekIn Nederland is een kangoeroewoning vandaag de dag een relatief onbekend verschijnsel. Als volwassenen met uw eigen gezin een gezamenlijke voordeur met uw ouders hebben noemt men kangoeroewonen. Ook banken zien een kangoeroewoning hypotheek niet altijd zitten. Toch maakt deze woonvorm een opmars waardoor een hypotheek afsluiten voor een kangoeroewoning steeds normaler is.

Ook het begrip mantelzorgwoning valt in deze categorie te plaatsen. Ook de overheid is deze manier van wonen aan het stimuleren. Vooral in de Scandinavische landen is dit een gebruikelijke manier van wonen.

Vroeger was deze manier van wonen in Nederland ook gangbaar. Hoewel er toen niet gesproken werd over een kangoeroewoning. Meerdere generaties woonden onder één dak, en dat ging prima. Naarmate de welvaart toenam ontstond in de vorige eeuw het wonen in de inmiddels bekende ééngezinswoning.

Financiële voordelen kangoeroewoning

Het is voor de jongere generatie goedkoper om de ouderlijke woning te verbouwen of een aanbouw te plaatsen vanwege het aanschaffen van de bouwgrond. Een vierkante meter bouwgrond doet al snel 400 euro per vierkante meter.

Daarnaast heeft u geen transactiekosten voor de overdracht van een perceel grond of woning. Met overdrachtsbelasting en bijkomende kosten koper zit u al snel aan 5%.

Voordeel oudere generatie

Ook voor de oudere generatie zijn er voordelen te behalen door voor een kangoeroewoning te opteren. Zo kunt u langer thuis blijven wonen en de woning kan aangepast worden met hulpmiddelen om de toekomstige zorgvraag in te vullen. Eenzaamheid zal ook minder snel aan de orde zijn. Zeker bij een vroegtijdig overlijden van één van de ouders is hierdoor een sociaal vangnet aanwezig.

Bovendien is het voor het jongere gezin makkelijker om de zware klussen over te nemen zoals het tuinonderhoud en doen van boodschappen.

Hypotheek kangoeroewoning makkelijk afsluiten?

In principe beschouwen de meeste geldverstrekkers een kangoeroewoning als twee of meer zelfstandige woningen met een gezamenlijke entree. In de acceptatiegidsen spreekt men voor deze specifieke woonvorm ook wel over een tandemwoning, duo-woning, schakelwoning of mantelzorgwoning.

Zodra u een hypotheekaanvraag wenst in te dienen is het belangrijk om een plan te maken en dit door de gemeente te laten toetsen. Ook het splitsen en het verbouwen van de woning vraagt mogelijk om een wettelijke toestemming. Daarbij dient u ook verder na te denken over de mogelijkheid van het gezamenlijk wonen. Stel dat deze woonvorm later toch niet ideaal blijkt. Kunt u dan zelfstandig deze woonruimte verkopen of anders gebruiken?

Wij hebben ervaring met deze specifieke vorm van wonen en kunnen u als hypotheekadviseur begeleiden bij het vinden van de meeste geschikte hypotheek. Ook de fiscale aspecten aan deze woonvorm zullen wij met u doornemen.

Voordelen kangoeroewoning

Samengevat kunnen we volgende voordelen bedenken voor deze woonvorm :

  • Uw woonlasten zijn bij deze woonvorm voordeliger dan voor twee losse woningen;
  • Minder kans op inbraak vanwege een grotere kans van aanwezigheid;
  • Voor zorgtaken en huishoudelijke taken is er over en weer direct een oplossing aanwezig zonder 24/7 als zorgverlener te hoeven werken.

Nadelen kangoeroewoning

Ook zijn er een aantal nadelen te bedenken aan het wonen onder 1 dak met meerdere generaties :

  • U heeft minder privacy;
  • Ontstaat er conflicten dan is er ook veelal sprake van een familieruzie;
  • Het aanpassen van de woning vergt meestal een flinke investering, hoe pakt deze investering uit indien u wenst te verhuizen.

Beperkt aanbod kangoeroewoningen

Het is op dit moment een kleine groep mensen die vraagt naar deze manier van wonen. In 2011 heeft de overkoepelende organisatie van woningbouwcorporaties onderzoek gedaan naar de verhuurbaarheid van kangoeroewoningen.

De conclusie is dat het om een kleine groep woningen gaat en dat de groei gestaag te verwachten is. Ook blijven mensen lang wonen in deze woning.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u financieel advies over dit specifieke onderwerp, leg dan uw zaak rustig aan ons voor. Wij kunnen u op een juiste wijze begeleiden.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

 

Help ik heb een codering en negatieve registratie bij het BKR, en heb net een huis gekocht! Dat kan een showstopper worden. Misschien heeft u al een afwijsbrief gehad van uw bank? Geen paniek, we kunnen snel een beoordeling van uw kansen op een succesvolle hypotheekaanvraag maken.

Hoe zit het nu precies met het BKR en uw hypotheek? Is een hypotheek afsluiten ondanks uw BKR codering toch mogelijk?

Met een kosteloze quickscan kunnen wij u vaak snel inzicht geven. Vraag deze direct aan, dan heeft u binnen één werkdag duidelijkheid. Op 1 julie 2018 stonden ruim 674.000 mensen met een betalingsachterstand geregistreerd. U bent dus zeker niet de enige.

Quickscan BKR hypotheek?

Het BKR is overigens de afkorting voor Bureau Krediet Registratie. Dit is een instantie die namens geldverstrekkers leningen en kredieten registreert van iedere consument in Nederland. Een uitzondering is de studieschuld, deze wordt door DUO geregistreerd en is niet zichtbaar in het BKR.

Kan ik een hypotheek met BKR-codering afsluiten?

Deze vraag is natuurlijk relevant omdat een hypotheek afsluiten met een BKR-codering niet vanzelfsprekend is. Sommige geldverstrekkers zijn extra streng en nemen uw hypotheekaanvraag na de constatering van een BKR-codering niet eens in behandeling. Er volgt enkel een afwijsbrief.

Toch is er ook oog voor uw persoonlijke situatie bij sommige banken. En natuurlijk helpt het als een hypotheekadviseur aan uw zijde staat en uw belang zo goed als mogelijk naar voren brengt. Wij kennen de regels van de geldverstrekkers van binnenuit. Ook hebben wij dagelijks contact met de acceptanten van de banken en voeling met de markt.

Daarom investeren wij veel tijd in een grondige voorbereiding van uw hypotheekaanvraag door middel van een quickscan. Als wij brood zien in uw hypotheekaanvraag zullen wij dat met u bespreken wat de mogelijkheden zijn en bedenken wij ook een plan B indien noodzakelijk. Onderstaand kunt u enkele klantervaringen lezen waarbij het gelukt is om met coderingen een hypotheek af te sluiten.

Ervaring en oplossing voor Peter met een A2-codering
“helaas had ik een bkr notatie die 5 jaar blijft staan en geen enkele bank wilde zaken met mij De adviseur zag er wel wat in en ging aan de slag voor mij ! De samenwerking was erg goed en zelfs in het weekend kreeg ik mails van hem ! Wat een ander niet lukte lukte hem wel! Ik kreeg mijn hypotheek en binnenkort heb ik een eigen woning” | Beoordeling op Advieskeuze

Peter was vanwege een verkeerd gelopen relatie in een financieel moeras terechtgekomen. Zijn ex verzorgde de financiën en maakte er een potje van. Zo kocht zij bijvoorbeeld allerlei dure spullen zoals een compleet nieuwe keuken zonder dit te overleggen en te kunnen betalen. Ze ging daar zelfs zo ver in om Peter dood te verklaren door het plaatsen van een rouwadvertentie om onder koopcontracten uit te komen. Ook werd een auto-ongeluk verzonnen om onder de koop van de keuken uit te komen. Peter heeft een vaste baan en was doordeweeks van huis en had geen enkel idee dat de situatie zo ontspoorde tot er loonbeslag werd gelegd. Uiteindelijk is Peter in de schuldsanering gekomen en heeft tijdens deze periode kunnen sparen en enkele maanden erna hebben wij hem geholpen met het kopen van zijn eerste huis.

Ervaring en oplossing voor Maurice met een A2-codering
“Met een BKR A2 notering wisten wij dat het niet mee zou vallen om een hypotheek te krijgen. Na een aantal adviseurs en meerdere banken gesproken te hebben kregen we snel overal een “nee” te horen. Met het gemak dat er nog niet eens naar je geluisterd wordt of dat er om toelichting werd gevraagd, dit was nog het meest irritante. Totaal geen meerwaarde kunnen bieden in een dergelijke kwestie heeft mij nog het meest verbaasd. Dat was bij deze adviseur wel anders. Meteen merk je dat hij veel slagvaardiger te werk gaat. Het was nog wel even stressen en ons geduld moest op de proef gesteld worden, maar hij heeft het voor elkaar gekregen. Ik zou hem iedereen aanbevelen!!! Daarnaast is het kantoor ook goed bereikbaar en de waslijst met documenten die je aan moet leveren worden razendsnel verwerkt! Adviseur en team enorm bedankt!” | Beoordeling op Advieskeuze

Maurice heeft een behoorlijke vechtscheiding achter de rug en zijn ex was abrupt gestopt met het betalen van de hypotheeklasten. Deze hypotheek had men samen afgesloten en men was samen verantwoordelijk voor het betalen van de lasten. Uiteindelijk is de woning verkocht, maar heeft de bank een A2-codering geplaatst. Maurice en zijn ex hadden voldoende spaargeld, alleen zijn ex had rondom de echtscheiding het complete saldo overgeboekt. Hierdoor stond Maurice met zijn rug tegen de muur. Uiteindelijk is de hypotheek voor zijn nieuwe woning toch in orde gekomen. Een complicerende factor was dat hij ondernemer is. 

Ervaring en oplossing voor een klant met een achterstandscodering voor een hypotheek
Wij zijn door een moeilijke situatie via internet terecht gekomen bij Cournot i.v.m. een BKR notering. Ik heb door omstandigheden op mijn voorgaande hypotheek een code A achterstand gehad welke later is geregistreerd met een H. (Herstel). 2 jaar geleden de woning verkocht en de hypotheek volledig ingelost. Wij hebben hierdoor tijdelijk gehuurd en waren nu van plan een woning wederom te kopen. De adviseur heeft onze situatie eerst beoordeeld wat de mogelijkheden zijn a.d.h.v de door ons aangeleverde stukken, waarna wij met een gerust gevoel de onderhandelingen zijn gestart. Na aankoop en prettige kennismakingsgesprek bij Cournot is in een sneltreinvaart de hypotheek rond gemaakt (Binnen 7-10 werkdagen). Ondanks de BKR notering, complimenten voor het hele team van Cournot. Dankzij het snelle schakelen hebben wij onze droomwoning kunnen aankopen. Wij adviseren een ieder om een BKR notering niet in de weg te laten zitten en er gewoon voor te gaan! “Niet geschoten is altijd mis”. Beoordeling op Advieskeuze

Rentepercentage BKR hypotheek

Betaal ik een woekerrente als een geldverstrekker vanwege mijn BKR-codering toch een hypotheek wenst te verstrekken? Neen. Dat is gelukkig niet het geval. Als u een aanbod krijgt, dan betaalt u hetzelde rentepercentage als uw buurman of buurvrouw. Overigens werken wij uitsluitend samen met geldverstrekkers met een onberispelijke reputatie. Wel zijn de allergoedkoopste aanbieders ook de meeste strenge geldverstrekkers. Het heeft dan ook geen zin om bij deze aanbieders een hypotheek aan te vragen op basis van maatwerk. Dus de conclusie is dat u gewoon net als ieder ander een neutrale hypotheekrente aangeboden krijgt.

BKR registratie en codering verschil

Allereerst is het voor de begripsvorming handig om uit te leggen wat het verschil tussen een registratie en codering is. Bijna alle soorten leningen en kredieten staan geregistreerd bij het BKR in Tiel. Dit kan een zogeheten telecomkrediet voor uw gsm zijn of een verzendhuiskrediet van Wehkamp of een autolening. Ook wordt bijgehouden of u de periodieke betalingen voor deze leningen en kredieten tijdig betaalt.

Een registratie bij het BKR is in principe geen probleem. Wel kan een achterstandscodering voor problemen zorgen bij het aanvragen van een hypotheek. Kortom het bekend zijn bij het BKR is geen issue. Zolang het maar geen negatieve registratie wordt.

Veel geldverstrekkers zijn streng en zien uw betalingsgedrag uit het verleden als een goede voorspeller voor toekomstig betalingsgedrag. Bij iedere hypotheekaanvraag vindt ook standaard een toetsing bij het BKR plaats. Uw ‘betalingsmoraal’ dient dan ook in orde te zijn.

Wordt een studieschuld ook geregistreerd bij het BKR?
De studieschuld via de overheid wordt niet geregistreerd bij het BKR.

Heeft u een particuliere studie gevolgd en daarvoor geld geleend bij een bank of kredietmaatschappij dan worden deze schulden wel geregistreerd. Bijvoorbeeld de kosten van een opleiding tot piloot.

Hoe weet ik of ik geregistreerd ben bij het BKR?
U kunt uw geregistreerde gegevens opvragen bij het BKR. Dit kan handig online via de website van het BKR.
Vanaf welk bedrag worden kredieten geregistreerd in het CKI?
Iedere lening met een bedrag boven de € 250 wordt geregistreerd. Dit kan ook een roodstand op uw betaalrekening zijn of een creditcard met uitgespreide betaalmogelijkheid.

Herstelmelding

Het is wel belangrijk dat er geen lopende achterstand meer is. Dat is ook logisch, omdat u anders niet kunt aantonen dat u inzicht hebt in het nakomen van gemaakte afspraken met kredietverstrekkers. Als u de betalingsachterstand hebt opgelost verschijnt er een H in uw BKR-overzicht.

Een ander belangrijk gegeven is dat er niet te veel tijd mag zitten tussen het ontstaan van de achterstand en het oplossen ervan. Als daar bijvoorbeeld enkele jaren tussenzit is dat een indicatie voor een geldverstrekker dat u laks bent omgegaan met het nakomen van deze verplichting. Er kan natuurlijk een goede reden voor zijn, dat is dan aan u om dat aan te tonen.

Hypotheek met negatieve BKR registratie

Een negatieve registratie heeft te maken met een betalingsachterstand op een financiële verplichting zoals een lening, krediet of hypotheek. Het is dus eerst van belang om te weten waarom en wanneer u deze negatieve registratie hebt opgelopen.

Voor een positieve hypotheekaanvraag maakt het ook uit hoe u in deze situatie terecht bent gekomen en daarmee bent omgesprongen. Een lakse houding uit het verleden komt u duur te staan want geldverstrekkers zijn dan radicaal in hun afwijzing. Als blijkt dat u al het mogelijke gedaan hebt om uw schuld af te lossen en daar ook uitvoerig communicatie en uitleg over kunt verschaffen ontstaat er een geheel ander beeld.

Maximale hypotheek op basis van BKR registratie

De registratie van uw lening of krediet telt mee bij het beoordelen van uw maximale hypotheek. Circa 33% van uw inkomen mag volgens de leenregels gebruikt worden om te wonen. Blijkt dat u bijvoorbeeld een lening of private lease contract hebt dan is dit van invloed op uw maximale hypotheekberekening.

Een voorbeeld : een jongedame van 26 koopt voor het eerst een huis en heeft een inkomen van € 32.400 op jaarbasis en wenst een rentevastperiode van 10 jaar. Deze mevrouw kan zonder een BKR registratie en dus lening een hypotheek krijgen van € 146.500. Heeft deze mevrouw een lening van € 10.000 dan is de maximale hypotheek ineens € 96.047. Kortom, ze kan ineens circa € 50.000 minder aan hypotheek krijgen door een lening van € 10.000.

Achterstandscodering

Heeft u in het verleden een codering opgelopen door betalingsproblemen dan blijft deze codering 5 jaar zichtbaar. Deze termijn vangt aan op het moment van herstel van deze codering, dus vanaf het moment dat u weer bij bent met betalen en de achterstand hebt ingelopen.

Er zijn diverse soorten coderingen die het BKR heeft variërend van een A1 tot en met A4 :

  • Een A1 codering (codering 1) is een codering die na een achterstand is ontstaan en waarbij een regeling is getroffen om de achterstand op te lossen. Bij deze codering is een ‘herstelcodering’ mogelijk.
  • Bij een A2 codering is eveneens sprake van een betalingsachterstand waarbij de schuldeiser de vordering in zijn geheel ineens kan opeisen. Zo kan er bijvoorbeeld ook beslag gelegd worden op uw bezittingen;
  • Indien er sprake van een A3 codering is heeft de geldverstrekker minimaal € 250 afgeboekt op de vordering en verwacht deze de lening niet in zijn geheel meer te kunnen incasseren. Ook deze code blijft minimaal 5 jaar zichtbaar na de einddatum;
  • Heeft u een A4 codering dan heeft de geldverstrekker geen informatie over uw huidige verblijfplaats en lukt het niet om met u in contact te komen. Alleen in aantoonbare fraudegevallen, bijvoorbeeld telecomfraude, waarbij u slachtoffer bent geworden is het mogelijk om alsnog een hypotheek te krijgen met deze A4 codering.
  • Bij een A5 codering heeft u een preventieve betalingsregeling gesloten met de schuldeiser die tijdelijk van aard is. Zodra de betalingsregeling is afgehandeld verdwijnt deze codering.

BKR gegevens kosteloos in te zien?

Zelf kunt u via de website van het BKR nazien welke kredieten en coderingen er zijn. Ook banken en geldverstrekkers kunnen inzake krijgen in het BKR. Een voorbeeld van hoe u bekend bij het BKR is te lezen in dit overzicht.

Sinds de introductie van de AVG is het door het BKR verplicht om geregistreerden kosteloos inzicht te gegeven in de geregistreerde gegevens. Tot 25 mei was er alleen betaalde optie om inzage te krijgen in uw gegevens.

U kunt zelf snel en simpel een overzicht downloaden via de website van het BKR.

Hypotheek met BKR codering afsluiten

Wilt u weten hoe en of u in aanmerking komt voor een hypotheek met BKR codering? Dan zijn er toch vaak mogelijkheden indien u een goede verklaring of uitleg hebt. Dit kan bijvoorbeeld samenhangen met een moeilijke periode of waarbij administratieve kwesties een rol spelen. Ook indien u samen een huis koopt en de andere partner geen codering heeft kan dit een verzachtende omstandigheid zijn.

Beschikt u over een A3 of A4 codering dan is het bijzonder lastig om een hypotheek af te sluiten. Tenzij er aantoonbaar fouten gemaakt zijn door de meldende instantie of een andere logische verklaring voor de melding is valt er overleg te plegen.

Wij raden aan om deze verklaring op papier te zetten. Het kan helpen om de gebeurtenissen in chronologische volgorde te zetten en uit te leggen wat u hebt gedaan om het probleem op te lossen en de oorzaak van de codering toe te lichten. Soms komt het voor dat de meldende instantie per abuis een codering heeft gebruikt of dat men een verkeerd postadres heeft gebruikt.

Is het handig om bij meerdere banken een hypotheek tegelijk aan te vragen?

De meeste aanbieders van leningen en hypotheken toetsen u bij het BKR. Niet alleen valt dan in te zien of er achterstanden zijn of zijn geweest. Ook kan men 15 dagen in het verleden kijken of u ook bij andere geldverstrekkers een hypotheek of ander financieel product hebt aangevraagd.

Dat kan een mogelijk signaal zijn voor een extra kredietrisico. Kortom, als u twijfels hebt over registratie vraag dan eerst een overzicht op en bespreek dit met een hypotheekadviseur. Natuurlijk helpen wij u graag bij dit proces. Dit is beter dan lukraak zoveel mogelijk hypotheekaanvragen indienen. U kunt dit ook lezen in een brochure van het BKR voor aanbieders van financiële producten.

Overzicht geldverstrekkers en acceptatie BKR-registratie

Onderstaand overzicht geeft het standaardbeleid weer van geldverstrekkers ten aanzien van BKR-coderingen. Er zijn vaak maatwerkoplossingen mogelijk waardoor deze lijst niet volledig toepasbaar is. Het geeft hooguit een indruk van de standaard zienswijze van geldverstrekkers rondom het thema BKR. Rondom uw hypotheekaanvraag bieden wij maatwerk en zullen uw situatie overtuigend voorleggen aan een geldverstrekker.

Geldverstrekker
Accepteert BKR-codering
Toelichting
ABN Amro ja maximaal 1 A-codering
Aegon ja A of A1-codering
Allianz nee
Argenta ja maximaal 1 A-codering
ASR ja uitsluitend een A-codering
Attens nee
bijBouwe nee
BLG Wonen ja A of A1-codering
Centraal Beheer ja A of A1-codering
Delta Lloyd ja volgt NHG
Florius ja maximaal 1 A-codering
Hypotrust nee
Hypotrust Woon Bewust ja A of A1-codering
ING bank ja A of A1-codering
IQ Woon ja A of A1-codering
Lloyds Bank ja A of A1-codering
Merius nee
Munt hypotheken nee
Nationale Nederlanden nee
NIBC ja tot en met een A1-codering bespreekbaar
Obvion ja maximaal 1 A-codering
Philips Pensioenfonds nee
Rabobank ja A of A1-codering
Reaal ja A of A1-codering
SNS bank ja A of A1-codering
Syntrus Achema nee
Tulp nee
Venn Hypotheken ja maximaal 1 A-codering
Vista ja alleen een codering in verband met restschuld
Volksbank Duitsland nee
Woonfonds ja A of A1-codering

Schaduwbanken staan geen coderingen toe

Sinds een aantal jaar zijn er een aantal nieuwe aanbieders op de markt. Veelal bieden zij hypotheken aan tegen goedkope rentes. Deze banken zijn helaas onverbiddelijk voor het hebben van een BKR-codering. De investeerders die deze banken voorzien van funding (geld) willen risicoarme hypotheken zodat deze portefeuilles makkelijk verkocht kunnen worden.

Dit betekent voor u dat deze geldverstrekkers afvallen als u te maken hebt met een achterstandscodering. Overigens als u een bindend aanbod van een bank krijgt betaalt u dezelfde rente aangeboden ten opzichte van klanten zonder BKR-codering. U betaalt dus geen opslag in de hypotheekrente.

Hypotheek met NHG en BKR codering afsluiten

Ook een hypotheek met NHG is mogelijk met een BKR codering indien deze voldoet aan de volgende vereisten :

  • A- of A1-codering waarbij:
    • uit een opgave van het BKR blijkt dat een herstelcode (H) is vermeld;
    • blijkt dat de desbetreffende lening is afgelost;
    • blijkens een verklaring van de desbetreffende geldverstrekker de achterstanden zijn ingelopen of de lening is afgelost;
    • Lid b en c zijn niet van toepassing indien een hypothecaire geldlening is afgelost vanwege een restschuld op deze lening.

BKR codering echtscheiding

Het komt soms voor dat een codering ontstaat vanwege een echtscheiding. Bijvoorbeeld omdat er sprake van een vechtscheiding is en u of uw ex de hypotheek niet tijdig betaalt.

Als er sprake is van een (v)echtscheiding dan is dit een goede reden om een poging te wagen voor een hypotheekaanvraag.

Bespreek rustig met ons de mogelijkheden hoe de hypotheekaanvraag dan kan worden voorbereid. Door onze ervaring kunnen wij u al snel informeren of een situatie haalbaar is.

BKR-registratie en NHG restschuld

Verkoopt u uw huis met verlies en was de hypotheek op deze woning met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afgesloten? Dan ontstaat er een restschuld en meldt de bank dit aan bij het BKR. Omdat u een NHG-hypotheek hebt, betaalt het Waarborgfonds Eigen Woningen – alleen onder bepaalde voorwaarden – de restschuld aan de geldverstrekker.

Op deze wijze bent u schuldenvrij en hebt u geen restschuld meer. Alleen er volgt wel een speciale registratie bij het BKR vanwege de afboeking van deze schuld. Mocht u opnieuw besluiten een huis te kopen, ook dan kunt u een hypotheek met NHG afsluiten. Dat geldt overigens niet voor iedere geldverstrekker. Sommige banken volgens namelijk de regels van NHG niet. Die vrijheid heeft men.

Ergens is het wel vreemd dat deze afboeking tot een BKR-registratie leidt omdat u een beroep doet op een verzekering. Toch is dit al een verbetering van een eerdere situatie. Toen kreeg u geen bijzondere A5-registratie, maar een algemene registratie. Hierdoor was het soms onmogelijk om überhaupt een nieuwe hypotheek af te sluiten.

Als NHG het verlies bij woningverkoop niet kwijtscheldt, dan houd je een restschuld over en komt het verlies voor jouw rekening. Ga je deze restschuld afbetalen waarvoor je een lening afsluit en dus een financiële verplichting aangaat, dan krijg je een notering bij het BKR.

Wanneer krijg ik een achterstandscodering bij een hypotheek?

Een hypotheek staat niet standaard geregistreerd bij het BKR. Tenzij er sprake van een betalingsachterstand is. Indien u meer dan drie maanden een betalingsachterstand hebt bij het betalen van uw hypotheeklast ontstaat er een A-codering.

Hoe lang blijft een BKR-codering bestaan?

Nadat u de achterstand bent ingelopen of hebt afgelost ontvangt u een zogeheten herstelmelding. Dit wordt ook wel aangeduid met een H-codering. Pas vanaf het moment dat de achterstand is ‘hersteld’ gaat een termijn van 5 jaar lopen. Afhankelijk van de soort registratie en ook het soort financieel product is het moeilijk of extreem moeilijk om een nieuw financieel product af te sluiten.

Bij de beoordeling of u in aanmerking komt voor een hypotheek gaat het om een complete beoordeling van uw situatie.

Quickscan hypotheekaanvraag met BKR codering

Interesse in het kopen van een huis of uw bestaande hypotheek oversluiten met een BKR codering? Vul onderstaand formulier in en voeg relevante informatie toe. Wij zullen dan tijdens een quickscan kosteloos beoordelen of een hypotheekaanvraag haalbaar is.

Het helpt enorm indien u een overzicht vanuit het BKR meestuurt hoe de registraties van uw lening(en) is / zijn.

Kan ik mijn BKR codering ongedaan maken?

Het BKR heeft een geschillencommissie die klachten in behandeling neemt indien u van mening bent dat de BKR registratie onjuist is gedaan. Eerst dient u een klacht in te dienen bij de instantie die de melding heeft gedaan. Pas als deze instantie weigert om de registratie aan te passen kunt u naar de geschillencommissie van het BKR. Ook kunt u de burgerlijke rechtbank verzoeken om de melding ongedaan te maken.

Meestal gebeurt een rechtszaak alleen als er haast is bij het verwijderen van de BKR-registratie. Bijvoorbeeld als u een huis hebt gekocht en het financieringsvoorbehoud in het geding is.

Kort geding verwijderen BKR-codering

Indien u van mening bent dat de codering onterecht is en haast heeft kunt u de rechtbank verzoeken een oordeel te geven. Dat kan door middel van een zogeheten kort geding waarbij de zaak zeer snel voorgelegd kan worden aan de rechter.

De kosten voor zo’n traject zijn allin € 2.000. Hier zitten de kosten voor de griffie ook bij inbegrepen. Wenst u hier meer informatie over dan vernemen we graag.

Heeft het zin mijn registratie aan te vechten?

Als u echt van mening bent dat u belemmerd bent in het kopen van een huis bijvoorbeeld in verhouding tot de aard van de registratie. De kosten voor de behandeling van de geschillencommissie van het BKR zijn € 50 per dossier.

U dient hier een procedure voor te volgen die in deze brochure van het BKR genoemd staat.

Dient mijn codering eerst verwijderd te zijn voordat ik een hypotheek kan aanvragen?

Indien wij een goede kans op een succesvolle afloop van uw hypotheekaanvraag zien de codering niet verwijderd te zijn. Deze processen mogen ook parallel blijven lopen. Het is dus goed mogelijk om een hypotheekaanvraag goedgekeurd te krijgen met een A of A2-codering zonder dat deze is verwijderd. In veel gevallen verdwijnt de codering gedurende aanvraagprocedure van de hypotheek.

Is het klagen over uw BKR registratie zinvol?

Als we de behandelde uitspraken van 2017 door de geschillencommissie van het BKR beoordelen lijkt dit een zinvolle oefening. Er zijn in 2017 door het BKR 17 uitspraken gedaan door de geschillencommissie waarvan 13 klagers geheel of gedeeltelijk in het gelijk zijn gesteld. Dat is dus in meer dan 75% van de gevallen positief afgelopen.

Veel klachten worden in een voorstadium behandeld door de voorzitter van de geschillencommissie. Deze klachten worden dan niet op een zitting behandeld en worden schriftelijk afgewikkeld.

Situaties waarbij klagen over uw BKR-registratie succesvol is geweest

Een voorbeeld. Een man emigreert in 2007 naar Frankrijk en vergeet om een bankrekening met betaallimiet op te zeggen. De bank in kwestie stuurt vervolgens brieven over het aflossen van deze rekening naar het adres van de moeder van de man. Uiteindelijk ontvangt de man deze brieven niet omdat de omgang met zijn moeder in die tijd slecht was.

Vervolgens ontvangt de bank geen enkele reactie en besluit om de vordering af te boeken waardoor een A-3 codering ontstaat. Met een dergelijke codering is het bijzonder lastig om een hypotheek af te sluiten. Uiteindelijk keert de man met zijn gezin in 2016 terug naar Nederland en komt tot de ontdekking dat er een probleem is met de bankrekening van destijds. Hij betaalt op 27 januari 2017 het inmiddels opgelopen saldo van € 1.933,39 (oorspronkelijke limiet was € 750) en de bank plaatst de H-melding zodat vanaf dat moment de termijn van 5 jaar gaat lopen.

De man is het niet eens met de codering en wenst deze verwijderd te hebben met terugwerkende kracht. Ook omdat hij in de tussentijd een stabiel financieel bestaan heeft opgebouwd. Samen met zijn vrouw verdient hij circa € 1450.000 bruto per jaar, men heeft voor circa € 50.000 aan spaargeld en voor € 28.000 aan aandelen. Ook geeft hij aan spijt te hebben van het feit dat hij de bankrekening destijds niet correct heeft afgehandeld.

Het BKR beslist als volgt. Men vindt dat de bank in kwestie de A3-codering en H-melding dient te verwijderen. Hierdoor resteert nog een A2-codering. De man wordt niet volledig in het gelijkgesteld alleen met een A2-codering én de bijbehorende uitleg wordt de kans op een succesvolle hypotheekaanvraag vergroot is onze inschatting.

Dit gezin gaat vermoedelijk in aanmerking komen voor een koopwoning met hypotheek. In de onderstaande uitspraak van het BKR valt volledig te lezen wat de afwegingen van het BKR zijn geweest bij de behandeling van de klacht.

Vertel ons uw verhaal

Interesse in het afsluiten van een hypotheek ondanks een BKR codering?

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

BKR registratie uitgelegd door Eva in video

 

huis kopen tijdens scheidingHuis kopen tijdens scheiding regelen?

 

Woning kopen tijdens scheiding? Wij kunnen ons dat goed voorstellen. De sfeer kan behoorlijk omslaan zodra u aankondigt te willen scheiden of wenst te ontsnappen uit een hachelijke situatie.

Tijdens het scheidingsproces kunt u overigens al een woning kopen. In dit artikel proberen wij uitleg te geven over de spelregels. Is dat makkelijk? Niet bepaald, wel als we dit samen doen. Als we het over een scheiding hebben is de situatie voor samenwoners met een relatiebreuk grotendeels vergelijkbaar. Ook kunt u tijdens de relatiebreuk een andere woning kopen, zelfs als de gezamenlijke woning nog niet is verkocht of op uw naam staat, al dan niet met een nieuwe partner.

Het is verstandig om eerst duidelijk te hebben wat de financiële gevolgen van uw echtscheiding zijn. Zodra er een concept scheidingsconvenant is kunt u al stappen richting een nieuwe koopwoning zetten. Zodra de verwachte afspraken duidelijk zijn, en de procedure verder geformaliseerd dient te worden kunt u met uw gemaakte afspraken de volgende stap zetten. Weten wat er precies voor nodig is om op huizenjacht te gaan? Neem dan gewoon contact met ons op. Telefonisch, per mail of tijdens een korte bespreking kunnen wij u vaak al op weg helpen en kunnen we meteen kijken of het klikt.

Voorwaarde kopen huis tijdens scheiding

Onderstaand treft u kort de spelregels aan waar u aan dient te voldoen. In de hypotheekakte zal staan dat de hypotheek zich strekt tot voldoening van al hetgeen de schuldenaar (u en uw nieuwe partner) nu en in de toekomst aan de bank verschuldigd zullen zijn. Andere voorwaarden die van belang zijn:

  • U bent op het punt in uw scheiding dat u afspraken kunt maken met uw ex-partner, door middel van bijvoorbeeld een echtscheidingsconvenant dan wel vaststellingsovereenkomst;
  • Als het convenant definitief is en hieruit blijkt dat u na de echtscheiding geen eigenaar, bewoner of schuldenaar meer bent van de huidige woning;
  • De voormalige gezamenlijke woning mag uiteraard ook al verkocht zijn.
  • U de woning verlaat.
Review klant die een huis kocht tijdens een scheiding
   De adviseur op aanbeveling van collega’s ingehuurd als hypotheekadviseur; duidelijk verhaal en uitermate bereid om zaken nog een keer uit te leggen als het onduidelijk was; via de app steeds snel contact Daarnaast ook zeker een dik compliment voor een collega van Cournot; zij is heel toegankelijk, hulpvaardig en kordaat en heeft een aantal situaties ten positieve weten te keren binnen zeer korte tijd. | Review lezen op Advieskeuze

Waar moet ik rekening mee houden tijdens de echtscheidingsprocedure?

In ieder geval kunt u gedurende de procedure van de echtscheiding onder voorwaarden een nieuwe woning kopen en hypotheek afsluiten. Wel vraagt de geldverstrekker om documenten met betrekking tot uw echtscheiding. Ook kunnen nadere zekerheden worden gevraagd. In de meeste gevallen is een vooroverleg met ons gewenst. Dan valt namelijk ook inzichtelijk te maken tot welk bedrag u zelfstandig een hypotheek kunt aanvragen.

Op het moment dat u woningen gaat bezichtigen en door wenst te pakken dient u snel te handelen. Daarom raden wij een vooroverleg ten sterkste aan. Op deze wijze komt u beslagen ten ijs en kunt u bieden op een woning.

Mocht u een hypotheekadviseur of financieel planner van ons kantoor om advies vragen dan zullen wij de financiële (on)mogelijkheden van het verkrijgen van een hypotheek met u bespreken. De factoren die van belang zijn is welke verplichtingen ontstaan na beëindiging van uw huwelijk en wat de hoogte van uw inkomen en vermogen is. Bovendien zullen wij ook de afspraken uit het echtscheidingsconvenant toetsen.

Soms is het tijdens de echtscheidingsprocedure mogelijk om afspraken te maken die het kopen van een woning gemakkelijker maken. Raadpleeg dan ook tijdig een financieel adviseur om uw specifieke zaak door te nemen. Dit voorkomt veel onduidelijkheid tijdens het koopproces.

Moment van verzoek tot echtscheiding

Zodra u het verzoek tot echtscheiding indient zijn alle aankopen nadien van u privé. Koopt u een auto dan valt deze niet meer in de ‘gemeenschap’. Wint u een loterij dan valt het prijzengeld niet meer in de gemeenschap et cetera. Deze situatie geldt sowieso indien u bent gehuwd in gemeenschap van goederen.

Koopt u een woning vóórdat het verzoek tot echtscheiding is ingediend dan valt deze wel in de gemeenschap. Ook al staat deze woning en eventuele hypotheek uitsluitend op uw naam.

Mocht u niet langer kunnen wachten met het kopen van een huis dan kunt u ook een koopovereenkomst aangaan voorafgaand aan de indiening van het verzoek tot echtscheiding. U kunt dan met een aanvullend contract overeenkomen dat u na de formele echtscheiding de woning en verplichtingen daarbij zal overnemen. Dit vergt toestemming van de verkoper en van uw (ex-)partner. Deze route raden wij u aan indien u echt niet anders kan. In alle andere gevallen is het goedkoper en eenvoudiger om eerst het verzoek  tot echtscheiding in te dienen. U bent dan ook nog formeel niet gescheiden, alleen dan kunt u wel de hypotheek alvast aanvragen

Geldverstrekkers zullen ook terughoudend zijn in deze fase met het verstrekken van een hypotheek.

De voorgaande situatie is beschreven voor personen die gehuwd zijn in gemeenschap van goederen. Heeft u huwelijkse voorwaarden opgesteld dan is het raadzaam om de gemaakte afspraken door te laten lichten. Het kan de zaak eenvoudiger of complexer maken, afhankelijk van de gemaakte afspraken met uw ex-partner.

Woonlasten partneralimentatie

Is het zo dat de woonlasten van de nieuwe woning meetellen voor de hoogte van de partneralimentatie? De woonlasten zijn inderdaad van invloed op de partneralimentatie. Is daar een concrete berekeningswijze voor te geven? Dan wordt het helaas een flauw antwoord: dat hangt van de situatie af.

Bij de berekening van de partneralimentatie wordt rekening gehouden met een basisbedrag aan uitgaven die iemand heeft. Dat is gebaseerd op de zogeheten bijstandsnorm. Zijn de woonlasten, ook van een huurwoning, hoger dan het bijstandsbedrag dan kunt u dit meerdere toepassen voor de berekening van de partneralimentatie.

Kan ik dan mijn ex-partner dwarszitten door een torenhoge woonlast aan te gaan? Dat kunt u doen, alleen de gangbare praktijk is dat u rekening dient te houden met een redelijke woonlast. Hierbij wordt rekening gehouden met de plaatselijke woningmarkt en uw persoonlijke omstandigheden. Dat is dus niet als u een duur penthouse in hartje centrum van een grote stad huurt.

Door het kopen van een huis zal de geldverstrekker bij het beoordelen van de hypotheek rekening houden met de toekomstige partneralimentatie. Er zit dus sowieso een begrenzing aan de hoogte van de woonlasten, ook wat de betreft de bank.

Hoe kunnen wij u van dienst zijn

Om te beginnen kunnen wij tijdens de scheiding uw kompas zijn en zorgen dat u daadwerkelijk de woning kunt kopen. Door middel van onze vasthoudendheid kunnen wij het proces snel en daadkrachtig voor u afronden. Het hele proces van de hypotheekaanvraag en aankoop behoort ook tot de mogelijkheden. Ook omdat wij ervaren zijn met dit thema weten wij als geen ander dat u tijdens een scheiding meer aan uw hoofd heeft. Leg ons ook rustig uw situatie voor, soms zijn er ruimere mogelijkheden om een huis te kopen tijdens uw scheiding. Tijdens een belafspraak komen we vaak al snel tot een oplossingsrichting.

Aan de hand van een quickscan kunnen wij snel financieel in kaart brengen of u een nieuw huis met hypotheek kunt kopen.

Vertel ons uw verhaal

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

spoedhypotheekMet spoed een hypotheek nodig? Haast het met kopen van een woning en dient u zeer snel een hypotheek af te sluiten? Wij kunnen u met dit traject ook helpen (op basis van beschikbaarheid). Binnen 1 werkdag beschikt u dan over een hypotheekadvies en kunnen we het rentevoorstel aanvragen.

Door middel van hypotheekadvies op afstand kunnen wij u razendsnel van dienst zijn. Uiteraard hoort een persoonlijk gesprek ook tot de mogelijkheden. Omwille van de beschikbare tijd is om die reden advies op afstand een goed alternatief.

Wilt u met spoed een hypotheek afsluiten? Bel ons direct op 088-2687668.

 

Haast met uw hypotheek

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom u haast hebt met het afsluiten van een hypotheek. Tijdens de intake zullen we verder met u in gesprek gaan wat voor u precies de reden van haast is. Dit is nog van belang om te kunnen overzien welke stappen er noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld als blijkt dat u tegen het verlopen van een financieringsvoorbehoud zit. Dan kunnen we in overleg met u zorgen voor uitstel zodat de ergste druk van de ketel is of alsnog de hypotheek rond krijgen binnen het afgesproken tijdsbestek.

De meest voorkomende redenen voor een spoedverzoek voor een hypotheekaanvraag :

  • Er is een lange wachttijd bij uw eigen bank;
  • U heeft een afwijzing gehad voor een hypotheekaanvraag;
  • Uw hypotheekadviseur is op vakantie en heeft het dossier niet goed overgedragen;
  • Het huis van uw dromen kunt u kopen, maar u moet snel beslissen en kopen;
  • U gaat op reis of op vakantie en bent beperkt bereikbaar tijdens deze afwezigheid;
  • U slaapt slecht vanwege de onzekere periode en wilt snel duidelijkheid;
  • Het financieringsvoorbehoud dreigt te verlopen en er is nog geen rentevoorstel of een hypotheekofferte;
  • De procedure met uw eigen hypotheekadviseur verloopt moeizaam en u wenst over te stappen;
  • Uw hypotheekaanvraag is op het laatste moment afgewezen en wenst over te stappen;
  • Binnen de wettelijke bedenktijd wenst u uw hypotheek rond te krijgen zodat u de koop van een woning nog kunt annuleren.
Ervaring van Gijs en Linda vanwege een urgente situatie
Wij hoorden op vrijdagmiddag 15 uur dat onze hypotheek via de hypotheekshop was afgewezen. Een week voor de deadline. Aangezien ik een pgb inkomen heb zag de hypotheekshop geen andere opties meer en wist niets meer voor ons te doen. Aangezien ons huis al definitief verkocht was en we binnen een maand met 3 kids op straat zouden komen te staan, ben ik gaan zoeken op internet naar andere opties. Ik kwam op de site van Cournot en heb een lange mail geschreven. Ik werd meteen op zaterdag gemaild en gebeld en gevraagd of ik alle papieren op kon sturen. Dit hebben we meteen gedaan en zondag is de adviseur er de hele dag mee bezig geweest. Meteen maandag heeft hij een aanvraag gedaan bij een hypotheekverstrekker en is daar dinsdag gaan praten. De maandag erop hadden we toch gelukkig een hypotheek. Diepe buiging en hulde voor zijn genomen moeite en prestatie. Ook bij sleuteloverhandiging bij notaris afgelopen week een grote bos bloemen met chocolade bezorgd door Cournot.| Beoordeling op Advieskeuze

Hoe werkt het afsluiten van een hypotheek met spoed?

Door middel van een spoedprocedure kunnen wij u van dienst zijn met een compleet en professioneel hypotheekadvies. Binnen 1 werkdag lopen wij alle noodzakelijke en wettelijke procedures door waaronder een inventarisatiegesprek. De uitkomst verwerken wij in een financieel advies zodat u weet welke verplichting u aangaat.

Ook zullen wij dit advies uitvoerig met u bespreken en vragen we direct de hypotheek van uw keuze aan.

U dient wel rekening te houden met de situatie dat we een passende geldverstrekker selecteren die ook mee kan denken in het benodigde tijdspad. Dat kan betekenen dat de goedkoopste aanbieders afvallen. Dit zullen we tijdens het adviesgesprek goed en duidelijk bespreken zodat u weet waar u aan toe bent.

Met een goede voorbereiding kan uw hypotheek door middel van een spoedprocedure binnen enkele dagen rond zijn. Afhankelijk van de snelheid die nodig is plannen we een fysieke afspraak met de geldverstrekker van uw keuze in om persoonlijk uw hypotheekaanvraag af te handelen.

Zeer snel een hypotheek afsluiten

Wij staan aan uw zijde en zorgen dat u snel de benodigde rust krijgt. Indien mogelijk kunnen we in persoon afspreken om uw dossier ineens en grondig door te nemen. Dat hangt wel van de beschikbaarheid af. Mogelijk is een bezoek aan huis op de dag van uw aanvraag niet mogelijk, maar een hypotheekadvies op afstand wel. Natuurlijk bent u ook altijd welkom bij ons op kantoor!

Spoedprocedure afsluiten hypotheek

Met de volgende informatie uit ons stappenplan geven wij u een indruk welke punten

  • U belt ons en wij controleren of er ruimte is voor een spoedhypotheek op dezelfde werkdag;
  • Als dit het geval is plannen we meteen een afspraak in, dit kan telefonisch, persoonlijk of via advies op afstand middels een computerverbinding. Wat het handigst is.
  • Wij starten uw dossier via ons klantenportaal open en geven digitaal aan welke documenten nodig zijn;
  • U uploadt de benodigde documenten of mailt deze of neemt ze mee tijdens een eventuele afspraak;
  • De inventarisatie vindt plaats en wij mailen u het complete hypotheekadvies;
  • Op het afgesproken tijdstip neemt de hypotheekadviseur weer contact op om het advies te bespreken;
  • Indien u het eens bent met het uitgebrachte hypotheekadvies, dienen wij de hypotheekaanvraag in bij de geldverstrekker van uw keuze;
  • We bespreken welke procedures nodig zijn tijdens het adviesgesprek en zullen de partijen in de keten informeren zoals de notaris, taxateur en verkopend makelaar. Dit doen we in overleg met u;
  • Indien nodig plannen we een afspraak met een accountmanager van de geldverstrekker in voor het aanvragen van een spoedbeoordeling van uw hypotheekaanvraag.

Belangrijk om te weten over het aanvragen van een hypotheek met spoed

Indien u kiest voor een spoedprocedure is het noodzakelijk om de volgende punten te weten. Uiteindelijk gaat een intensieve samenwerking voor een paar dagen aan en dan kunnen de uitgangspunten beter bekend zijn :

  • Vanwege de intensieve samenwerking vragen wij uw actieve participatie. Het helpt enorm als u goed beschikbaar bent en documenten snel beschikbaar kunt hebben;
  • De keuze van de geldverstrekker hangt sterk af van uw tijdspad. Dient u binnen 3 werkdagen uw hypotheek rond te hebben dan zullen we een bank met een verwerkingstijd van 10 werkdagen niet aanraden;
  • We rekenen een meerprijs voor het spoedtraject vanwege de extra tijd die we investeren in het chasen van uw hypotheekaanvraag en mogelijk overwerken van medewerkers.

Aantal hypotheekaanvragen per week

Via het Hypotheken Data Netwerk (HDN) is de drukte te volgen qua aantal hypotheekaanvragen per week in 2019 / 2020 :

Weeknummer Aantal hypotheekaanvragen
52 3.848
1 5.309
2 9.040
3 8.941
4 9.038
5 9.514

Vraag direct een spoedhypotheek aan

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Video met uitleg over het aanvraagproces van een hypotheek

aankoopmakelaar no cure no pay

Aankoopmakelaar nodig voor het kopen van uw droomwoning? Bij het kopen van een huis doet u er verstandig aan een vastgoeddeskundige zoals een aankoopmakelaar op basis van no cure no pay in de arm te nemen. Wij kopen wekelijks huizen aan voor onze opdrachtgevers. Ook hier werken wij met vaste betaalbare tarieven en gaan wij samen met u uw droomwoning aankopen!

Waarom een aankoopmakelaar no cure no pay?

Het kopen van een huis of bedrijfspand is niet voor iedereen een dagelijkse bezigheid. Gemiddeld verhuist iemand eens in de zeven jaar. Nog sterker, verhuizen eindigt steevast in de top 3 van meest stressvolle momenten in een mensenleven. Het kan onzekerheid opleveren, bijvoorbeeld over de bouwtechnische staat van een woning of over het kiezen van de juiste onderhandelingsstrategie. Typisch een moment waarbij emotie de overhand kan krijgen boven de ratio.

Het is een gegeven dat het beste resultaat niet tot stand zal komen in een stressvolle emotionele situatie. Dan is het verstandiger om een professional in te huren. Beschikt u over stalen zenuwen en kennis van de woningmarkt dan is het uiteraard mogelijk om zelf de aankoop te verzorgen van uw woning. U kunt dan net als ons een enthousiast gevoel krijgen op het moment dat een aankoop doorgaat!

Wat is de onderzoeksplicht voor kopers?
Als koper dient u voorafgaand aan de koop allerlei zaken checken. Dat kan te maken hebben met de bouwtechnische staat van de woning, maar ook de koopovereenkomst. Zo staat u later, als er onverhoopt, een geschil is niet met lege handen. De rechter zal u namelijk vragen wat u zelf gedaan hebt om bijvoorbeeld verborgen gebreken op te sporen.

Wees verstandig en bespaar niet op de kosten van een keuring en aankoopbegeleiding.

Zijn de kosten van een aankoopmakelaar aftrekbaar?
Deze kosten zijn fiscaal niet aftrekbaar. Dat is alleen van toepassing voor kosten die te maken hebben met het krijgen van een hypotheek.

Tegen elke prijs uw droomhuis aankopen

Soms is de opdracht om een huis hoe dan ook te bemachtigen. De mensen die hier hulp bij wensen gokken liever niet op een meevaller en willen dat de aankoop gewoonweg rondkomt. Lukt dat altijd? In de meeste gevallen kunnen wij dat bevestigen.

Toch zijn er soms omstandigheden dat het niet lukt. Bijvoorbeeld als er onfrisse zaken spelen. Zo hebben we het meegemaakt dat onze kandidaat de beste bieding had, maar een buurman die notaris was de woning ook graag wilde hebben. Deze gaf aan een premie bovenop het hoogste bod te bieden en de buurman heeft dat niet geweigerd. Dezelfde avond is de koopovereenkomst ondertekend waardoor de speelruimte nihil werd.

Ook komt het in de schaarstegebieden voor dat er extreme biedingen gedaan worden. Als dat kan spelen dan zullen we u daar uiteraard over informeren. Misschien dat u dan ook bereid bent om een premie te betalen bovenop de reële waarde.

Ervaring van Martin met onze aankoopmakelaar
  We zochten een aankoopmakelaar die zelf geen woningen in Amsterdam verkoopt. Vereniging Eigen huis adviseert dat op hun website. Via website Cournot.nl en email contact gehad met de aankoopmakelaar van Cournot adviseurs.De makelaar ging direct voor ons aan de slag en naar een woning kijken waarin we geinteresseerd waren, ondanks dat we nog geen overeenkomst met hem hadden getekend (“op goed vertrouwen”). De makelaar koppelt snel terug, per telefoon of email indien gewenst konden we ook face to face afspreken. Via het klantportaal van Courton kun je direct relevante papieren uploaden. Kortom we zijn tevreden en dan ook nog eens tegen een scherpe prijs. Hij heeft een scherp oog voor de markt. | Beoordeling nalezen op Advieskeuze

Gratis quickscan voor de waarde van uw toekomstige woning?

Het doel van de (huizen-) koper is natuurlijk een prettige woning voor een zo laag mogelijke aankoopprijs, met zo  veel mogelijk zekerheid.  Zekerheid over bijvoorbeeld “verborgen gebreken”, de juiste prijs en juridische consequenties van de aankoop. Veel mensen kiezen daarom voor begeleiding van een aankoopmakelaar. Deze behartigt het belang van de koper; zeg maar een stuk extra zekerheid!



Uw toekomstige woning bespreken?

Neem dan gerust even contact met ons op via het volgende formulier. Ook in het weekend nemen we dan contact met u op of in de avonduren. We weten als geen ander dat tijd in een onderhandeling een belangrijke factor is.

Bespaar kosten op uw aankoopbegeleiding

Waarom zou u de aankoopbegeleiding aan onze makelaars overlaten? Wij werken op basis van no-cure no-pay. Dit is even simpel als doeltreffend, immers u betaalt alleen voor deze dienst indien er een positieve prestatie wordt geleverd.  Dat betekent indien er een akkoord is bereikt over de koopprijs. Tegen een vaste vergoeding vanaf € 1.750 euro inclusief BTW, kunt u rekenen op de volgende voordelen van onze aankoopbegeleiding:

  • Wij werken onafhankelijk van de verkoper;
  • Zelf verkopen wij geen huizen en kunnen u neutraal adviseren;
  • Geen emotionele band met de woning;
  • Mogelijkheid tot bouwtechnische keuring;
  • Begeleiding van A tot Z;
  • Beloning naar prestatie, geen prijsovereenstemming bij de aankoop dan ook geen kosten;
  • Deskundig en ervaren advies;
  • Mogelijkheid tot hypotheekadvies via 1 aanspreekpunt (combinatiekorting van € 350);
  • Juridische check van de woning;
  • Koopovereenkomst wordt door ons opgesteld dan wel juridische gecontroleerd;
  • Wij maken kosteloos bezwaar tegen de WOZ-waarde;
  • Wij streven naar het beste onderhandelingsresultaat waardoor de beste koopprijs tot stand komt.

Het basispakket is overigens een compleet pakket om uw woning zonder zorgen aan te kopen.

Standaard module

Plus module

Top module

⍟ Quickscan waarde woning ⍟ Quickscan waarde woning Quickscan waarde woning
⍟ Tweede bezichtiging ⍟ Tweede bezichtiging ⍟ Tweede bezichtiging
⍟ Aankoopstrategie bespreken ⍟ Aankoopstrategie bespreken ⍟ Aankoopstrategie bespreken
⍟ Onderzoek naar positie verkoper ⍟ Onderzoek naar positie verkoper ⍟ Onderzoek naar positie verkoper
⍟ Juridisch onderzoek object ⍟ Juridisch onderzoek object ⍟ Juridisch onderzoek object
⍟ Onderhandelingen voeren ⍟ Onderhandelingen voeren ⍟ Onderhandelingen voeren
⍟ Koopakte redigeren ⍟ Bouwtechnische keuring begeleiden ⍟ Bouwtechnische keuring begeleiden
⍟ Controleren documenten notaris ⍟ Koopakte redigeren ⍟ Koopakte redigeren
⍟ No cure no pay (geen prijsakkoord dan geen kosten) ⍟ Controleren documenten notaris ⍟ Aanwezig tijdens ondertekening akte
⍟ Aanwezig tijdens oplevering woning ⍟ Controleren documenten notaris
⍟ Aanwezig tijdens notariële overdracht ⍟ Aanwezig tijdens oplevering woning
⍟ No cure no pay (geen prijsakkoord dan geen kosten) ⍟ Aanwezig tijdens notariële overdracht
⍟ Taxatierapport NWWI opstellen
⍟ No cure no pay (geen prijsakkoord dan geen kosten)
EUR 1.750 inclusief BTW EUR 2.775 inclusief BTW EUR 3.375 inclusief BTW
courtage betaalbaar op het moment van overdracht bij de notaris

Aankoopbegeleiding op maat in heel Nederland

Wij vinden het iedere keer weer leuk om ons te verdiepen in een nieuwe aankoopopdracht. Dit begint al bij het uitzoeken van de relevante verkochte woningen in de omgeving. Ook zoeken wij uit welke hypotheek er op de woning rust zodat wij een positie van de verkoper kunnen maken.

Wij werken landelijk en afstand is dus voor ons geen probleem. Onze kantoren zijn in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Breda (Zevenbergen), maar de meeste huizen kopen wij buiten deze plaatsen aan voor onze opdrachtgevers. Kortom afstand zegt ons niets.

Meest gestelde vragen aan een aankoopmakelaar

  • Hoe weet ik nu de echte waarde van een te koop staand huis?
  • Hoe kom ik achter de gebreken van een huis?
  • Zijn er nog ondergrondse (olie)tanks aanwezig en hoe moet ik hier (wettelijk) mee omgaan?
  • Wie kan ik raadplegen voor vragen rondom het kopen van een huis?
  • Wat moet ik doen als de woning niet wordt opgeleverd zoals afgesproken?
  • Hoe lees en vertaal ik de documenten van de VVE?
  • Wat zijn de totale kosten koper bij een woning? Bereken deze zelf.

Wat doet een aankoopmakelaar van jullie organisatie?

Wij kunnen de begeleiding van het kopen van een huis van A tot Z verzorgen. Zelf zoekt u via Funda geschikte woningen en daarna vangen onze werkzaamheden aan. Uiteraard kan een hypotheekadviseur van ons kantoor voorafgaand aan de zoektocht een maximale hypotheek berekenen.

Op het moment dat de samenwerking begint maken we afspraken over de uit te voeren taken. De afspraken hebben dan betrekking op de wijze van bezichtigen. Soms is er geen tijd om een bezichtiging in te plannen en dient er snel geschakeld te worden. Ook dat is geen enkel probleem. Wij weten hoe de (lokale) woningmarkt werkt en zijn bekend met de mores.

Intakegesprek hypotheekadviseur

Er bestaat de mogelijkheid om kosteloos een intake te hebben met een hypotheekadviseur van ons kantoor. Dan weet u voordat het aankoopproces start wat uw mogelijkheden zijn qua hypotheek. Dit is een gratis service.

Vooral in het begin van het koopproces kunt u overrompeld raken van het tempo. Wij raden iedereen aan om eerst te weten wat de mogelijkheden qua hypotheek zijn. Zo kunt u ook met meer zekerheid een bieding doen en de onderhandeling ingaan.

Hoe bepaal ik een goed openingsbod?

Een professionele aankoopmakelaar weet dat de eerste bieding vaak de richting geeft van de onderhandeling. Afhankelijk van de reactie op dit openingsbod ontstaat vaak de sfeer en tijdspad van het vervolg. Soms moet het ineens goed zijn zoals met een bieding op basis van inschrijving. Eigenlijk geldt het principe voor mooie en courante woningen in alle grote steden en aanpalende gebieden in Nederland.

Bovenop de berekende marktwaarde bent u vrij om een premie te betalen om daadwerkelijk de woning te bemachtigen. Indien alle kandidaat kopers een serieus onderzoek laten doen naar de waarde van de woning zal daar een soortgelijk bedrag uitkomen. Toch wilt u zich onderscheiden van de andere kopers in de markt. Dan kunt u besluiten om een aantal strategieën toe te passen :

  • Uw bieding op basis van de marktwaarde uitbrengen opgehoogd met een premie;
  • De bieding uitbrengen zonder voorbehouden zoals een financieringsvoorbehoud;
  • Uw bieding vergezellen van een document waaruit blijkt dat u de woning kunt betalen opgesteld door een bank of hypotheekadviseur.

Tips voor de onderhandeling

Op het moment dat u besluit zelf de onderhandeling te voeren hebben wij voor u de volgende tips :

Bepaal op voorhand uw maximum koopprijs

Het is verstandig om een plan de campagne te maken en daarbij ook uw prijsplafond vast te stellen. Daarmee voorkomt u tijdens het onderhandelingsproces concessies te moeten doen aan uw eigen principes. Om die reden zouden we voorstellen om uw maximumprijs voor de woning vast te stellen. Daarmee is niet gezegd dat u deze prijs ook direct dient in te zetten tijdens de onderhandeling.

Loop ook rustig weg van de onderhandeling als blijkt dat de verschillen in prijs en voorwaarden te sterk afwijken van uw eisenpakket. Als deze mogelijkheid zich voordoet kan de onderhandeling op een later moment wellicht alsnog slagen.

Duidelijke communicatie

Probeer in uw uitingen zo min mogelijk twijfel toe te passen en kom vastberaden over. Vooral bij het overbrengen van een bieding is het belangrijk om krachtig te communiceren.

Probeer emoties te onderdrukken

Door emotioneel te reageren kunt u riskeren te snel toe te geven aan de wensen van de verkoper. Ook kan een negatieve emotionele reactie leiden tot het klappen van de onderhandeling. Daarom raden wij aan om zo neutraal en vlak mogelijk te reageren.

Respecteer de positie van de verkoper

Bij het kopen van een woning heeft u te maken met tegengestelde belangen. U wenst zo gunstig mogelijk aan te kopen terwijl de verkoper een zo hoog mogelijke opbrengst nastreeft. Dit geldt voor de prijs, maar ook voor de overige condities.

Wees bewust van deze situatie en behandel de verkopende partij en diens makelaar altijd vriendelijk en met respect. Ook als de onderhandeling niet de gewenst kant opgaat.

Creëer wisselgeld

Denk na over meerdere onderwerpen om tot overeenstemming te komen. Staat de prijs bijvoorbeeld vast, probeer dan bijvoorbeeld over de roerende zaken of de onderhoudssituatie van de woning te onderhandelen. Ook de datum van de sleuteloverdracht is geld waard.

Is een aankoopmakelaar verplicht bij het kopen van een huis?

Nee. Het is wettelijk niet verplicht om een aankoopmakelaar in te huren. Andersom hoeft u ook niet verplicht een verkoopmakelaar in de arm te nemen alleen dat is wel usance. Dat betekent dat een onderhandeling veelal gedaan wordt tegenover een professionele verkoopmakelaar. Daar zit dan ook de crux. Een professionele makelaar voert dagelijks onderhandelingen en kan met een paar vragen of opmerkingen de onderhandeling een bepaalde kant opsturen.

Komt u hier als leek tegenover te staan dan kunt u uitgespeeld worden en de onderliggende partij in een onderhandeling worden. Dat levert in de meeste gevallen geen optimaal onderhandelingsresultaat op.

Uit een onderzoek door de AFM uit 2012 blijkt dat 56% van de kopers uit de steekproef gebruik maakt van een aankoopmakelaar. De belangrijkste redenen om een aankoopmakelaar in te huren hingen samen met het gemak, kennis, ervaring en beschikbare tijd om zaken te regelen en uit te zoeken.

Voordelen van een aankoopmakelaar

De onderstaande voordelen zijn te bedenken bij het inhuren van een aankoopmakelaar :

  • De aankoopmakelaar heeft een brede en diepere marktkennis over transacties en beschikbaar aanbod;
  • Hij of zij kan u ontzorgen en belt, regelt, dealt en zorgt voor een complete oplossing zonder veel moeite. De belangen bij een onderhandeling zijn namelijk gesteld bij koper en verkoper;
  • Wat u zelf eens in de 7 jaar doet is voor een aankoopmakelaar routine en de opgebouwde kennis en ervaring is op deze te delen;
  • De rationele blik van een aankoopmakelaar zorgt voor rust op emotionele momenten tijdens een onderhandeling en weet ook vaak een oplossing voor een impasse;
  • Aankoopmakelaar no cure no pay basis zorgt alleen voor kosten bij een positieve prestatie.

Nadelen van een aankoopmakelaar

Het is ook mogelijk om een aantal redenen te bedenken waarom u geen aankoopmakelaar zou inhuren :

  • Zelf doen bespaart kosten indien u een te dure aankoopmakelaar inhuurt (vaak levert het juist geld op);
  • Uw aankoopmakelaar kan ook verkoopmakelaar zijn in hetzelfde gebied en belang hebben bij een snelle deal of juist commerciële druk voelen. (Wij verkopen nadrukkelijk geen woningen en hebben geen belang om het op een ‘akkoordje’ te gooien vanwege andere transacties);
  • Het toetsen van een aankoopmakelaar is vooraf lastig omdat het proces vloeibaar is en pas achteraf enigszins meetbaar te maken is.

Bodemprijs onderzoeken

Of u nu voor de tweede of derde keer een koophuis gaat kopen, de koopprijs maakt natuurlijk uit. Het shopt natuurlijk een stuk makkelijker als u een flinke overwaarde heeft. Toch blijft het prettig om niet teveel te betalen voor uw vierde of vijfde koopwoning.

Regelmatig krijgen we de vraag voorgelegd of de bodemprijs wel te realiseren is. Het zou bijvoorbeeld aan het ontbreken van een incentive leggen voor de makelaar. Wij hebben daar een duidelijke mening over. Aan onze integriteit en mentaliteit zal het zeker niet liggen. Wij werken graag, en hard. Ook doen we ons uiterste best om de bodemprijs voor elkaar te krijgen. Heel eerlijk gezegd : we krijgen een kick als het lukt om uw droomhuis tegen de beste prijs aan te kopen!

Geregeld maken wij mee dat opdrachtgevers zich generen voor het openingsbod. Een onderhandeling dient respectvol te verlopen is onze visie, alleen wij zoeken de grens op. Altijd in overleg met u, en met een aankoopstrategie die recht doet aan de omstandigheden. Uiteindelijk staan wij aan uw kant en handelen bij het onderhandelen in uw belang. En vaak kopen we ook onder de verwachte koopprijs van onze klanten aan.

De bodemprijs is de laagste prijs waar een verkoper voor zou willen verkopen. Er is niet één vaste manier om te onderzoeken hoe deze tot stand kan komen. Dat is per opdracht anders. Leg dan ook gerust uw situatie voor aan ons en dan kunnen we rustig de tactiek bespreken. Wij kiezen voor de stijl zacht op de relatie, hard op de inhoud. Aankoopmakelaar no cure no pay die uw belang dient.

Lokale makelaar of landelijke makelaar

In de praktijk hebben kopers bij het vergelijken van een aankoopmakelaar de keuze tussen een lokale of landelijke makelaar. Zelf werken wij landelijk en vinden dat prima werken. Met de zogeheten ‘big data’  kunnen wij op afstand al – rationeel – onderzoek doen naar de waarde van een woning. Daarvoor is het niet noodzakelijk om te weten welk merk stoeptegel in de wijk is gebruikt.

Ook kunnen we tijdens de bezichtigingen het praatje pot overslaan, en kunnen de tijd investeren om informatie over de woning te achterhalen.

Ook vinden wij het bijzonder prettig dat wij onafhankelijk van lokale makelaars kunnen werken. Wij komen elkaar niet tegen op de voetbal- of tennisvereniging en hoeven geen persoonlijke relatie te onderhouden. Deze is louter en strikt zakelijk.

U kunt zich afvragen hoe u weet welke relaties of geschillen er tussen lokale makelaars zijn? Het maakt voor een onderhandeling toch echt uit als bepaalde personen elkaar niet liggen of precies andersom. Dat kan bij een onderhandeling uitpakken in een zaak gunnen of misgunnen. Daar hoeven wij gelukkig geen seconde over na te denken.

Wij wensen graag de beste onderhandeling te voeren, en namens u de woning aan te kopen, zonder aanzien des persoons. Bij ons geen ‘ouwe jongens krentenbrood’.

Aankoopmakelaar voor woning op executieveiling

Heeft u een woning gezien die binnenkort geveild gaat worden? Ook kunnen wij tijdens de executieveiling uw belangen behartigen en bieden op dergelijke woningen. Zelfs in in de fase voorafgaand aan de veiling kunnen we trachten de woning onderhands te kopen.

Model koopovereenkomst

Zodra er overeenstemming is over de prijs en voorwaarden dient er een zogeheten voorlopige koopovereenkomst opgesteld te worden. Het woord voorlopig zegt niets over de vrijblijvendheid van deze overeenkomst. Het is namelijk een juridische bindende overeenkomst. Voorlopig zegt enkel iets over het verdere verloop van de koop. Bij de notaris ondertekent u namelijk de definitieve koopovereenkomst. Dit document wordt ook wel de akte van levering genoemd.

In Nederland wordt een model gebruikt dat jaarlijks wordt geëvalueerd door tal van organisaties zoals Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. Ook de makelaarsorganisaties zoals de NVM verbinden zich aan het toepassen van deze modelovereenkomst.

Een voorbeeld van een dergelijke koopovereenkomst treft u hieronder aan :

No cure no pay aankoopmakelaar wat houdt het in?

Het begrip no cure no pay zegt iets over wanneer een vergoeding verschuldigd is. Bij onze makelaarsdiensten is dat op het moment er prijsovereenstemming is. Op voorhand maken we tijdens de inventarisatie afspraken over de aankoopstrategie. Onderdeel van deze strategie is ook het bespreken van de maximum prijs die u wenst te betalen voor een woning.

Als wij dit weten te bereiken, het liefst eronder natuurlijk, dan pas bent u de kosten van de aankoopmakelaar verschuldigd. Er zijn geen addertjes onder het gras of andere beklemmende voorwaarden. Lees ook gerust ervaringen van eerdere opdrachtgevers aan ons kantoor. Wij kunnen het natuurlijk vertellen, alleen het is krachtiger als u het uit de mond van een ervaringsdeskundige hoort.

Vrijblijvend gesprek met onze aankoopmakelaar

Verdere interesse in onze aankoopbegeleiding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en mail bijvoorbeeld de woning welke u op het oog heeft. Wij zullen dan een kosteloze quickscan van de woning maken. Wij werken ook door in het weekend en de avonduren. Dus als het erop aan komt bij een onderhandeling laten wij dat niet van kantoortijden afhangen.

Wenst u een referentie van een of meerdere aankopen dan kunt u deze op verzoek aanvragen.

Meer informatie over dit onderwerp of wenst u een persoonlijke situatie voor te leggen? Stelt u deze gerust via het onderstaande formulier.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Video met uitleg over een aankoopmakelaar

Hypotheek afsluiten startende ondernemer

Bent u een startende ondernemer op zoek naar een eerste koopwoning? Dan volgt u een maatschappelijke trend, want ondernemen is mateloos populair. Enkele feiten uit recent onderzoek: zo heeft het CBS becijferd dat het aantal starters 208.000 mensen bedroeg in 2015. Daarbij was het inkomen voor circa 69.000 personen een hoofdinkomen. En vier op de tien startende ondernemers is jonger dan 35 jaar. Ook voor u is het mogelijk om na 12 maanden ondernemen een hypotheek af te sluiten.

Deze ondernemers wensen ook een huis te kopen en een hypotheek af te sluiten. Dat is voor deze doelgroep bijzonder lastig. Althans tot voor kort. Afgelopen periode is er een pilot geweest voor zzp’ers en ondernemers om in aanmerking te komen voor een hypotheek na slechts 12 maanden ondernemerschap. Op basis van circa 1.000 hypotheekaanvragen heeft de stichting achter NHG besloten om de pilot om te zetten in een structureel beleid.

Hoe kom ik in aanmerking voor een hypotheek met NHG als startende ondernemer?

Allereerst dient er een toetsinkomen vastgesteld te worden.1 jaar ondernemer hypotheek Met dit toetsinkomen kan bepaald worden wat de maximale hypotheek is waar u voor in aanmerking komt.

Dit toetsinkomen dient vastgesteld te worden door middel van een inkomensverklaring. Het opstellen van een inkomensverklaring kost u € 250 exclusief BTW.

Bij het bepalen van het toetsinkomen wordt rekening gehouden met uw inkomen voorafgaand aan het ondernemerschap. Er wordt dan het gemiddelde genomen van het inkomen uit de laatste 3 jaren. Dit mag dus een combinatie zijn van inkomen uit loondienst en het inkomen uit zzp / freelance / ondernemen.

Inkomen uit sociale uitkeringen wordt buiten beschouwing gelaten. U mag ook 1 jaar geen inkomen hebben gehad, het gemiddelde wordt dan nog steeds over 3 jaar genomen. U kunt niet kiezen welke jaren meetellen voor de bepaling van het inkomen.

Indien het inkomen uit het laatste jaar minder is dan het gemiddelde over deze 3 jaren dan telt het inkomen uit het laatste jaar. Ook dient u informatie aan te leveren over het inkomen van het lopende boekjaar. Dit dient minimaal gelijk te zijn aan het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar.

Omdat de hypotheek met NHG wordt verstrekt mag de koopsom van de woning niet hoger zijn dan € 310.000 (norm 2020). Voert u energiebesparende maatregelen uit dan is de maximale hypotheek € 328.600. Het verschil dient u te gebruiken voor het energiezuiniger maken van uw woning.

Voorbeeld inkomensverklaring

De stichting achter NHG heeft in 2020 drie bedrijven aangewezen die dergelijke inkomensverklaringen mogen opstellen. Een voorbeeld van een dergelijke inkomensverklaring kunt u onderstaand lezen :

Procedure hypotheekaanvraag ondernemer en NHG

Op het moment dat u wenst te weten of u in aanmerking komt voor een hypotheek met NHG als startende ondernemer dan kunt u van onze hypotheekadviseurs een quickscan krijgen. Tijdens een eerste kennismakingsgesprek wordt dan globaal uw inkomen berekend zodat al direct zichtbaar is of een hypotheekaanvraag haalbaar is.

Pas zodra u daadwerkelijk zicht hebt op een huis en de hypotheekaanvraag via ons kantoor wenst te laten verlopen maakt u kosten. Het bepalen van het toetsinkomen wordt door een externe partij gedaan en wordt pas uitgevoerd zodra u dit wenst en wanneer dit nodig is. Dit wordt door middel van een aparte opdrachtbevestiging vastgelegd.

Doorlooptijd opstellen inkomensverklaring

Zodra u de opdracht en machtiging hebt verstrekt is de doorlooptijd 5 werkdagen. U dient dan wel een complete set documenten aan te leveren zodat het inkomen ineens bepaald kan worden. Wij kunnen de begeleiding verzorgen en u hierbij ontzorgen.

Hoe lang is deze inkomensverklaring geldig?

Vanaf het moment dat de inkomensverklaring is afgegeven is deze maximaal 6 maanden geldig. Op het moment dat u een hypotheekaanvraag indient ontvangt u een rentevoorstel. Daarna dient er richting de bank ook een compleet dossier aangeleverd te worden. Zodra dit deel positief is afgerond van de hypotheekaanvraag ontvangt u een zogeheten bindend aanbod. U dient het bindend aanbod te ontvangen binnen 6 maanden na de afgiftedatum van de inkomensverklaring.

Bij welke geldverstrekkers kan ik een hypotheekaanvraag indienen?

De onderstaande lijst van geldverstrekkers verstrekt op basis van 1 jaar ondernemerschap / zzp’er een hypotheek :

  • ABN Amro;
  • Aegon;
  • BLG wonen;
  • Delta Lloyd;
  • Florius;
  • ING bank
  • Lloyds bank;
  • Nationale Nederlanden;
  • NIBC direct (onder voorwaarden);
  • Obvion;
  • Rabobank;
  • RegioBank;
  • SNS;
  • Triodos Bank;
  • Woonfonds Achmea.

Kennismakingsgesprek hypotheekadviseur voor een hypotheek als starter

Op het moment dat u wenst te weten wat uw mogelijkheden zijn is het verstandig om een afspraak in te plannen met een hypotheekadviseur. Maak via onderstaand formulier een afspraak en dan weet u snel of een hypotheek mogelijk is. Wij werken landelijk en zullen u tijdens een eerste – kosteloos – kennismakingsgesprek verder op weg helpen en uw vragen rondom het kopen van een huis stellen.

Door een goede voorbereiding te kiezen heeft u een voorsprong bij het kopen van een huis. Zodra uw inkomen is bepaald valt ook vast te stellen wat uw maximale hypotheek is. Vaak is bij ondernemers het opstellen van het inkomen een proces dat gedurende de hypotheekaanvraag nog kan wisselen. Door deze optie van NHG is het op voorhand duidelijk wat uw maximale leencapaciteit is.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.




Video hypotheekadvies ondernemer