Nieuws en blog


inkomen zwitserland hypotheek nederlandWoont u in Nederland en wenst u een hypotheek in Nederland aan te vragen? Dan loopt u bij veel banken tegen het feit aan dat u in Zwitserse franks (CHF) wordt uitbetaald. Een hypotheek met inkomen uit Zwitserland is toch mogelijk.

Mortgage credit directive

Sinds 2016 is er een Europese richtlijn die ervoor zorgt dat banken en andere geldverstrekkers terughoudend zijn met het verstrekken van hypotheken aan consumenten met een ander inkomen dan Euro’s. Waaronder Zwitsers of Nederlanders die hun inkomen vanuit Zwitserland hebben in de lokale valuta.

Beperkt aantal geldverstrekkers

Onder voorwaarden kunt u in Nederland een huis kopen met een inkomen vanuit Zwitserland. Dergelijke hypotheekaanvragen zijn altijd op basis van maatwerk.

Woon- en werkland

Het maakt voor de oplossing ook uit waar u gaat wonen of waar u nu woont. Heeft u bijvoorbeeld plannen om duurzaam naar Nederland terug te keren of wenst u juist een tweede woning in Nederland aan te houden. Afhankelijk van uw wensen zoeken wij een passende hypotheek en geldverstrekker. Indien u in Zwitserland een huis wenst te kopen kunnen wij u niet helpen. Althans wij kunnen geen hypotheek organiseren voor een onderpand in Zwitserland. Wel zouden we een hypotheek kunnen vestigen op uw woning in Nederland voor bijvoorbeeld de aankoop van een tweede woning in Zwitserland. Ook dan kunt u een inkomen in de lokale valuta hebben.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u meer informatie te ontvangen over het aanvragen van een hypotheek met inkomen in Zwitserse frank? Neem dan gerust eens contact met ons op om uw zaak door te spreken. Een afspraak of contact verplicht u tot niets!

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

bkr coding mortgageIs your mortgage application declined because of a BKR coding? First of all: don’t panic. We can help you increase your chances for a mortgage application. Most of the time this rejection comes at a really inconvenient moment. Especially when you are in the process of buying a house.

What is BKR?

If you have obtained for credit or a mortgage, the information is registered with BKR. At that moment the loan provider keeps the database from BKR updated with your payment behavior. You will be coded if you have caught up overdue payments for a number of months. Each credit type has a different period. For example, for mortgages this period is 3 months.

If you have caught up overdue payments, a rehabilitation code will be noted in your BKR overview. This is called a “herstelmelding” (rehabilitation). This information will remain visible for a period of 5 years, after the contract ends.

Mortgage declined because of a BKR code

A lot of mortgage providers decline a mortgage application if you have a BKR-code. Also some lenders prefer to lend to a specific demographic. As independent mortgage advisers we have experience of the market and can help you obtain a mortgage. We will be aware of what different lenders require before offering  you a mortgage, and we will speak to the lender on your behalf.

We can make a scan about the possibilities of obtaining for a mortgage if you provide us information regarding your income and the property you want to buy.

Administration errors BKR coding

Lenders aren’t perfect. Some of them put the details from your application into a computer so you might have failed because of a mistake or error on your BKR-file. If you want to know what is registered you can easily download your BKR-file. For a mortgage application we also need a copy of this BKR report.

Each mortgage application is logged in your BKR-file. Repeatedly applying for a mortgage makes it look like you have problems, so try to avoid this situation. We prepare your mortgage application and will search for a solution.

When is it possible to apply for a mortgage?

If you have a BKR-code it is necessary that you meet the following standards:

  • there is a rehabilitation code (H-erstelcode) visible on your BKR overview;
  • the loan has an end date;
  • your current situation is stable and steady.

Have a question?

For applying for a mortgage scan please contact us.

Hassle free all the way.
We deal with banks on your behalf, all the way through until 100% completion.
Expert advice you can trust.
Best services are guaranteed for you.
Response within 24 hours
Often sooner.

 

Het wordt steeds eenvoudiger om een hypotheekaanvraag te doen. Door middel van het aanleveren van een UWV verzekeringsbericht kunt u uw werkgeversverklaring overslaan. Dit geldt niet voor alle hypotheekaanvragen, in dit artikel zullen we uitleg geven over de (on-)mogelijkheden.

Het project Handig! is een initiatief van een aantal organisaties met als bedoeling om hypotheekaanvragen simpeler te maken. Ook wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van ‘broninformatie’.

Hoe kan ik dit verzekeringsbericht aanvragen?

Dat is relatief simpel en gratis via MijnUWV te doen in combinatie met uw DigiD en de volgende stappen:

  • Nadat u bent ingelogd kiest u voor ‘persoonlijke gegevens’;
  • Vervolgens kiest u voor de knop ‘arbeidverleden’ en daarna klikt u op ‘controleren’;
  • Daarna kiest u voor ‘download printversie’ en laat alles vinkjes aan staan;
  • Het document kunt u dan hierna opslaan en uploaden via ons klantenportaal.

Op 15 mei 2019 heeft het UWV het beveiligingsniveau verhoogd om te kunnen inloggen. Er is nu sprake van tweetrapsverificatie. Hierdoor dient u te beschikken over de DigiD app of sms-controle van DigiD. Deze dienst dient eerst geactiveerd te zijn. De verwerking hiervan kost bij DigiD enkele werkdagen.

Voor wie is dit bericht geschikt?

Iedereen die een hypotheek wil aanvragen en nu in loondienst is kan dit bericht gebruiken. Ook iemand die de laatste twaalf maanden in loondienst is geweest kan gebruikmaken van het verzekeringsbericht.

Een aanvullende eis is dat u binnen tien jaar niet met pensioen gaat. Dan dient op een andere wijze uw inkomen te worden vastgesteld.

Voldoet u niet aan deze criteria dan dient uw inkomen op de ouderwetse manier vastgesteld te worden. Ook dat is geen probleem voor ons.

Welke banken accepteren een UWV verzekeringsbericht?

Op dit moment zijn het een handvol banken die in plaats van een werkgeversverklaring ook het UWV verzekeringsbericht hanteren om uw inkomen te bepalen. De volgende banken doen mee:

  • ABN Amro;
  • ING Bank;
  • Rabobank;
  • Florius.

Dit zijn relatief weinig banken, maar u dient zich voor te stellen dat ze qua marktaandeel bijna de helft van alle hypotheken verstrekken. Kortom, voor veel hypotheekaanvragen is deze stap in efficiency positief te noemen.

Wat zijn de voordelen van dit document?

Opgesomd zijn de volgende voordelen van toepassing:

  • Het proces van uw hypotheekaanvraag verloopt sneller en nauwkeuriger;
  • Uw variabel inkomen kan nu volledig worden opgenomen in het toetsinkomen;
  • Flexwerkers met een opeenvolgend arbeidsverleden kunnen zonder vast contract sneller in aanmerking komen voor een hypotheek;
  • U hoeft geen werkgeversverklaring meer op te vragen bij uw werkgever;
  • Ook een hypotheek in combinatie met NHG valt op deze wijze aan te vragen.
  • Ook voor een spoedhypotheek is dit verzekeringsbericht geschikt.

Hypotheek binnen de proeftijd

Door het toepassen van het UWV-verzekeringsbericht kunt u ook een hypotheek aanvragen binnen de proeftijd van uw nieuwe baan. Dit scheelt stress bij het regelen van de hypotheek voor het kopen van een huis bijvoorbeeld.

Zijn er ook nadelen aan het gebruik van dit document?

Zeker, er kleven ook een paar nadelen aan het gebruik van dit verzekeringsbericht:

  • Omdat gerekend wordt met het gemiddelde inkomen van de afgelopen periode worden recente loonstijgingen niet volledig meegenomen;
  • Een toekomstige inkomensstijging valt ook niet mee te nemen in deze berekeningswijze;
  • Hoewel het UWV digitaal werkt, kunnen er ook fouten in het inkomen zitten. Het kost tijd om dit te laten herstellen;
  • Nog niet alle geldverstrekkers accepteren dit document als bewijs van inkomen.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u meer informatie te ontvangen over het aanvragen van een hypotheek? Neem dan gerust eens contact met ons op om uw zaak door te spreken. Een afspraak of contact verplicht u tot niets!

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

 

 

afwijzing verzoek hoofdelijk ontslagAfwijzing verzoek hoofdelijk ontslag ontvangen? Erg vervelend. Alleen u hoeft niet bij de pakken neer te gaan zitten. Met een kosteloze quickscan kunnen we zien of de afwijzing terecht is.

Waarom zou een afwijzing onterecht zijn?

De redenen hiervoor kunnen legio zijn. Vaak zien wij dat een onterechte afwijzing gebaseerd is op een gebrek aan goede wil. Een geldverstrekker heeft namelijk diverse instrumenten tot haar beschikking om de hypotheek bijvoorbeeld passend te krijgen conform de leennormen. Er gelden voor het behoud van een woning en dus hypotheek ruimere regels ten opzichte van het verstrekken van een compleet nieuwe hypotheek. Deze tools dienen dan wel actief te worden voorgelegd door uw hypotheekadviseur.

De overheid en banken hebben in een gezamenlijke overeenkomst afgesproken woningbehoud de voorkeur te geven ten opzichte van verkoop van de woning. Het honoreren van een verzoek tot hoofdelijk ontslag zou dan ook het doel kunnen zijn. U dient uiteraard wel de lasten van de hypotheek en andere verplichtingen te kunnen dragen. Er mag geen financieel ongezonde situatie ontstaan. Logisch.

Vorig jaar heeft bijvoorbeeld geldverstrekker Obvion een tik op de vingers gekregen van klachteninstituut Kifid vanwege het onterecht weigeren tot hoofdelijk ontslag. Soms is een klachtenprocedure nodig om uw doel te bereiken, alleen in de meeste gevallen is dat niet nodig en komen we er met de geldverstrekker zelf uit.

Wat betekent dit concreet voor mij?

Wij kunnen voor u een second opinion opstellen en toetsen of de afwijzing terecht is. Wij starten compleet blanco en staan aan uw zijde. Pas nadat wij tot de conclusie komen dat de afwijzing onterecht is zullen wij u een offerte sturen voor onze werkzaamheden. Daarbij werken wij op basis van no cure no pay.

Als u het niet eens bent met de beslissing van de geldverstrekker tot de afwijzing verzoek hoofdelijk ontslag kunt u ons een set documenten sturen. Wij zullen dan binnen 1 werkdag na ontvangst van het complete dossier een beoordeling maken van de haalbaarheid van uw verzoek. De documenten die wij in ieder geval nodig hebben zijn de volgende:

  • kopie van het dossier dat u hebt gebruikt bij de aanvraag tot verzoek hoofdelijk ontslag;
  • uitleg waarom u zelf van mening bent dat de afwijzing onterecht is;
  • afspraken die u met uw ex-partner heeft gemaakt door middel van een echtscheidingsconvenant of vaststellingsovereenkomst.

In welke situaties zijn wij succesvol geweest?

Op het moment dat uw inkomen niet volledig wordt meegeteld bijvoorbeeld. Er kan sprake zijn van een deel van uw inkomen dat niet wordt meegenomen in het toetsinkomen, om allerlei redenen. Bijvoorbeeld van een ondernemer die een minderheidsbelang heeft. Dan kan een geldverstrekker zich op het standpunt stellen dat de zogeheten overwinst niet kan worden gebruikt. In dergelijke situaties kunnen wij goed onderbouwen dat er bijvoorbeeld sprake van een bestendig inkomen is.

In een andere situatie had iemand een woning in de verhuur. De bank in kwestie nam wel de volledige hypotheeklasten mee van deze verhuurde woning in de toetsing alleen niet de huurinkomsten. Hier hebben wij betoogd dat we begrip hadden voor de huurinkomsten achterwege laten, maar dan ook de bijbehorende lasten. Op deze denkwijze kan er namelijk altijd op een afwijzing worden gestuurd.

Kern van onze aanpak is dat wij een compleet dossier voor u opbouwen en de acceptant volledig inzicht in de toekomst en het verleden geven. Bovenal hebben wij geleerd in ons werk ‘don’t take no for an answer’. Natuurlijk kan een afwijzing terecht zijn, en als dat zo is zullen wij u dat eerlijk aangeven.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u hulp bij het regelen van hoofdelijk ontslag. Onze hypotheekadviseurs begeleiden u graag bij het realiseren van deze plannen.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

echtscheiding hypotheek overnemenHypotheek overnemen, hulp gewenst?

Scheiden zorgt ervoor dat veel zaken geregeld dienen te worden. Zeker als u samen een huis bezit. Op dit huis rust vaak ook een hypotheek. Eerst dienen er afspraken gemaakt te worden over de plannen met de woning. Blijft u in de woning en koopt u uw ex-partner uit, of andersom? Of besluit u om de woning te verkopen en de hypotheek af te lossen.

Op het moment dat u of uw partner alleen eigenaar is van het huis én jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd hoeft de woning niet te worden verdeeld. Mocht u huwelijkse voorwaarden hebben gemaakt dan kunnen hier ook nog bijzondere afspraken in genoemd staan rondom de hypotheek en eigen woning.

Hypotheek overnemen na scheiding

Dit klinkt makkelijker dan gedaan. Er komt heel wat om de hoek kijken om de hypotheek over te nemen en dus de hypotheek op 1 naam zetten. De mogelijkheid bestaat ook dat een eventuele nieuwe partner mee wil tekenen in de hypotheekakte. Dit heet dan hoofdelijk verbinden.

Zo dient u eerst afspraken te maken en deze vast te leggen in een echtscheidingsconvenant. Aan de hand van onder andere dit document kan de geldverstrekker uw aanvraag beoordelen.

Tot de hypotheek is overgenomen of een nieuwe hypotheek is afgesloten blijven u en uw partner hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Ook blijft u dan aansprakelijk voor de geldverstrekker of bank indien de maandlasten niet meer worden voldaan. Dan maakt het niet uit of u nog in de woning verblijft. Ook de vertrokken partner die in de hypotheekakte voorkomt blijft aansprakelijk.

Als u dit proces geregeld wenst te hebben kunnen wij u een hulpende hand bieden. Met een quickscan is vaak binnen een werkdag al duidelijk of uw plannen haalbaar zijn. Vertel ons gerust uw verhaal.

Meest gestelde vragen

Moet ik overdrachtsbelasting betalen als ik het deel van mijn ex overneem?
Indien u op fifty fifty basis het huis hebt gekocht is er in de meeste gevallen geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

Indien de verhouding buiten 40/60 valt dan is het raadzaam om dit wel te onderzoeken of er overdrachtsbelasting is verschuldigd.

Op welk moment krijg ik te horen of de hypotheek overgenomen kan worden?
Het definitieve oordeel valt te verwachten zodra alle documenten zijn beoordeeld en ingediend.

Alleen op voorhand kunt u ook een zaak voorbespreken met uw bank of een gespecialiseerde hypotheekadviseur. Door deze route te kiezen heeft u eerder duidelijkheid in het proces en beïnvloedt dit mogelijk nog uw keuzes. Het spreekt hopelijk voor zich dat wij u kunnen informeren als financieel adviseurs.

In de meeste situaties kunnen wij een duidelijke indicatie van de haalbaarheid geven voordat u de handtekening onder het convenant zet.

Ik moet mijn ex-partner uitkopen, hoe betaal ik dat?
Als u geen eigen geld hebt kunt u ook besluiten de hypotheek te verhogen. Ook kan het mogelijk zijn om zaken te verrekenen zoals bijvoorbeeld partneralimentatie uitruilen of andere bezittingen.

Dit dient u dan goed vast te leggen in een echtscheidingsconvenant.

Eigenwoningschuld en echtscheiding

Zijn jullie beiden eigenaar van de woning en hebben jullie een hypotheek voor de woning afgesloten dan hebben jullie ook ieder recht op de helft van de zogeheten eigenwoningschuld. Dit is een fiscaal begrip. Dit is het bedrag van de hypotheek waarover u hypotheekrente mag aftrekken indien u voldoet aan de voorwaarden.

Deze eigenwoningschuld is persoonlijk en niet overdraagbaar. Waarom dit relevant is zullen we proberen te verduidelijken met een voorbeeld.

Karin en Adam hebben samen in 2004 een woning gekocht met een hypotheek en eigenwoningschuld van € 250.000. Deze hypotheek is volledig aflossingsvrij. Karin wenst graag de woning en hypotheek over te nemen. Voor het gemak maken we de aanname dat er geen overwaarde is. Voortzetten van de aflossingsvrij mag Karin ten dele. Zij mag slechts 50% een aflossingsvrije hypotheek hebben en voor de andere 50% dient ze een annuiteitenhypotheek of een lineaire hypotheek te kiezen.

De reden hiervoor is dat op 1 januari 2013 de leenregels voor hypotheken zijn aangescherpt. Dit was onderdeel van een pakket bezuinigingen van de overheid. Nieuwe kopers dienen maximaal te doen over het aflossen van een hypotheek en deze ook af te lossen op basis van minimaal annuïteiten. Aangezien Karin in het voorbeeld een deel van de woning ‘koopt’ krijgt zij ook te maken met deze nieuwe leenregels. Tenminste, als zij in aanmerking wenst te komen voor de renteaftrek.

Hypotheek overnemen welke stappen moet ik zetten

Bij scheiden de hypotheek overnemen werkt als volgt :

  • Eerst maakt u afspraken over de waarde van de gezamenlijke woning. U mag deze waarde in overleg bepalen of een taxateur inhuren. Soms komt het voor dat iedere partij een eigen taxateur inhuurt als de meningen over de waarde (sterk) uiteenlopen.
  • Overnemen van de hypotheek : Bij een overname van de hypotheek bij scheiding wordt de gezamenlijke hypotheekschuld toebedeeld aan degene die het huis overneemt. Deze persoon wordt de volledig houder van de hypotheek.
  • Mogelijkheden van hypotheek: Hoe betaal je de hypotheek bij overnemen na scheiding? De financiering van de uitkoop en overname van de hypotheek moet geregeld worden.
  • Overdracht van de woning: Na overname van de hypotheek moet de overdracht van de woning ook juridisch worden vastgelegd. Dit gebeurt bij de notaris.

Hypotheek bij scheiding is overnemen verstandig?

In de meeste gevallen is het financieel voordeliger om de bestaande woning en hypotheek over te nemen. U hebt geen kosten koper zoals overdrachtsbelasting of verhuiskosten. Wel gaat het overnemen van de hypotheek gepaard met veel moeite en tijd is onze ervaring. De procedure voor het uitkopen van de ex-partner wordt ook wel ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid genoemd.

Zo hoeft u niet duur te huren of een nieuwe woning te kopen. Ook zijn de leenregels rondom hypotheken minder streng bij het overnemen van een hypotheek dan bij het afsluiten van een compleet nieuwe hypotheek. Wel kan het lastig zijn als u de overwaarde wenst op te nemen en uit te betalen aan uw ex-partner.

Daarnaast is er ook de zachte kant van een scheiding. Voor inwonende kinderen geeft het rust om niet te hoeven verhuizen. Vrienden blijven behouden en de vertrouwde school hoeft ook niet te veranderen. Uiteraard zijn deze afwegingen bijzonder persoonlijk. De een heeft juist veel behoefte aan een nieuwe plek en wil vervelende herinneringen achter laten in de voormalige woning.

Hypotheek overnemen na scheiding taxeren woning

Het is verstandig om de regie van de waardebepaling van de woning goed af te spreken op voorhand. Dit levert dan hooguit een teleurstelling op als de taxatiewaarde tegenvalt, alleen dan zijn de spelregels duidelijk en hoeft u niet opnieuw in discussie. Mocht u gebruik maken van een advocaat of echtscheidingsbemiddelaar dan weet deze persoon ook goede afspraken te formuleren.

Hierbij kunt u denken aan het maken van bindende afspraken of kiezen voor 2 taxateurs zoals eerder in dit artikel genoemd. Dan zou de uitkomst kunnen zijn het gemiddelde bedrag van deze twee taxateurs als uitgangspunt te nemen. Kies dan ook voor een gevalideerd taxatierapport zodat ook een onafhankelijk taxatie instituut toetst of de bepaalde waarde realistisch is. De meeste geldverstrekkers stellen dit inmiddels verplicht waardoor dit een extra argument is om voor een gevalideerd taxatierapport te kiezen.

Afhankelijk van de taxatiewaarde volgt er een overwaarde of onderwaarde van het huis. Is de waarde van de woning hoger dan de hypotheek dan spreekt men van een overwaarde. Is de waarde van de woning lager dan de hypotheek dan spreken we over een onderwaarde.

In beide situaties dient u afspraken te maken over de verdeling van deze bedragen. De partner die vertrekt zal de achterblijvende partner een vergoeding dienen te betalen voor de onderwaarde. En in geval van een overwaarde dient de vertrekkende partner een bedrag te ontvangen. Maatwerk afspraken hierover zijn mogelijk bij de verdeling van de overige spullen.

Checklist om hypotheek over te nemen

Op het moment dat u in gesprek wenst met een hypotheekadviseur van ons kantoor. Dit kan overigens ook digitaal en per telefoon. Een persoonlijke afspraak is niet altijd noodzakelijk of wenselijk. Dan kunt u zich voorbereiden door de documenten uit de checklist te verzamelen en bij de hand te hebben.

Ook kunt u ervoor kiezen om deze documenten te uploaden via ons klantenportaal.

Hoe werkt de renteaftrek voor een hypotheek bij scheiding?

Aan de hand van een drietal scenario’s zullen we verduidelijken wat het effect is van de hypotheekrenteaftrek bij een echtscheiding. We gaan in dit voorbeeld uit dat u ieder 50% van de woning bezit. De Belastingdienst voert deze regeling uit onder de noemer ‘scheidingsregeling’.

Scenario 1 uw ex-partner betaalt de volledige hypotheeklasten

Eerste 24 maanden

  • De helft van de rente is voor uw ex-partner tot 24 maanden na het verlaten van de gezamenlijke woning aftrekbaar (inschrijving datum GBA geldt als uitgangspunt);
  • De andere helft van de rente is voor uw ex-partner aftrekbaar als betaalde partneralimentatie. Dat deel van de hypotheekrente dient u op te geven als ontvangen alimentatie (daarover draagt u dus inkomstenbelasting af). U mag hetzelfde bedrag aftrekken als hypotheekrente voor de eigen woning. Per saldo profiteert u dus niet van de renteaftrek, alleen u heeft in dit scenario ook geen woonlasten gehad;
  • Beiden geven jullie de helft van het eigenwoningforfait op in de aangifte inkomstenbelasting;
  • Eventuele huurvergoedingen betaalt aan uw ex-partner hoeft u en uw ex-partner niet op te geven in de aangifte inkomstenbelasting.

Scenario 2 uw ex-partner betaalt nog de helft van de hypotheeklasten

Eerste 24 maanden

  • Gedurende de eerste 24 maanden nadat uw ex-partner is vertrokken is de hypotheekrente voor uw ex-partner aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De helft van het eigenwoningforfait dient te worden opgegeven en dat bedrag mag in mindering worden gebracht als partneralimentatie;
  • U geeft ook de helft van het eigenwoningforfait op alleen dan als ontvangen partneralimentatie. Daarnaast geeft uw ex-partner ook de helft van het eigenwoningforfait op en mag deze de helft van het eigenwoningforfait aftrekken als betaalde partneralimentatie.

Na 24 maanden

Zodra de 24 maanden voorbij zijn is de scheidingsregeling niet meer van kracht. De vertrokken partner dient vanaf dat moment de helft van de WOZ-waarde van het huis op te nemen  in box 3. De bijbehorende hypotheek valt dan ook in box 3 waardoor de hypotheekrente niet meer aftrekbaar is.

Hypotheek overnemen na scheiding en uw kind(eren)

In de praktijk merken wij dat ouders het zéér belangrijk vinden om een stabiele woonsituatie voor de kinderen te waarborgen. Daarom wenst men vaak alles op alles te zetten om de woning te behouden zodat de kinderen hun oude vertrouwde woonomgeving kunnen behouden.

De onderstaande redenen worden vaak genoemd om deze wens in te vullen :

  • De school kan hetzelfde blijven;
  • Dezelfde buren blijven behouden;
  • Hun omgeving om te spelen met eigen vriendjes en vriendinnetjes wijzigt niet;
  • Er is een zachte landing voor de toch al stressvolle situatie van een scheiding.

Zie ook in de volgende video de echtscheiding door de ogen van uw kind(eren) :

Hypotheek na scheiding overnemen is goedkoper dan verhuizen

In veel gevallen pakt het overnemen van de hypotheek na scheiding voordeliger voor u uit. U dient bij het verkopen van uw gezamenlijke woning rekening te houden met de volgende kosten :

  • De makelaarscourtage voor de verkoop van de woning, gemiddeld zo’n 1,6% over de verkoopprijs;
  • Verhuiskosten van uw huisraad;
  • Royementskosten van uw hypotheekakte door een notaris;
  • Indien u een nieuwe woning koopt betaalt u opnieuw overdrachtsbelasting van 2%.

Als u kiest voor de situatie om het deel van de woning van uw ex-partner over te nemen bespaart u de bovengenoemde kosten. Ook komt u in aanmerking voor een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting.

Uw bank is niet akkoord met het overnemen van de hypotheek

Als u berust in deze uitkomst dan dient u de woning te verkopen of samen met uw ex-partner besluiten de situatie te laten zoals deze is. Beter kunt u deze afspraken al proberen te maken tijdens de scheidingsprocedure. Deze scenario’s zijn namelijk te voorzien dan wel te bedenken en dan is het eerder voor iedereen duidelijk wat de uiteindelijke afspraken zijn.

Blijft u of uw ex-partner in de hypotheekakte staan dan kan dit dit bij het kopen van een volgend huis of aanvragen van een lening problemen opleveren. Ook blijft u in zo’n situatie verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk voor het terugbetalen van deze hypotheek.

Wilt u een second opinion van een andere geldverstrekker dan kunnen wij u daarbij helpen. Maak dan een een afspraak of bel ons direct op.

Welke documenten zijn nodig om de hypotheek na mijn scheiding over te nemen?

Indien u kiest om de bestaande hypotheek over te nemen is een uitgebreide set documenten nodig. In de meeste gevallen zorgt de scheiding voor een krapper besteedbaar inkomen. Dit heeft effect op de maximale hypotheek. Om een goede kans te maken om de bestaande hypotheek over te nemen is het belangrijk dat u zelf nadenkt over de betaalbaarheid van uw lasten.

Om dit handen en voeten te geven kunt u op de website van het Nibud een persoonlijk budget advies opstellen. Dit geeft u een goede indruk van de werkelijke lasten en het besteedbaar inkomen.

De volgende documenten zijn veelal noodzakelijk om te verzamelen :

  • Echtscheidingsconvenant;
  • Afspraken omtrent de verdeling van tegoeden verbonden aan de hypotheek;
  • Jaaropgave en / of werkgeversverklaring inkomen;
  • Opgave en offerte van de huidige hypotheek.

Hypotheek met NHG overnemen na scheiding

Indien u destijds een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie hebt afgesloten gelden er specifieke regels.

De bijgevoegde proceskaart laat zien wat de procedure is om uw hypotheek met NHG om te zetten op één naam of wanneer verkoop van de woning aan de orde is.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u hulp bij het overnemen van uw hypotheek na scheiding? Onze hypotheekadviseurs begeleiden u graag bij het realiseren van deze plannen.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

home inspection netherlandsMore information?

 

Technical inspection report in English

For expats we can organise a technical inspection report for buying a house in the Netherlands. Also called a home inspection. This report is written in English. Buying a house in Amsterdam, Rotterdam or The Hague? Our inspection company works nationwide and in some parts of Belgium.

Why should I want a building inspection report?

Basically because you’re taking a huge risk if you don’t. An inspection may reveal hidden structural problems that you might not see with the untrained eye.

If you don’t organise a pre-purchase inspection, and you find out later that your property is having a lot of problems, you’ll be responsible to fix those faults. That can result in a large gap in your saving account.

This technical inspection provides you information regarding the technical condition of the house and it’s structures. This assessment will also prevent you from shortcomings and defects.

To give you the service you really need when buying a house, our inspection company has developed an English technical inspection report. In most cases they can also provide an inspector with good knowledge of the English language, so that you can easily communicate and ask questions during the inspection of your new property.

We also have people at our office who speak English very well, so feel free to call us when you have any questions according to structural problems with any kind of property.

Our clients are encouraged to join the inspector during the inspection. It enables you to ask questions about the property and try to discover whether a crack in the wall is nostalgia or a serious structural defect.

Do you work nationwide?
We work nationwide and have inspections done at the following cities : Amsterdam; The Hague; Rotterdam; Utrecht.

Also we work in Belgium. We are active especially around the border areas and in Flanders. Outside of these places you can ask us if there are possibilities.

Old electrics
It was customary to have cotton casings around the electric wires. This situation creates a fire hazard. A faulty connection can also lead to a fire hazard. An inspector also tests sample sockets and the meter cupboard.
Plumbing defects
It’s a common problem with old houses, since there’s a expiration date for pipes. The older the building is, the higher risk that the network is faulty, leaky and smelly. This can lead to damp, burst, structural problems, less water pressure and rat infestation. Be specially observant when visiting an old apartment building, since even if you spend the money to repair it, there’s a chance that the whole place has an old network and the quality of your water may suffer from it. Avoid buying a money pit.
Is this construction report NHG-proof?
This inspection is also approved for mortgages with NHG. All lenders in the Netherlands accept this report.

What can you expect of our technical inspection and inspection report?

Our technical inspection is a limited, non-invasive examination of the condition of a home. Our technical inspections are conducted by an inspector. This inspector has the training and certifications to perform this kind of inspections. Our inspectors prepare and deliver you a complete and extensive report of their findings. You can use this knowledge to make the right decisions about your real estate purchase.

Experience of Lin with our mortgage and buying serice
The advisor is very professional and very efficient. We have met 3 agents before him and we’re not so happy about them, a friend of ours recommended him to us. Since then it has been a very pleasant and smooth journey. He is also very proactive in helping us to find a good house. In the end, it saved us money and time. Highly recommended. | Read the review on Advieskeuze.nl
Experience of a client
Excellent, quick and efficient service, very knowledgable. They were available to answer all questions, and got us a very good rate. | Read the review on Advieskeuze.nl

Don’t buy a pig in a poke and invest in a technical inspection

The inspection will include the evaluation of the visible and accessible elements of the home including:

  • Foundation, crawlspace and the condition of floors;
  • Sewer, ventilation, plumbing;
  • Floors, walls, maintenance, masonry and constructional elements;
  • Moisture measurement;
  • Roof, tiles, gutters, zinc and chimney;
  • Roofing and Roof construction;
  • Facade, cousins, windows, glass, doors, etc;
  • Visual review of the central heating system and its components;
  • Visual review electrical system and its components;
  • Visual review maintenance kitchen;
  • Visual review sanitary;
  • Lead water pipes.

Request a home inspection


Video technical inspection report

You will get your report within 48 hours

During the inspection we can give you an impression of the condition of the property. The official report of the inspection will be ready within 48 hours after the inspection. We will send the offical report by e-mail and by post.

A technical inspection is a visual and non-destructive inspection. If we find asbestos during the inspection, we will mention this in the report. Looking for the presence of asbestos is not an officially part of the technical inspection.

The technical inspection cost € 420 including VAT. We offer an official certified asbestos inspection at the same time as the home inspection for an extra cost of € 59,00 including VAT.

Any questions? Feel free to contact us.

Mortgage advice for expats
Mortgage advice for expats.
Real estate buying service
We work with fixed affordable rates and we will work with you to your dream house purchase!

Request a home inspection


Mortgage for expats

Interested in buying a house in the Netherlands, in Amsterdam for example? Our financial advisors can help you selecting and closing the best mortgage with lowest interest rates. We also can help you with improving your existing mortgage.

Do you want to learn more about the possibilities for obtaining a mortgage?

Our orientation meeting is free of charge and can be at your place.

 

Huis kopen tijdens scheiding regelen?huis kopen tijdens scheiding

 

Woning kopen tijdens scheiding? Wij kunnen ons dat goed voorstellen. De sfeer kan behoorlijk omslaan zodra u aankondigt te willen scheiden of wenst te ontsnappen uit een hachelijke situatie.

Tijdens het scheidingsproces kunt u al een woning kopen. In dit artikel proberen wij uitleg te geven over de opties en hoe wij u hierbij kunnen helpen. Is dat makkelijk? Niet bepaald, wel als we dit samen doen. Als we het over een scheiding hebben is de situatie voor samenwoners met een relatiebreuk grotendeels vergelijkbaar.

Het is verstandig om eerst duidelijk te hebben wat de financiële gevolgen van uw echtscheiding zijn. Zodra dit duidelijk is en de procedure verder geformaliseerd dient te worden kunt u met uw gemaakte afspraken de volgende stap zetten. Weten wat er precies voor nodig is om op huizenjacht te gaan? Neem dan gewoon contact met ons op. Telefonisch, per mail of tijdens een korte bespreking kunnen wij u vaak al op weg helpen en kunnen we kijken of het klikt.

Voorwaarde kopen huis tijdens scheiding

Het maakt daarbij weinig uit of u alleen of met een nieuwe partner een huis koopt. Indien de scheiding nog niet definitief is, moet uw aanstaande ex-partner toestemming verlenen als de woning wordt aangekocht met een nieuwe partner. De toestemming van de partner verloopt via de notaris. Voor samenwoners is die toestemming niet nodig.

In de hypotheekakte zal staan dat de hypotheek zich strekt tot voldoening van al hetgeen de schuldenaar (u en uw nieuwe partner) nu en in de toekomst aan de bank verschuldigd zullen zijn. Andere voorwaarden die van belang zijn:

  • Het verzoekschrift voor echtscheiding is ingediend;
  • Als het convenant definitief is en hieruit blijkt dat u na de echtscheiding geen eigenaar, bewoner of schuldenaar meer bent van de huidige woning;
  • U de woning verlaat.

Waar moet ik rekening mee houden tijdens de echtscheidingsprocedure?

In ieder geval kunt u gedurende de procedure van de echtscheiding onder voorwaarden een nieuwe woning kopen en hypotheek afsluiten. Wel vraagt de geldverstrekker om documenten met betrekking tot uw echtscheiding. Ook kunnen nadere zekerheden worden gevraagd. In de meeste gevallen is een vooroverleg met een hypotheekadviseur gewenst. Dan valt namelijk ook inzichtelijk te maken tot welk bedrag u zelfstandig een hypotheek kunt aanvragen.

Op het moment dat u woningen gaat bezichtigen en door wenst te pakken dient u snel te handelen. Daarom raden wij een vooroverleg ten sterkste aan. Op deze wijze komt u beslagen ten ijs en kunt u bieden op een woning.

Mocht u een hypotheekadviseur of financieel planner van ons kantoor om advies vragen dan zullen wij de financiële (on)mogelijkheden van het verkrijgen van een hypotheek met u bespreken. De factoren die van belang zijn is welke verplichtingen ontstaan na beëindiging van uw huwelijk en wat de hoogte van uw inkomen en vermogen is. Bovendien zullen wij ook de afspraken uit het echtscheidingsconvenant toetsen.

Soms is het tijdens de echtscheidingsprocedure mogelijk om afspraken te maken die het kopen van een woning gemakkelijker maken. Raadpleeg dan ook tijdig een financieel adviseur om uw specifieke zaak voor te bespreken.

Moment van verzoek tot echtscheiding

Zodra u het verzoek tot echtscheiding indient zijn alle aankopen nadien van u privé. Koopt u een auto dan valt deze niet meer in de ‘gemeenschap’. Wint u een loterij dan valt het prijzengeld niet meer in de gemeenschap et cetera. Deze situatie geldt sowieso indien u bent gehuwd in gemeenschap van goederen.

Koopt u een woning vóórdat het verzoek tot echtscheiding is ingediend dan valt deze wel in de gemeenschap. Ook al staat deze woning en eventuele hypotheek uitsluitend op uw naam.

Mocht u niet langer kunnen wachten met het kopen van een huis dan kunt u ook een koopovereenkomst aangaan voorafgaand aan de indiening van het verzoek tot echtscheiding. U kunt dan met een aanvullend contract overeenkomen dat u na de formele echtscheiding de woning en verplichtingen daarbij zal overnemen. Dit vergt toestemming van de verkoper en van uw (ex-)partner. Deze route raden wij u aan indien u echt niet anders kan. In alle andere gevallen is het goedkoper en eenvoudiger om eerst het verzoek  tot echtscheiding in te dienen.

Geldverstrekkers zullen ook terughoudend zijn in deze fase met het verstrekken van een hypotheek.

De voorgaande situatie is beschreven voor personen die gehuwd zijn in gemeenschap van goederen. Heeft u huwelijkse voorwaarden opgesteld dan is het raadzaam om de gemaakte afspraken door te laten lichten. Het kan de zaak eenvoudiger of complexer maken, afhankelijk van de gemaakte afspraken met uw ex-partner.

Woonlasten partneralimentatie

Is het zo dat de woonlasten van de nieuwe woning meetellen voor de hoogte van de partneralimentatie? De woonlasten zijn inderdaad van invloed op de partneralimentatie. Is daar een concrete berekeningswijze voor te geven? Dan wordt het helaas een flauw antwoord : dat hangt van de situatie af.

Bij de berekening van de partneralimentatie wordt rekening gehouden met een basisbedrag aan uitgaven die iemand heeft. Dat is gebaseerd op de zogeheten bijstandsnorm. Zijn de woonlasten, ook van een huurwoning, hoger dan het bijstandsbedrag dan kunt u dit meerdere toepassen voor de berekening van de partneralimentatie.

Kan ik dan mijn ex-partner dwarszitten door een torenhoge woonlast aan te gaan? Dat kunt u doen, alleen de gangbare praktijk is dat u rekening dient te houden met een redelijke woonlast. Hierbij wordt rekening gehouden met de plaatselijke woningmarkt en uw persoonlijke omstandigheden. Dat is dus niet als u een duur penthouse in hartje centrum van een grote stad huurt.

Door het kopen van een huis zal de geldverstrekker bij het beoordelen van de hypotheek rekening houden met de toekomstige partneralimentatie. Er zit dus sowieso een begrenzing aan de hoogte van de woonlasten, ook wat de betreft de bank.

Hoe kunnen wij u van dienst zijn

Om te beginnen kunnen wij tijdens de scheiding uw kompas zijn en zorgen dat u daadwerkelijk de woning kunt kopen. Door middel van onze vasthoudendheid kunnen wij het proces snel en daadkrachtig voor u afronden. Het hele proces van de hypotheekaanvraag behoort ook tot de mogelijkheden. Ook omdat wij ervaren zijn met dit thema weten wij als geen ander dat u tijdens een scheiding meer aan uw hoofd heeft. Leg ons ook rustig uw situatie voor, soms zijn er ruimere mogelijkheden om een huis te kopen tijdens uw scheiding.

Vertel ons uw verhaal

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Zeer hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

More information?

home inspection amsterdam

 

Home inspection buying house Amsterdam, report within 48 hours

A home is one of the most important purchases one will ever make.  We can organise a home inspection report for buying a house in Amsterdam. This report is written in English. Buying a house in Amsterdam, Rotterdam or The Hague? Our inspection company works nationwide.

Why should I want a building inspection report?

Basically because you’re taking a huge risk if you don’t. A home inspection may reveal hidden defects that you might not see with the untrained eye. The more you know about your future home, before settling on a price and closing the deal, the better.

If you don’t organise a pre-purchase home inspection, and you find out later that your property is having a lot of problems, you’ll be responsible to fix those faults. That can result in a large gap in your saving account.

This home inspection provides you information regarding the technical condition of the house and it’s structures. This assessment will also prevent you from shortcomings and defects.

To give you the service you really need when buying a house, our inspection company has developed an English technical inspection report. In most cases they can also provide an inspector with good knowledge of the English language, so that you can easily communicate and ask questions during the inspection of your new property.

We also have people at our office who speak English very well, so feel free to call us when you have any questions according to structural problems with any kind of property.

Our clients are encouraged to join the inspector during the inspection. It enables you to ask questions about the property and try to discover whether a crack in the wall is nostalgia or a serious structural defect.

Do you only work in Amsterdam?
We work nationwide and have inspections done at the following cities : Amsterdam; The Hague; Rotterdam; Utrecht.
Old electrics
It was customary to have cotton casings around the electric wires. This situation creates a fire hazard. A faulty connection can also lead to a fire hazard. An inspector also tests sample sockets and the meter cupboard.
Plumbing defects
It’s a common problem with old houses, since there’s a expiration date for pipes. The older the building is, the higher risk that the network is faulty, leaky and smelly. This can lead to damp, burst, structural problems, less water pressure and rat infestation. Be specially observant when visiting an old apartment building, since even if you spend the money to repair it, there’s a chance that the whole place has an old network and the quality of your water may suffer from it. Avoid buying a money pit.
Is this construction report NHG-proof?
This inspection is also approved for mortgages with NHG. All lenders in the Netherlands accept this report.

What can you expect of our home inspection and inspection report?

Our home inspection is a limited, non-invasive examination of the condition of a home. Our home inspections are conducted by an inspector. This inspector has the training and certifications to perform this kind of inspections. Our inspectors prepare and deliver you a complete and extensive report of their findings. You can use this knowledge to make the right decisions about your real estate purchase.

Experience of Lin with our mortgage and buying serice
The advisor is very professional and very efficient. We have met 3 agents before him and we’re not so happy about them, a friend of ours recommended him to us. Since then it has been a very pleasant and smooth journey. He is also very proactive in helping us to find a good house. In the end, it saved us money and time. Highly recommended. | Read the review on Advieskeuze.nl
Experience of a client
Excellent, quick and efficient service, very knowledgable. They were available to answer all questions, and got us a very good rate. | Read the review on Advieskeuze.nl

Don’t buy a pig in a poke and invest in a technical inspection

The inspection will include the evaluation of the visible and accessible elements of the home including:

  • Foundation, crawlspace and the condition of floors;
  • Sewer, ventilation, plumbing;
  • Floors, walls, maintenance, masonry and constructional elements;
  • Moisture measurement;
  • Roof, tiles, gutters, zinc and chimney;
  • Roofing and Roof construction;
  • Facade, cousins, windows, glass, doors, etc;
  • Visual review of the central heating system and its components;
  • Visual review electrical system and its components;
  • Visual review maintenance kitchen;
  • Visual review sanitary;
  • Lead water pipes.

Video home inspection report

You will get your home inspection report within 48 hours

During the inspection we can give you an impression of the condition of the property. The official report of the inspection will be ready within 48 hours after the inspection. We will send the offical report by e-mail and by post.

A home inspection is a visual and non-destructive inspection. If we find asbestos during the inspection, we will mention this in the report. Looking for the presence of asbestos is not an officially part of the technical inspection.

The home inspection cost € 420 including VAT. We offer an official certified asbestos inspection at the same time as the home inspection for an extra cost of € 59,00 including VAT.

Any questions? Feel free to contact us.

Mortgage advice for expats
Mortgage advice for expats.
Real estate buying service
We work with fixed affordable rates and we will work with you to your dream house purchase!

Request a home inspection


Mortgage for expats

Interested in buying a house in the Netherlands, in Amsterdam for example? Our financial advisors can help you selecting and closing the best mortgage with lowest interest rates. We also can help you with improving your existing mortgage.

Do you want to learn more about the possibilities for obtaining a mortgage?

Our orientation meeting is free of charge and can be at your place.

hypotheek in Nederland

Hypotheek in Nederland afsluiten als u in het buitenland woont?

Oost west, thuis best is het gezegde! Woont u in het buitenland en wenst u regelmatig terug te keren naar Nederland? Of bent u permanent van plan om terug te keren? Lees hier hoe u een hypotheek in Nederland afsluit als ‘buitenlander’.

Regelmatig krijgen wij van Nederlandse expats in het buitenland het verzoek om een hypotheek in Nederland te regelen. De ene keer voor een pied-à-terre een andere keer voor een beleggingspand. Ook gelden deze regels als u permanent in Nederland wenst te gaan wonen. Een hypotheek in Nederland afsluiten vanuit buitenland is met de juiste aanvliegroute geen enkel probleem!

U komt binnenkort in Nederland wonen

U bent een tijd in het buitenland geweest en wenst zich opnieuw in Nederland te vestigen. Ter voorbereiding op deze verhuizing wenst u te weten wat uw mogelijkheden zijn. Dan is het goed om te weten wat uw toekomstplannen zijn op het gebied van inkomen. Zo zal een geldverstrekker willen weten wat de bron van inkomen is of gaat worden.

Dat kunt u bijvoorbeeld aantonen met een verklaring van uw werkgever of een arbeidsovereenkomst. Wordt u overgeplaatst dan is het prettig als dat goed en duidelijk wordt beschreven. Vanaf het moment dat u in Nederland woont valt u onder de Nederlandse belastingwetgeving en wordt u opnieuw belastingplichtige.

In sommige situaties valt u onder de reguliere acceptatieregels voor hypotheken. Dan hoeft bij de vaststelling van het toetsinkomen geen rekening te worden gehouden met een brutering van het inkomen. Wij kunnen u alleen helpen als u beschikt over looninkomsten uit het buitenland. Bent u ondernemer en heeft u een buitenlandse onderneming dan kunnen wij u helaas niet van dienst zijn.

Woning kopen om te verhuren

Heeft u plannen om een huis of appartement te kopen puur ter belegging, dan zijn er ook mogelijkheden om te investeren middels een hypotheek. Houd er dan wel rekening mee dat de rentetarieven hoger zijn dan van reguliere woninghypotheken. Ook dient u te rekenen op circa 20% tot 30% inbreng aan eigen geld. De woning dient getaxeerd te worden in verhuurde staat. Dat is een ander begrip dan de marktwaarde in onverhuurde staat.

Ook betaalt u in Nederland dan lokale belastingen over de waarde aan de gemeente. Daarnaast kunt u ook inkomstenbelasting verschuldigd zijn in Nederland. Meer informatie over dat onderwerp zal een belastingadviseur u kunnen verstrekken.

Pied-à-terre kopen vanuit het buitenland

Misschien wilt u regelmatig in Nederland verblijven en zoekt u een hypotheek voor een tweede woning. Onder voorwaarden is het mogelijk om deze hypotheek onder te brengen bij meerdere banken. Wat onder andere van belang hierbij is staat hierna opgesomd :

  • U dient te beschikken over de Nederlandse nationaliteit;
  • De woning mag niet verhuurd worden;
  • U woont in het buitenland;
  • De hoofdsom is maximaal 85% van de waarde van de woning;
  • Het inkomen is minimaal € 60.000 bruto per jaar;
  • De looptijd voor een hypotheek voor een pied-à-terre is maximaal 20 jaar.

Algemene zaken woning kopen in Nederland en woonachtig in het buitenland

Indien u een tweede woning of pied-à-terre wenst te kopen dient u voldoende inkomen te hebben. Dat spreekt misschien wel voor zich, alleen we leggen het graag goed uit. Het gaat niet uitsluitend om de woonlasten die tellen voor uw tweede woning in Nederland, maar ook de woonlasten in het buitenland.

Dus huurt u een huis in het buitenland dan tellen deze woonlasten ook mee voor de bepaling van de maximale hypotheek. Betaalt uw werkgever gedeeltelijk de kosten van huisvesting dan mag dit worden verrekend.

Buitenlands inkomen

Sinds de introductie van nieuwe hypotheekregels in 2016 is het een stuk lastiger geworden om buitenlands inkomen mee te nemen. Ook dient rekening te worden gehouden met de situatie dat er geen renteaftrek geldt in het buitenland voor een hypotheek die u in Nederland afsluit. Hierdoor kunt u met hetzelfde inkomen in Nederland meer lenen. De Belastingdienst heeft ook een en ander beschikbaar aan informatie over de belastbaarheid aan buitenlands inkomen.

Toch kunnen wij u in de meeste gevallen helpen om een hypotheek in Nederland afsluiten vanuit het buitenland. Dat doen we door middel van het leveren van maatwerk bij het hypotheekadvies.

Buitenlands inkomen in vreemde valuta

Stel dat u in Hong Kong woont en werkt, dan krijgt u een salarisstrook in Chinese tekens met een afrekening in Hong Kong Dollars. Dan dient er een vertaalslag gemaakt te worden en een bank bereid gevonden om uw aanvraag te accepteren. Dat is een flinke kluif, maar ook in deze situaties hebben we positieve ervaringen. Daarnaast hanteren sommige banken een lijst met risicolanden waardoor per aanvraag de juiste geldverstrekker gevonden dient te worden. Meer informatie over een verloning in vreemde valuta hebben we in dit artikel opgeschreven.

Buitenlands inkomen in Euro’s

Indien u werkzaam bent voor een buitenlands bedrijf en afgerekend krijgt in Euro’s is toegang tot een hypotheek makkelijker.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u advies over het kopen van een tweede woning en een hypotheek afsluiten, dan horen we u graag. Een afspraak is zo opgezet. Ook via de telefoon en via advies op afstand.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

hypotheek voor ondernemerBelafspraak?

Hypotheek voor ondernemer ingewikkeld?

Niet voor ons! Als ondernemer is het ook in 2019 mogelijk om een hypotheek aan te vragen. De gangbare eis van het overleggen van 3 jaar informatie over uw ondernemerschap is bij veel banken nog steeds de norm, toch zijn er ook uitzonderingen, die wij als geen ander kennen.

Wenst u ook als ondernemer een hypotheek af te sluiten? Wij helpen u dan graag bij het aanvragen van een hypotheek. Ook als uw situatie wat ingewikkelder is met een garantie dat u geen advieskosten hebt bij een negatieve uitkomst.

Ervaring van Maria met complexe situatie
Cournot heeft ons in een complexe situatie (2 zelfstandigen) perfect geholpen bij het verkrijgen van een hypotheek. Een andere hypotheekadviseur beschouwde onze situatie bijna als “hopeloos”, maar Cournot had het binnen 4 weken voor elkaar. Geweldig! De communicatie verliep altijd vlot en ook als je buiten kantoortijden een vraag had, kon je er zeker van zijn, snel een reactie te ontvangen. De communicatie is duidelijk en geen vraag is te veel. Wij kunnen hun dienstverlening dus van harte aanbevelen! | Ervaring te lezen op Advieskeuze

Strakke regels hypotheek voor ondernemer

Er zijn wel steeds meer banken die van deze strakke regels afwijken. Dit kan bijvoorbeeld de situatie zijn indien u hetzelfde beroep reeds in loondienst uitvoerde en dit sinds 1 jaar zelfstandig doet. Ook in zo’n situatie zijn er mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten. Daarnaast zijn er banken die een afslag toepassen op de duur van het ondernemerschap. Kortom, maatwerk is de norm voor u als ondernemer bij het verkrijgen van een hypotheek.

Wanneer is een prognose nodig van het lopende boekjaar?
Indien u de grenzen van de maximale hypotheek zoekt en op het moment dat u korter dan drie jaar zelfstandig bent. Ook kan een prognose handig zijn om een indruk te geven van uw winst over het lopend jaar.

Wij raden iedereen aan proactief een prognose op te stellen ook als deze niet gevraagd wordt door een bank. Het kan het aanvraagproces van uw hypotheek bespoedigen.

Ook helpt het om tussentijdse cijfers van het lopende boekjaar aan te leveren.

Waarom is het lastiger om een hypotheek als ondernemer te krijgen?

Uitgangspunt bij het verstrekken van een krediet zoals een hypotheek is dat er sprake dient te zijn van een bestendig inkomen. Dat is een subjectief begrip en om die reden zijn er geldverstrekkers die per se jaarcijfers van de laatste 3 jaar wensen in te zien. Er zijn ook geldverstrekkers die met 1 of 2 jaarcijfers genoegen nemen.

Dan vindt er ook nog een vertaalslag plaats van uw jaarcijfers naar een toetsinkomen. Ook in dat proces kunnen sommige inkomenszaken juist wel of niet meegenomen worden. Denk bijvoorbeeld aan de zwangerschapsuitkering van het UWV. Bij de ene geldverstrekker telt dit niet mee en bij een andere weer wel. De uitkomst kan soms bepalend zijn of u uw droomhuis wel of niet kunt kopen.

Wij hebben gelukkig de zwarte band in hypotheken en weten waar banken de klemtoon leggen bij het bepalen van het toetsinkomen. Daarnaast ontbreekt het sociale vangnet bij ondernemers. Iemand in loondienst kan terugvallen op diverse sociale uitkeringen. Dat is voor een ondernemer of zzp’er meestal niet het geval.

Overkreditering door Rabobank bij startende ondernemer

De keerzijde voor een bank is dat men aangesproken kan worden op het schenden van hun zorgplicht en het toepassen van overkreditering. Zo heeft een startende ondernemer bij het Kifid een klacht aanhangig gemaakt over zijn afgesloten hypotheek via de Rabobank.

Hij heeft in 2010 een hypotheek afgesloten met behulp van zijn ouders, ondanks dat hij nog geen drie jaar ondernemer was. Toch stelt de klant van destijds de bank aansprakelijk voor opgelopen schade toen zijn bedrijf in 2015 en later geen opdrachten meer kreeg en dus geen inkomen had.

Het Kifid is van mening dat de bank haar werk destijds goed heeft gedaan en zorgvuldig heeft bekeken naar de verdiencapaciteit uit het verleden van deze meneer. Ook zat er tussen het moment van verstrekken van de hypotheek en de problemen vijf jaar. Het is de bank dan ook niet aan te rekenen dat deze inkomensproblemen het gevolg van de hypotheekverstrekking is.

Moraal van het verhaal; met een goede onderbouwing en realistische getallen is een hypotheekaanvraag mogelijk.

 De gehele uitspraak met uitleg kunt u hier lezen.

Vaste prijzen voor hypotheekadvies voor ondernemer

Wij werken op basis van een vaste prijsafspraak. Informeer voor uw specifieke situatie naar een vaste prijs. Daarbij kunnen wij ook advies op afstand geven waardoor de prijs ook nog eens voordeliger is. Deze efficiency geven wij aan u terug.

Daarnaast hebben wij een digitaal klantenportaal waardoor het uitwisselen van informatie snel en betrouwbaar verloopt. Ook met de banken en geldverstrekkers werken wij zoveel mogelijk digitaal samen. Dit verkleint de foutkans en verhoogt de verwerkingssnelheid. Als ondernemer bent u waarschijnlijk niet vies van een slim en soepel aanvraagproces. Maak direct een belafspraak voor een prijs op maat!

Voorbereiding op de hypotheekaanvraag die u zelf kunt doen

U kunt zelf een positieve draai aan uw hypotheekaanvraag geven door een goede voorbereiding in acht te nemen. U kunt hierbij denken aan het specifiek in kaart brengen van uw unieke eigenschappen als ondernemer. U kunt hierbij denken aan de volgende vragen ‘Hoeveel opdrachtgevers heb ik de komende maanden hard op papier?’, ‘Hoe verloopt mijn pijplijn de komende tijd?’, ‘Wat maakt mijn verdienmodel uniek?’, ‘Wat zijn de kansen voor de toekomst in mijn branche?’.

Uiteindelijk mag u dit beknopt opschrijven en onderbouwen met een cijfermatige begroting. Dit noemen we ook wel een prognose. Als u dit niet zelf wenst te doen, dan is dat ook geen probleem. Wij kunnen dat proces voor u overnemen. Bespreek dit dan gerust met een hypotheekadviseur van ons kantoor.

Wie is nu eigenlijk ondernemer?

Het begrip ondernemer heeft diverse synoniemen. Ook worden termen als : zzp’er, freelancer, entrepreneur, zakenman, zakenvrouw en zmp’er gebruikt. Kenmerkend aan ondernemen is dat er meer risico wordt gelopen dan een persoon die in loondienst werk verricht. Daar tegenover staat een hogere beloning als de plannen uitkomen ten opzichte van iemand in loondienst.

Er kunnen ook mindere jaren zijn zoals tijdens de kredietcrisis. Een grote groep ondernemers was toen niet te benijden. Door deze mogelijke wisselende inkomens zorgt dat in de beoordeling voor een hypotheekaanvraag tot extra informatie. Ook duurt het aanvraagproces van een hypotheek voor een ondernemer langer dan voor iemand in loondienst. Oneerlijk? Wat wij hier ook van vinden, wij houden rekening met deze verwerkingstijd en proberen dan ook zo vroeg mogelijk in het aanvraagproces over de volledige documenten te beschikken.

Diverse rechtsvormen

Als ondernemer hebt u de keuze uit diverse rechtsvormen om uw onderneming in te drijven. De meest voorkomende rechtsvormen zijn :

  • De eenmanszaak, hier bent u hoofdelijk aansprakelijk;
  • Een BV, met deze rechtsvorm kunt u privé vermogen afschermen van zakelijke risico’s indien u de spelregels hanteert;
  • Vennootschap onder firma, ook wel een Vof genoemd. Hierbij loopt u net als bij de eenmanszaak een privé risico.

Deskundig hypotheekadvies voor ondernemers

Onze medewerkers van de zakelijke afdeling zijn gespecialiseerd in het behandelen van hypotheekaanvragen van ondernemers. Wij spreken uw taal en begrijpen de complexiteit.

Ook kunnen wij snel door uw jaarcijfers heen kijken en u snel een inschatting van de haalbaarheid geven. Daarvoor hebben we inzicht nodig in uw jaarcijfers en aangiftes inkomstenbelasting.

Waar kijkt een bank precies naar bij het beoordelen van uw hypotheekaanvraag? De volgende onderdelen zijn van belang :

  • Om te beginnen uw bedrijfsresultaat;
  • De solvabiliteit, dat is het eigen vermogen gedeeld door het balanstotaal;
  • Uw liquiditeitspositie is ook van belang. Dit is de verhouding geld dat u nu hebt tegenover kortlopende schulden.
  • Een prognose kan ook nodig zijn om tot goed inzicht in uw onderneming te komen.

Jaarcijfers en bedrijfsresultaat

Een bank die u een hypotheek verstrekt zal een aantal zekerheden wensen over de betaalbaarheid van de maandlasten. U hebt als ondernemer geen vast inkomen. De zekerheid die men baseert op uw inkomen toetst men aan uw jaarrekeningen. In de jaarrekening valt uw bedrijfsresultaat af te lezen en de positie van uw ondernemersvermogen.

Als hier bijvoorbeeld een negatief eigen vermogen uit blijkt leidt dit tot bespreekpunten. Aan de hand van de bedrijfswinsten wordt een inkomen gedestilleerd tot een bruikbaar toetsinkomen. Men redeneert als volgt. Gedrag uit het verleden is een goede voorspeller naar de toekomst. Dus de winst over het verleden is een goede indicatie voor toekomstige winsten.

Leest u verder dan treft u een voorbeeldberekening aan van de bepaling van het toetsinkomen. Ook leest u dan hoe de geldverstrekker uw hypotheekaanvraag verder zal beoordelen.

Solvabiliteit

De solvabiliteit van een onderneming is het eigen vermogen uitgedrukt in het balanstotaal. Met de solvabiliteit wordt duidelijk hoeveel eigen vermogen er aanwezig is tegenover de schulden van een onderneming.

Een gezonde onderneming heeft een solvabiliteit vanaf 25%. Met onderstaande tool kunt u zelf de solvabiliteit berekenen. U kunt de informatie halen uit uw jaarrekening. Dan zoekt u de pagina’s op waar de balans staat weergegeven. In de voorbeeld jaarrekening kunt u de balans vinden op bladzijde 8 en 9.

Heeft uw onderneming een solvabiliteit lager dan 25% dan dient u hier een uitleg voor te hebben. Ook kunnen we samen met u een vertaling van de cijfers maken en bezien wat de oplossing kan zijn. Het is overigens geen harde regel dat u geen hypotheek krijgt met een lagere solvabiliteit. Het geeft alleen een indicatie.

Liquiditeit

Banken gebruiken de liquiditeit om te kunnen zien of de onderneming de schulden op korte termijn kan betalen. Stel dat uw liquiditeit te laag is dan zou u in theorie schulden die op korte termijn (minder dan 1 jaar) aflopen niet kunnen betalen. Dat is natuurlijk ook best een probleem. Immers dan zou een leverancier in het ergste geval een faillissement kunnen aanvragen.

Een ratio groter dan 1 wordt als gezond beschouwd, een ratio lager dan 1 als ongezond. Ook hier geldt weer; heeft u een goede uitleg dan kunnen we samen met u bekijken welke mogelijkheden er zijn.


Overige documenten

Checklist hypotheekaanvraag voor ondernemer

Het bijzondere van uw hypotheekaanvraag als ondernemer ontstaat door uw jaarcijfers. Daarnaast dient het onderpand te voldoen aan de acceptatiecriteria van de desbetreffende geldverstrekker. De ondernemersdesk neemt uw aanvraag pas in behandeling na een duidelijk beeld van u en uw bedrijf te hebben.

Verwerkingstermijn banken hypotheekaanvraag

De doorlooptijd voor een hypotheekaanvraag voor ondernemers is per geldverstrekker anders. Wij weten op dagbasis de verwerkingstermijnen. Heeft u haast dan kunnen wij u ook een passende geldverstrekker adviseren die past bij uw tijdspad. Dat hoeft niet per se de voordeligste geldverstrekker te zijn.

Hypotheek na 1 jaar zzp

Het is bij steeds meer geldverstrekkers mogelijk om een hypotheek af te sluiten als u pas 1 jaar zelfstandig actief bent als zzp’er. Lees ook gerust ons artikel over dit onderwerp.

Korter dan 3 jaar ondernemer

Het is dus zoals al beschreven mogelijk om na 1 jaar ondernemerschap een hypotheek aan te vragen. Toch past niet iedere bank dit toe. In onderstaand overzicht kunt u per geldverstrekker het beleid lezen.

Overzicht geldverstrekkers beleid korter dan 3 jaar zelfstandige

Hypotheek met NHG

Afgelopen tijd is er een pilot geweest voor startende ondernemers / zzp’ers die minimaal 12 maanden zelfstandig waren. Deze pilot is succesvol verlopen en er zijn circa 1.000 hypotheekaanvragen ingediend en afgerond bij diverse geldverstrekkers. In maart 2018 is besloten om de pilot definitief om te zetten naar beleid.

Hierdoor is het voor u als startende ondernemer mogelijk om bij 14 extra geldverstrekkers een hypotheek aan te vragen.

Hoe werkt een hypotheekaanvraag voor ondernemers, zzp’ers en freelancers?

Sowieso dient u een passende hypotheek te krijgen. Daar zullen wij vanzelfsprekend rekening mee houden. Heeft u een wens ten aanzien van de aankoop van een woning dan is de eerste stap een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek zullen wij uw wensen en behoeften in kaart brengen en een uitgebreide analyse van uw situatie maken.

Vervolgens zullen wij uw aanvraag begeleiden met een cijfermatige onderbouwing van uw onderneming.  Deze onderbouwing kan bestaan uit een blik in de toekomst middels een winst- of liquiditeitsprognose. Wij vertalen uw optimisme naar een kandidaat-geldverstrekker om de hypotheek voor uw nieuwe woning of nieuwe hypotheek mogelijk te maken. Het opstellen van dergelijke prognoses kunnen wij ook voor u verzorgen.

Bruto winst van uw onderneming

In de hypotheekaanvraag wordt rekening gehouden met uw bruto winst uit onderneming. Ook zal een geldverstrekker beoordelen of het inkomen wat u onttrekt uit uw onderneming toereikend is voor het dragen van de kosten van uw huishouding. Stel dat u meer opneemt dan u verdient dan ontstaat er een negatief eigen vermogen.

Een dergelijke situatie is onwenselijk en leidt in de meeste gevallen tot een afwijzing van uw hypotheekaanvraag. Is er een goede uitleg voor het ontstaan van dit negatief eigen vermogen dan valt er te onderhandelen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien u een deel van het vermogen hebt geïnvesteerd in de aankoop of verbouwing van uw woning.

Het inkomen in de hypotheekaanvraag wordt gebaseerd op het gemiddelde resultaat van de laatste 3 jaar. Bijvoorbeeld :

Jaar Bruto-winst
 2018  € 86.312
 2017  € 51.384
 2016  €93.485

In het bovenstaande voorbeeld bedraagt de gemiddelde winst € 77.060. Het inkomen zal niet hoger zijn dan de winst uit het laatste jaar. Stel dat het inkomen in het laatste jaar € 55.000 was dan is dit ook tevens het maximale inkomen voor de hypotheekberekening. Eventueel valt met een prognose over het lopend boekjaar nog een aanpassing te verrichten.

Hoeveel kan ik lenen als ondernemer?

Het inkomen wat we in de vorige alinea bepaald hebben hoeft niet per se tot dezelfde uitkomst te leiden bij alle geldverstrekkers. Dat is gek? Eigenlijk wel, alleen iedere geldverstrekker hanteert zijn eigen kleur aan de maximale hypotheek voor een ondernemer.

Zeker als u nog geen drie jaar ondernemer bent levert dat wisselende uitslagen op. Ook kan het zijn dat de acceptant van een bank uw inkomen corrigeert met bijzondere opbrengsten of uitgaven.

Kosten koper huis kopen

Indien u als ondernemer een huis koopt krijgt u te maken met de zogeheten kosten koper. U kunt zelf een indicatie krijgen van deze kosten koper via onze rekentool.

Valideren van uw inkomen

Wij hebben experts in huis die uw inkomen uit ondernemen of vanuit uw ondernemingen kunnen valideren. Dit scheelt tijd in het acceptatieproces. In sommige situaties, bijvoorbeeld als u een hypotheek met NHG aanvraagt, is het verstandiger en noodzakelijk om door een externe partij uw inkomen te laten valideren. U krijgt dan een zogeheten inkomensverklaring die een half jaar geldig is.

Ook dit scheelt tijd in het acceptatieproces en weet u sneller of u in aanmerking komt voor een hypotheek als ondernemer. Wij wijzen u de beste en snelste weg tot een oplossing.

Wat is een ZZP hypotheek?

Mogelijk leest u op het internet diverse termen over het aanvragen van een hypotheek als zzp’er. Voor alle duidelijkheid: alle termen die slaan op de diverse ondernemingsvormen of ondernemersvormen hebben dezelfde basis. Het inkomen voor u als ondernemer, zzp’er of flexwerker worden op dezelfde wijze beoordeeld.

Wel is het zo dat er extreme verschillen kunnen zijn tussen de diverse geldverstrekkers. Vraagt u een hypotheek bij bank X aan, dan kan de maximale hypotheek bij bank Y totaal anders zijn. Dat heeft te maken met de verschillende brillen die banken opzetten bij het beoordelen van u als ondernemer. Vreemd? Dat vinden wij ook, maar dat is nu eenmaal een gegeven. Wel kunnen wij vertrekken vanuit uw wens om de hypotheekaanvraag aan te laten sluiten op uw wensen.

Geldverstrekkers met uitleg voorwaarden ondernemers

De onderstaande geldverstrekkers hebben wij geselecteerd die iets meer vrijheid bieden bij het bepalen van het inkomen indien u nog geen drie jaar zelfstandig bent als zzp’er of ondernemer. De beschrijving geldt dus voor de situatie indien u een hypotheekaanvraag wenst te doen en nog geen 3 jaar ondernemer bent. Daaronder wordt ook verstaan als u een nieuwe onderneming start en bijvoorbeeld de 5 jaar ervoor ook ondernemer was. Dan begint het ondernemerschap vanaf de startdatum van de nieuwe onderneming.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp’er hypotheekaanvraag

Als u een hypotheek aanvraagt rondom uw maximale leencapaciteit kan het zijn dat een bank ook vraagt hoe u bepaalde risico’s afdekt. Bijvoorbeeld rondom ziekte. Iemand in loondienst heeft standaard een dekking vanuit de werkgever en later de overheid. Bij een ondernemer is daar geen natuurlijk vangnet.

Om die reden kan het voorkomen dat een bank een kopie van de polis van uw arbeidsongeschiktheidsverzekering opvraagt. Het is natuurlijk ook gezond om na te denken over een dergelijke situatie. Immers u heeft met een maximale hypotheek ook een stevige verplichting. Hulp nodig bij dit proces?

Negatief eigen vermogen in onderneming

De basis is dat u dient te beschikken over een positief eigen vermogen in uw onderneming. Blijkt dat u negatief eigen vermogen heeft dan leidt dit tot nader overleg met de geldverstrekker. Wij raden u aan om op papier te zetten hoe dit negatief eigen vermogen is ontstaan en hoe u dit wenst op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld zijn ontstaan door een verliesjaar gedurende de crisis. Vervolgens zijn de jaren nadien positief geweest, alleen het negatief eigen vermogen is nog niet opgelost.

Het is van belang om aan te tonen dat u per saldo een positief eigen vermogen hebt. Daar mag u ook privé middelen voor aantonen zoals een spaarrekening. En u dient aan te tonen dat u niet meer opneemt dan u verdient in het lopend jaar.

Rekening-courant directie

Drijft u uw onderneming in een BV en heeft u geld opgenomen middels een zogeheten rekening-courant (afgekort RC) dan gelden de volgende bepalingen. Dit kan per bank anders zijn, in hoofdlijnen kunt u rekening houden met deze regels.

Indien uit de jaarstukken blijkt dat u een rc bij de eigen BV of de BV waarvan hij indirect eigenaar is, dan worden de financieringslasten vastgesteld op 6% van de overeengekomen limiet. Indien de werkelijke lasten lager zijn dan houdt in ieder geval deze bank toch rekening met de genoemde 6%. Zo zal iedere bank een eigen beleid ontwikkelen voor deze rekening-courant schuld op de directie. Indien uw rc-direct een positief saldo vertegenwoordigd wordt dit helaas niet meegeteld als persoonlijk inkomen.

Is de hoogte van de rc-schuld lager dan € 17.500 dan hoeft u hier geen rekening mee te houden. Meer informatie over de invloed van de rekening-courant schuld door de DGA?

Meerdere BV’s

Onderneemt u met meerdere BV’s dan dient u ook een organigram op te (laten) stellen. Een organogram (ook wel organigram genoemd) is een schematische weergave van uw organisatie. Ook wordt dan duidelijk wie welk aandeel heeft in een BV.

Indien er sprake is van meerdere BV’s die 100% eigenaar bezit zijn van een holding of beheermaatschappij dan is ook een geconsolideerde jaarrekening benodigd. Op deze wijze is voor een acceptant snel duidelijk hoe de organisatie als totaal rendeert.

Spoedhypotheek voor ondernemers

Bent u met spoed op zoek naar een hypotheek? Wij bieden u de mogelijkheid van een spoedprocedure. Het is dan van belang om te beschikken over een compleet dossier. In ieder geval raden wij u aan de volgende documenten gereed te hebben :

  • jaarcijfers van uw onderneming(en) over de laatste 3 jaar;
  • aangiftes inkomstenbelasting van u (en uw partner) over de laatste 3 jaar;
  • eventueel een prognose van het lopend boekjaar.

Hypotheek afsluiten zonder jaarcijfers

Het is bijkans onmogelijk om een hypotheek zonder jaarcijfers af te sluiten. Dat kan alleen buiten het reguliere bankencircuit. Wel kunt u al een hypotheek aanvragen indien u minimaal 1 jaar als zelfstandige werkt. Dan maakt het niet uit of u als freelancer, zzp’er of serieondernemer werkt.

Koopt u samen met uw partner een huis dan maakt dat de hypotheekaanvraag eenvoudiger. Immers dan telt ook het inkomen van uw partner mee voor de beoordeling.

Welke bank wil mij een hypotheek geven

Dat is de million dollar question! Wij kunnen daar op voorhand geen sluitend antwoord op geven want dat hangt echt af van uw totale en persoonlijke situatie. Wat we daar wel over kunnen zeggen is dat we ons uiterste best zullen doen om de beste hypotheek te vinden.

Door onze ervaring en expertise weten wij vaak al snel een goede marsroute te bepalen. Daarnaast zullen we natuurlijk ook de rentestanden en voorwaarden in ogenschouw nemen in ons advies.

Ook kan de uitkomst van de maximale hypotheek per geldverstrekker anders zijn. Onderstaand geven we kenmerken weer van een aantal geldverstrekkers waar we mee samenwerken.

Hypotheek voor medisch specialist als ondernemer

Bij een reguliere hypotheekaanvraag dient de goodwill voor de solvabiliteit gecorrigeerd te worden. Voor een medisch specialist zijn hier uitzonderingen voor waardoor de solvabiliteit niet wordt gecorrigeerd met de goodwill.

Ruime keuze geldverstrekkers voor hypotheken ondernemer

Wij hebben de keuze uit circa 40 banken en andere geldverstrekkers in Nederland om u te helpen aan een hypotheek. Zo vergelijken wij allereerst de condities en rentepercentages. Overigens is de laagste rente niet zaligmakend als daar ongunstige voorwaarden tegenover staan. Wij kennen deze voorwaarden en zullen u tijdens een adviesgesprek over hypotheken dan ook volledig en eerlijk voorlichten.

ABN AMRO

Bij deze geldverstrekker is het mogelijk om een hypotheekaanvraag in te dienen indien u minimaal 1 jaar zelfstandige bent. Het toetsinkomen wordt bepaald aan de hand van het resultaat uit de jaarcijfers en een vergelijking met de aangifte inkomstenbelasting. Ook is het nodig om een prognose van uw belastingadviseur of accountant te overleggen.  Hoe langer u zelfstandig bent des te hoger het percentage van uw inkomen wat meetelt voor de hypotheekaanvraag.

1-2 jaar: 75% van het resulaat;

2-3 jaar: 90% van het resultaat;

3 jaar: 100% van het inkomen, met een maximum van het laatste jaar.

Ook heeft deze geldverstrekker een speciale desk voor topsporters en artiesten.

Aegon

Ook Aegon is soepel voor zzp’ers. Je mag als zelfstandige al met één jaarrekening een hypotheek afsluiten van 100% van de woningwaarde. Voorwaarde is dan wel dat je Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afsluit. Het toetsinkomen wordt dan vastgesteld door een onafhankelijke accountant, benoemd door NHG.

Sluit je jouw hypotheek zonder NHG af? Dan mag je tot 90% lenen als je drie of meer jaarrekeningen hebt. Heb je twee of meer jaarrekeningen, dan mag je maximaal 85% lenen van de woningwaarde.

Florius

Florius is onderdeel van ABN Amro en voert een eigen beleid, maar ook bij deze geldverstrekker zijn er mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten als u nog geen drie jaar ondernemer bent. Men volgt min of meer het acceptatiebeleid van ABN Amro. Een vergelijking tussen de hypotheekrente en voorwaarden kan soms het verschil zijn tussen de ene of de andere aanbieder.

ING

Een aanvraag als ondernemer bij deze bank is op basis van maatwerk. Zo dient u een prognose en CV te overleggen zodat een duidelijk beeld wordt gevormd over uw arbeidsverleden.  Het maximale inkomen is dan 80% van het vastgestelde inkomen uit onderneming.

Nationale Nederlanden

Bent u minimaal 1 jaar zelfstandig als ondernemer, ook dan is het mogelijk om een hypotheek bij Nationale-Nederlanden af te sluiten. Met óf zonder NHG. Als startende zzp’er kunt u niet de jaarcijfers van de afgelopen drie jaar aanleveren daarom wordt voor het beoordelen van uw hypotheekaanvraag een inkomensverklaring opgesteld. Bij de beoordeling wordt ook gekeken naar het inkomen uit loondienst van de afgelopen drie jaren mee. Ook als u niet meer in loondienst wordt gerekend met dit inkomen.

NIBC Direct

Ook NIBC Direct staat een hypotheekaanvraag toe voor zzp’ers die tussen de 1 en 2 jaar actief zijn. Er wordt dan gerekend met 75% van het gemiddelde inkomen en geldt er de eerste tien jaar een renteopslag van 0,3%. Bent u tussen de 2 en 3 jaar als ondernemer actief? In dat geval hanteert NIBC 90% van het gemiddelde inkomen. Na drie jaar ondernemerschap mag er 100% van het toetsinkomen worden meegenomen.

Obvion

Obvion is onderdeel van Rabobank en hanteert als norm dat u minimaal 2 jaar zelfstandig dient te zijn.

Rabobank

Ook Rabobank staat toe dat u een hypotheekaanvraag indient op basis van minimaal  1 jaar ondernemerschap. Naast een prognose dient u ook een overzicht van het lopende boekjaar te overleggen. De zakelijke acceptant van de Rabobank stelt dan het inkomen vast middels een inkomensverklaring.

Acceptatieregels ondernemers Rabobank hypotheek
Inkomen uit onderneming Inkomen dat de ondernemer of directeur grootaandeelhouder voor privedoeleinden jaarlijks verantwoord kan onttrekken uit de onderneming.

Inkomen: • Ondernemer of directeur grootaandeelhouder die alleen of samen met (fiscaal) partner een eigendom of zeggenschap in de onderneming heeft van meer dan 50%: bruto inkomen dat blijkt uit de inkomensverklaring. • Directeur grootaandeelhouder die alleen of samen met (fiscaal) partner een eigendom of zeggenschap in de onderneming heeft van 50% of minder: bruto inkomen zoals blijkt uit de salarisstrook/werkgeversverklaring. Benodigde document(en): • Ondernemer of directeur grootaandeelhouder die alleen of samen met (fiscaal) partner een eigendom of zeggenschap in de onderneming heeft van meer dan 50%: inkomensverklaring. • Directeur grootaandeelhouder die alleen of samen met (fiscaal) partner een eigendom of zeggenschap in de onderneming heeft van 50% of minder: een salarisstrook die niet ouder is dan 3 maanden en een werkgeversverklaring die niet ouder is dan 3 maanden. 5.3.8 Inkomen uit minderheidsdeelneming In prive ontvangen bruto dividenden uit een minderheidsdeelneming. Onder een minderheidsdeelneming verstaan we een aandelenbelang van 50% of minder in een niet beursgenoteerde onderneming. Hierbij ga je uit van het aandelenbelang van de aanvrager en de (fiscaal) partner samen. Het inkomen uit minderheidsdeelneming moet bestendig zijn en in een verantwoorde verhouding staan tot de vaste inkomensbestanddelen van de aanvrager. Inkomen: laagste jaarbedrag aan ontvangen dividend van de afgelopen 3 jaar. Benodigde document(en): • Het verslag van de aandeelhoudersvergadering met het dividendbeleid. • Bewijs van aandeelhouderschap: notariele akte, verklaring van een lid van de raad van bestuur van het bedrijf of een uittreksel van het aandeelhoudersregister. • Bewijs dat de aanvrager afgelopen 3 jaar dividend conform beleid heeft ontvangen. Inkomen uit overig werk Sommige ‘zelfstandigen’ hebben geen jaarrapporten, zoals freelancers, deelloonvissers, predikanten, raadsleden en bij inkomen als zorgverlener vanuit een persoonsgebonden budget. Onder persoonsgebonden budget verstaan we het uitvoeren van beroepsmatige zorg en niet de zorg in het kader van een familiaire zorgsituatie (bijvoorbeeld ouder/kind). Het inkomen komt in de aangifte voor de Inkomstenbelasting terug als ‘inkomsten uit overig werk’. Op basis hiervan kun je het inkomen vaststellen. De aanvrager moet dit inkomen minimaal 3 kalenderjaren vanuit dezelfde activiteiten hebben ontvangen. Inkomen: het gemiddelde jaarinkomen over de laatste 3 volledige kalenderjaren, tot maximaal het jaarinkomen van het laatste kalenderjaar. Benodigde document(en): aangiften Inkomstenbelasting van de laatste 3 kalenderjaren.

Tulp hypotheken

Deze relatief nieuwe geldverstrekker biedt ondernemers en zzp’ers die minimaal 1 jaar ondernemer zijn ook een hypotheek aan. Ook kan er dan 100% van de marktwaarde gefinancierd worden. Welke vereisten zijn er om gebruik te kunnen maken van het aanbod van Tulp :

  • U dient gestart te zijn met ondernemen voor 1 april van het vorige kalenderjaar;
  • Het looninkomen uit de 2 jaar daarvoor dient ook beoordeeld te worden;
  • De bepaling van het toetsinkomen vindt plaats door een onafhankelijk validatie-instituut. Het toetsinkomen wordt verstrekt door middel van een certificaat dat 6 maanden geldig is.

Vertel ons uw ondernemersverhaal

Meer weten over hypotheken voor zelfstandigen vul dan onderstaand formulier in voor een gesprek op maat of direct een vergelijking gewenst van de hypotheekrente? Wij kunnen bemiddelen namens alle bovengenoemde geldverstrekkers en weten raad met alle standaard én bijzondere hypotheken!

Als u ons belt spreken we eerst rustig uw situatie door. Indien het vervolgens klikt maken we een afspraak, en daarna gaan we pas praten over het sturen van facturen. Natuurlijk moet het zin hebben om een afspraak te maken en om te bezien of onze deskundigheid aansluit bij uw wensen en behoeften.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Video met uitleg over hypotheek voor ondernemers