Nieuws en blog


vruchtgebruik en hypotheekVruchtgebruik is een lastig begrip om uit te leggen. Het komt er eigenlijk op neer dat iemand het gebruik van een woning heeft, maar zelf geen eigenaar is. De persoon die juridisch het huis bezit heeft noemt men een ‘bloot eigenaar’. Ook wordt gesproken over het ‘bloot eigendom’.

Is het mogelijk een hypotheek te vestigen als vruchtgebruiker?

Dat is bij sommige geldverstrekkers mogelijk. Het is een aparte situatie waardoor maatwerk nodig is. Zo kan het vruchtgebruik namelijk opgebouwd zijn uit meerdere bijzondere afspraken zoals:

  • Het recht van gebruik voor enkel bewoning;
  • De mogelijkheid om de woning te verhuren en de inkomsten (vruchten) te houden;
  • Beperkingen voor het vestigen van een hypotheek;
  • De duur van het vruchtgebruik, meestal is dit tot aan het overlijden.

Samenwonen met familie

In welke situatie kunt u in aanmerking komen voor een hypotheek als er sprake is van bloot eigendom en vruchtgebruik? Stel dat u als gezin ook samenwoont met uw ouders en de eigendom is reeds verdeeld in vruchtgebruik en bloot eigendom. Dan ontstaat er een lastige situatie. De meeste banken zijn terughoudend in het verstrekken van een hypotheek.

Ook in zo’n situatie kunt u een hypotheek aanvragen. Een voorwaarde is dat alle eigenaren meetekenen in de hypotheekakte zodat de geldverstrekker alsnog een hypotheek kan vestigen op het ‘volledig’ eigendom.

Renteaftrek en vruchtgebruik

Er kan een bijzondere situatie ontstaan als u bijvoorbeeld een woning erft met vruchtgebruik en hypotheek. Dan is er immers ook nog een bloot eigenaar die ook deels de hypotheek erft. Wie geeft dan wat aan in de aangifte inkomstenbelasting?

Sinds 2017 is er wetgeving die ervoor zorgt dat de vruchtgebruiker de hypotheek in zijn of haar aangifte inkomstenbelasting dient te verwerken. Hierdoor hoeft de bloot eigenaar zijn deel van de woning en eigenwoningschuld niet op te geven in box 3. Deze situatie is van toepassing als u als vruchtgebruiker deze woning zelf bewoond als zogeheten hoofdverblijf.

Zakelijk gebruiksrecht

Het vruchtgebruik valt onder de zogeheten zakelijk gebruiksrechten. Iedereen die beschikt over een dergelijk recht mag juridisch gezien een hypotheek vestigen. Kenmerkend aan een zakelijk gebruiksrecht is dat je niet het volledige eigendom bezit, maar wel het gebruik hebt. De meest voorkomende gebruiksrechten zijn de volgende:

  • appartementsrecht;
  • recht van opstal;
  • erfpachtrecht;
  • recht van vruchtgebruik.

Hypotheek afsluiten met vruchtgebruik

Hulp gewenst bij het verkennen van de mogelijkheden voor een hypotheek? In een dergelijke situatie van vruchtgebruik kan een gespecialiseerd financieel adviseur van ons kantoor hulp bieden. Zo kunt u met een gerust hart onderbouwde keuzes maken. Goed om te weten is dat wij landelijk werken en een eerste gesprek altijd kosteloos is.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

buy to let expat mortgage

Opportunities to take out a buy-to-let mortgage

Apartments and residencies are considered interesting investments and expats often contact us to ask if it is possible for them to buy a property to let. In the beginning expats were only eligible for a buy-to-let mortgage after residing in the Netherlands for at least three years. There are new parties that have less demanding rules for expats looking for a buy-to-let mortgage.

A good investment

Buying property to let out is a good investment because of the rental income, but also because an increase in property value can be expected in the future. The Dutch housing market has an excellent reputation. If you have sufficient funds you can buy property with your own money. Another option is to leverage a large part of the purchase price and use your own funds to finance the rest of the purchase. Normally the annual rental value exceeds the cost of a mortgage, as the largest part of a mortgage is interest-only.

Requirements for a buy-to-let mortgage

The following conditions apply:

  • Expats are required to reside in the Netherlands on a non-temporary basis, for example as a knowledge migrant (highly skilled migrant) or for an indefinite period of time.
  • Box 1 income, no minimum gross income.
  • It is possible to finance up to 80 percent loan-to-value, with a maximum of 60 percent interest only.
  • A mortgage can be requested when the conditions above are met. The buy-to-let mortgage can only be used for long-term rental. Airbnb and any other short-term rental constructions are not allowed.
  • The bank has a policy that allows financing houses in the larger cities only.

Mortgage types

There is an interest only mortgage with a maximum duration of 30 years, it is for when you finance up to 60 percent of the property value. If you need to finance more than 60 percent the remainder must consist of a linear mortgage. This type needs to be repaid on a straight-line basis within 10 years. This mortgage can be repaid in part or full anytime within 10 years without a fine.

Additionally, the rental income needs to exceed the interest and repayment based on a ratio of 1.25. This means that the rental value must be 1.25 times the sum of the interest and repayment of the first year. If you already receive income by letting out property this ratio decreases to 1.05.

Tax consequences

In the Netherlands rental properties are considered your capital, which is taxed in Box 3. The rent you receive is not taxed directly. There are different brackets in this box depending on the total value of your possessions. You can find the tax levy concerning your total capital for 2018 down below.

Initial costs

You need to add additional closing costs, such as the transfer tax and notary costs, to the purchase price of your apartment. When the property costs €290.000 the total cost will be approximately €315.000 and at that point the apartment is not out for rent yet.

Real estate appraisal

The bank requires a valuation report and the value of the apartment for rent is €255.000. you can request up to 80 percent of the property value which means that the maximum mortgage you can request is €204.000. You need €71.000 in savings.

Calculate net rent

The rent is estimated €15.500 a year. The costs of a landlord are estimated at €2.500 annually which means that the net rent will come to €13.000 a year. In relation to the net rent the first year mortgage interest and repayment should not exceed €10.400. this is the net rent divided by the ratio of 1.25 or 1.05, depending on if you already rent out property.

Rent compared with costs

Assuming the interest rate is 4,5 percent, a mortgage of 80 percent of the market value is too high to meet the 1.25 ratio. This means that you have to slightly lower the mortgage. However, this example meets the 1.05 criteria, since a maximum mortgage cost of €12.380 would be possible. In this case you already need to rent out property.

Revise the financial structure

If this is your first buy-to-let apartment the appropriate financial structure for a property with a total cost of €275.000 would be: a mortgage of €191.250 (75 percent loan-to-value) and a contribution of €12.380 from your own funds.

A worthwhile investment

Whether buying property to let is a good investment depends on whether you can meet the mortgage conditions, how much savings you have available and if you are prepared to take on the financial management that is required.

If you are prepared to invest for the long term, a buy-to-let apartment can often turn out to be quite a profitable venture.

To determine your budget and later on in the mortgage application we need the following information:

  • Information about you personally
  • Information about existing mortgage(s) and personal loans
  • Information about the property you wish to let
  • Information to substantiate your financial position

Required information about you personally

  • A copy of your passport
  • A copy of your permit of residence

Required information about existing mortgage(s) and or/personal loan(s)

  • A copy of the current loan agreement contract
  • Recent statement of assets and liabilities
  • Recent statement of the property value

Required information about the property

  • A copy of the purchase agreement (signed by both parties)
  • Original valuation report
  • Structural survey report (when required)

Required information to substantiate your financial position

  • Employer’s statement: a statement provided by your employer confirming your annual income based on salary, bonuses and fringe benefits.
  • Salary specification: your monthly pay slip has to correspond with the employer’s statement.
  • Statements of your savings account, loans, investment portfolios and property owned outside of the Netherlands.
  • Confirmation of the tax department’s granting of the 30% ruling if you applied for this.


Hassle free all the way.
We deal with banks on your behalf, all the way through until 100% completion.
Expert advice you can trust.
Best services are guaranteed for you.
Response within 24 hours
Often sooner.

ontslag hoofdelijke aansprakelijkheidOfferte aanvragen?

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid, hoe werkt dat nu precies? Indien jullie samen een huis bezitten met een gezamenlijke hypotheek en jullie gaan uit elkaar kan er sprake van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid zijn. Deze situatie komt voor bij een echtscheiding of relatiebreuk waarbij één van beiden de woning met hypotheek wenst over te nemen. 

Een beschrijving van het proces

Hoewel het makkelijk klinkt om één partij te verwijderen uit de hypotheekakte is dit een bewerkelijk proces. In sommige gevallen is het compleet afsluiten van een nieuwe hypotheek eenvoudiger en sneller geregeld. Het komt soms voor dat een procedure tot ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid maanden in beslag neemt. Een juiste en complete voorbereiding kan de doorlooptijd aanzienlijk versnellen.

Hoe u zelf een goede voorbereiding van dit proces ter hand kunt nemen valt in het artikel te lezen. We gaan in dit artikel uit van de meest voorkomende situatie en dat is dat iemand op fiftyfifty basis de woning bezit.

Betaalbaarheid woonlasten hypotheek

De bank of geldverstrekker gaat namelijk beoordelen of de achterblijvende partner voldoende inkomen heeft om de lasten van de hypotheek te dragen. Het is namelijk zo dat u samen ‘hoofdelijk aansprakelijk’ bent voor het betalen van de maandelijkse hypotheeklasten. Na het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid heeft de bank alleen nog de achterblijvende partner om de vordering te verhalen indien de maandelijkse betalingen uitblijven.

Is alimentatie van invloed op de mogelijkheid tot hoofdelijk ontslag?
Op het moment dat u partneralimentatie dient te betalen is dit van invloed op de maximale hypotheek. Deze daalt hierdoor. Betaalt u kinderalimentatie dan is dit niet van invloed op de hoogte van de hypotheek.

Bij het beoordelen van de aanvraag voor hoofdelijk ontslag wordt met partneralimentatie rekening gehouden.

Wat zijn de kosten voor een procedure hoofdelijk ontslag?
U krijgt in de meeste gevallen te maken met de volgende partijen : notaris, hypotheekadviseur, geldverstrekker en taxateur.

De kosten voor een online notaris zijn vanaf € 575, een hypotheekadviseur betaalt u gemiddeld € 1.500 en de bank brengt meestal administratiekosten in rekening van € 225. Een taxatierapport kost gemiddeld zo’n € 475.

Dit zijn gemiddelde bedragen en vraag altijd een prijsopgave op. De kosten van het hypotheekadvies en de taxatie zijn in de meeste gevallen fiscaal aftrekbaar.

Is hoofdelijk ontslag uit de hypotheek alleen voor gehuwden?
Nee. Als u samenwonend bent (geweest) is ook deze procedure nodig om onder het hypotheekcontract uit te komen. U bent samen verantwoordelijkheid voor het terugbetalen van de hypotheek en daarom is ook voor samenwoners deze procedure noodzakelijk.
Ik heb al een echtscheidingsconvenant, waarom moet ik nog een akte van verdeling?
De bank heeft eigenlijk geen boodschap aan de afspraken die u onderling maakt. Zij zijn met u destijds overeengekomen dat u samen het risico van de hypotheek neemt en houden u aan die afspraken. Tenzij u daar vanaf wenst middels de procedure tot hoofdelijk ontslag.

Een echtscheidingsconvenant ziet toe op de afspraken die u met uw ex-partner maakt, alleen zegt niets over de afspraken met de bank.

Doorlooptijd proces van procedure hoofdelijk ontslag hypotheek

Gemiddeld kan een proces binnen 4 tot 10 weken geregeld zijn. Dat hangt mede af van de volgende factoren :

  • Zijn de afspraken tussen u en uw ex-partner duidelijk en bindend vastgelegd;
  • Is de notaris flexibel in het meewerken, vraag bij het vergelijken van notarisoffertes ook naar de verwerkingstijd;
  • Met welke geldverstrekker heeft u te maken? Is dit een Nederlandse geldverstrekker met eigen serviceorganisatie of een zogeheten schaduwbank die met externe serviceproviders werkt. De laatste variant levert veel vertraging op;
  • Dient de woning nog getaxeerd te worden of is er op voorhand al overeenstemming over de waarde van de gezamenlijke woning.

Kan ik mijn hypotheek ook oversluiten?

Eigenlijk zijn er twee opties om de hypotheek op één naam te krijgen. De eerste optie is om de ex-partner uit de hypotheekakte te laten ontslaan. Dit noemen we dus de procedure voor ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid.

De andere oplossing om de hypotheek op uw naam te krijgen is om de hypotheek over te sluiten naar een andere geldverstrekker. Daarmee krijgt u tevens de mogelijkheid om uw rentecontract te verbeteren. Als u nu een hypotheekrente van 4% hebt afgesproken en u wenst de hypotheek over te sluiten naar de huidige lagere marktrente van bijvoorbeeld 2% bespaart u ook meteen op uw maandlasten.

Wenst u meer informatie over het oversluiten van uw hypotheek dan leest u in dit artikel meer over dit onderwerp.

Werkwijze procedure ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Zodra u of de vertrekkende partner van plan is om de woning en hypotheek over te nemen kunnen wij u begeleiden. Ook vaak al in de fase voorafgaand aan deze keuze.

De volgende stappen in de procedure van hoofdelijk ontslag volgen we dan :

  • Inventarisatie van uw wensen en informatie over reeds lopende financiële producten;
  • Haalbaarheids- en besparingsanalyse overnemen hypotheek of afsluiten geheel nieuwe hypotheek;
  • Terugkoppeling van deze uitkomst middels een adviesgesprek;
  • Hierna maken we afspraken over de uitvoering van de eventuele adviesopdracht. Dit is maatwerk en afhankelijk van uw keuzes spreken we een vast tarief af.

Op voorhand weet u wat de kosten zijn en blijkt het toch niet mogelijk zijn om de hypotheek af te sluiten of over te nemen heeft u geen advieskosten. Wij werken op basis van no cure no pay.

Stappenplan ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

  • 1

    Telefonische inventarisatie

  • 2

    Persoonlijk adviesgesprek

  • 3

    Aanbod geldverstrekker bespreken

  • 4

    Beoordeling ontslag hypotheekakte

  • 5

    Afronding bij de notaris

Hoe kan ik mij voorbereiden op de procedure ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid?

Met deze checklist kunt u documenten verzamelen die nodig zijn om het kennismakingsgesprek met een hypotheekadviseur of financieel planner goed in te gaan. Des te meer informatie er is, des te concreter de informatievoorziening tijdens het gesprek kan worden.

Belastingdienst aandachtspunten

Naast de punten die voor u belangrijk zijn bij de scheiding, heeft de Belastingdienst ook ‘wensen’. Dit wensenpakket is gebaseerd op wetgeving, maar ook op basis van praktijkervaring door de inspecteurs. De Belastingdienst heeft de fiscale aandachtspunten in een handig overzicht opgenomen. Met deze informatie kunt u zich ook voorbereiden op de belastingaangifte na uw scheiding.

Afzonderlijk of samen aangifte doen

Op het moment dat u gaat scheiden heeft u een periode van overlap en heeft u nog met elkaar te maken. Bijvoorbeeld omdat er gezamenlijke aftrekposten zijn. De Belastingdienst doet de volgende aanbevelingen over het doen van aangifte in het scheidingsjaar :

  • Er worden minder fouten gemaakt bij een gezamenlijke belastingaangifte;
  • De verdeling van vrije aftrekposten kunt u vastleggen in het echtscheidingsconvenant;
  • Afspraken over het resultaat van de belastingaangifte kunt u beter ook vastleggen, wie ontvangt of betaalt de bedragen als gevolg van de aangifte.

Partneralimentatie

De Belastingdienst kijkt vooral naar de werkelijke betaalde partneralimentatie in plaats van de overeengekomen bedragen. U mag dus enkel de partneralimentatie aftrekken die u ook daadwerkelijk hebt voldaan aan uw ex-partner. Bovendien tellen ook mee de bedragen die u verrekend hebt.

Ontvangt u partneralimentatie, dan dient u ook de bedragen aan te geven die u zou kunnen incasseren en eveneens de verrekende bedragen.

Schenkbelasting en echtscheidingsconvenant

Indien er sprake is van overbedeling en dit bedrag wordt kwijtgescholden, dan kan er sprake van schenkbelasting zijn. De Belastingdienst adviseert om bij zo’n situatie rekening te houden in het echtscheidingsconvenant teneinde verrassingen te voorkomen.

Huurtoeslag en hypotheek

Het komt soms voor dat iemand huurtoeslag aanvraagt en nog een woning met hypotheek op zijn of haar neem heeft staan. Ook dan is de Belastingdienst bevoegd om uw aanvraag tot huurtoeslag te weigeren. Dit kan een extra reden zijn om snel te worden ontslagen uit de hypotheek en eigendom van de woning.

De reden dat de Belastingdienst checkt of u nog een woning bezit hangt samen met eventueel vermogen dat aan deze woning en hypotheek zit.

Waardering van de gezamenlijke woning

De eerste stap in het proces is het bepalen van de waarde van de woning en eventueel gekoppelde aflosproducten. Indien u samen de echtscheiding regelt en op goede voet overleg kunt voeren mag u samen tot een waarde van de woning komen. U kunt hierbij vertrekken vanuit verkoopprijzen van woningen uit uw straat of buurt of zelfs aanknopen bij de WOZ-waarde. Het gaat er uiteindelijk om of u een realistische waarde kunt bepalen.

Hier ontstaan vaak tegengestelde belangen. Immers, de partner die de woning verlaat heeft belang bij een zo hoog mogelijke waarde en de partner die achterblijft wil als ‘koper’ vaak de meest gunstige prijs betalen. Het komt voor dat u hier samen niet meer uitkomt en een deskundige wenst in te huren. In sommige samenlevingsovereenkomsten zijn hier al afspraken over gemaakt zodat u deze afspraken erbij kunt nemen.

U kunt besluiten om gezamenlijk één taxateur aan te wijzen of meerdere makelaars of taxateurs een waardebepaling te vragen en de gemiddelde uitkomst van deze waardebepalingen als uitgangspunt te nemen. Vaak is het verstandig om een taxatierapport uit te laten brengen. De meeste geldverstrekkers wensen toch inzage te hebben in de waarde van uw woning op het moment dat men de hypotheekaanvraag gaat beoordelen.

Voorbeeld akte van verdeling

Op het moment dat u gezamenlijk de prijs hebt bepaald voor het over te kopen bedrag legt u deze afspraken vast in een akte van verdeling. Immers, de achterblijvende partner dient de andere helft van de woning nog te kopen.

Van klanten krijgen wij vaak de vraag waarom een akte van verdeling nog nodig is als er reeds een echtscheidingsconvenant is. In het echtscheidingsconvenant maakt u ook nog andere afspraken rondom uw echtscheiding en bezittingen en spreekt u het voornemen uit wie de woning gaat overnemen. Daarmee is de overdracht van de woning namelijk nog geen feit, dat kan uitsluitend een notaris regelen. Het echtscheidingsconvenant wordt ook nog getoetst door de rechtbank waardoor dit document eerder in het proces ontstaat. De akte van verdeling ziet uitsluitend toe op de formele overdracht van het over te kopen deel van de woning. Kortom een echtscheidingsconvenant is niet gelijk aan een akte van verdeling en beide documenten zijn noodzakelijk.

Overigens is een echtscheidingsconvenant alleen aan de orde bij een echtscheiding en niet bij een relatiebreuk indien u als samenwoners de woning hebt gekocht.

Onderstaand treft u een voorbeeld van een akte van verdeling aan. U kunt lezen dat het een juridisch document is waarin de afspraken over het einde van uw relatie en de overname van de woning met hypotheek is geregeld. De notaris bekrachtigd dit document na goedkeuring door de geldverstrekker :

Akte van verdeling online notaris

Zoals hiervoor al te lezen is dient u te beschikken over een akte van verdeling om de hypotheek op 1 naam te krijgen. U kunt hiervoor een lokale notaris kiezen, maar dit proces kan tegenwoordig ook grotendeels online geregeld worden door een internetnotaris. Eén van de partijen dient alsnog te verschijnen tijdens het ondertekenen van de akte van verdeling. De tarieven zijn vaak vriendelijker. In 2018 is de voordeligste internetnotaris voor een akte van verdeling € 575.

Voor een online proces van de akte van verdeling dient uw aanvraag te voldoen aan de volgende eisen :

  • U woont beiden in Nederland en de te verdelen woning is in Nederland gelegen;
  • U hebt bindende afspraken met elkaar gemaakt over de verdeling van de hypotheek en de verbonden producten;
  • Er is geen sprake van : faillissement, surseance van betaling of onder curatele stelling;
  • Er liggen beslagen op de woning;
  • U beheerst de Nederlandse taal zowel schriftelijk als mondeling;
  • Daarnaast beschikt u over een emailadres omdat de communicatie veelal digitaal verloopt.

Overwaarde van de woning

Op het moment dat de uitkomst van de taxatie of waardebepaling bekend is ontstaat er overwaarde of onderwaarde. Van overwaarde is sprake indien de waarde van de woning hoger is dan de openstaande hypotheek. Van onderwaarde is sprake indien de situatie omgekeerd is en de hypotheek hoger is dan de getaxeerde waarde.

Blijkt dat er sprake van overwaarde is en u als achterblijvende partner uw ex dient uit te kopen dan kunt u dit betalen vanuit spaargeld of door middel van een verhoging van de hypotheek. Op het moment dat u de hypotheek wenst te verhogen dient u sowieso de waarde van de woning te laten taxeren. Deze taxatiewaarde kan overigens ook afwijken van de eerder samen vastgestelde waarde. De bank neemt beide waardes in behandeling en beoordeelt de zaak individueel.

Onderwaarde en restschuld

Blijkt dat er sprake van onderwaarde is dan ontstaat er op dat moment een restschuld. U mag gezamenlijk afspraken maken over het afkopen van gekoppelde aflossingsproducten zoals een spaarhypotheek, spaarhypotheek of kapitaalverzekering. Per saldo bent u, indien er geen andere afspraken zijn gemaakt, gezamenlijk verantwoordelijk voor deze restschuld.

In de meeste gevallen geeft de vertrekkende partner een vergoeding aan de overnemende partner voor zijn of haar aandeel in de onderwaarde.

Bestaande hypotheek

Uw bestaande hypotheek bezit u gezamenlijk en bij de situatie van ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid blijven de meeste afspraken met de bank of geldverstrekker in stand. Zo sluiten de meeste geldverstrekkers in hun voorwaarden uit dat u een nieuw rentecontract kunt afsluiten, maar bent u verplicht om het bestaande rentecontract uit te dienen. Tenzij u dit wenst af te kopen met een eventuele boeterente.

Uw bestaande hypotheek bestaat ook uit een aflossingsvorm, tenzij u een volledig aflossingsvrije hypotheek hebt afgesloten. Indien u een aflossingsproduct gekoppeld hebt aan uw hypotheek dient u hierover afspraken te maken in het echtscheidingsconvenant. In ieder geval hebt u recht op de helft van de waarde van dit product. In sommige gevallen kan de vertrekkende partner dit product ook nog fiscaal geruisloos voortzetten en koppelen aan een nieuwe hypotheek.

De spelregels wat u precies kunt doen met het aflossingsproduct hangt ook samen met het acceptatiebeleid van de bank of geldverstrekker, de regels rondom NHG en de Belastingdienst.

Welke keuzes zijn er rondom aflosproducten van uw hypotheek?

We gaan van de situatie uit dat u nu beschikt over een spaarverzekering (spaarhypotheek) of een bankspaarrekening (bankspaarhypotheek). Dit zijn de meest voorkomende aflosproducten van de laatste jaren. In de jaren negentig werden er ook veel kapitaalverzekeringen verkocht. Nu zijn deze ook wel beter bekend onder de noemer woekerpolis.

Bij het afsluiten van deze hypotheekvormen heeft u, als het goed is, een bewuste keuze gemaakt of de polis in box 1 of box 3 opbouwt. Het verschil tussen deze twee keuzes is fiscaal gedreven. Een opbouw in box 1 betekent dat u over de waarde van het product gedurende de looptijd geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen, en de uitkering alleen onbelast kunt gebruiken voor het aflossen van een zogeheten eigenwoningschuld. Heeft u er destijds voor gekozen om in box 3 op te bouwen dan heeft u de vrijheid om de uitkering te gebruiken voor andere doelen dan de eigenwoningschuld. De waarde van het product telt dan wel jaarlijks mee voor de bepaling van uw vermogen in box 3.

Om het niet te ingewikkeld te maken gaan we uit van de meest voorkomende situatie in de voorbeelden hieronder. Namelijk een aflosproduct met een spaardeel in box 1.

Splitsen

Indien u hebt afgesproken om de waarde van het aflosproduct te splitsen is dit een kwestie van voorleggen aan de geldverstrekker. Op voorhand is namelijk niet te zeggen of de geldverstrekker dit verzoek zal honoreren. Dit maakt onderdeel uit van de totale beoordeling van de aanvraag tot ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.

Zo kan een geldverstrekker van mening zijn het nodig is om de complete waarde van het aflosproduct gekoppeld te houden aan de hypotheek. In zo’n situatie kunt u besluiten om de vertrekkende partner de waarde te vergoeden met uw spaargeld of uit te ruilen tegen andere waardevolle zaken. Dit zijn typisch afspraken die u kunt vastleggen in een echtscheidingsconvenant. Samenwoners mogen dit onderling regelen hoe ze zaken verdelen.

Het nadeel bij een vergoeding voor de waarde uit te keren is dat u als vertrekkende partner het aflosproduct niet kunt voortzetten met een nieuwe hypotheek. In sommige gevallen heeft een vertrekkende partner daar ook geen goed gevoel bij en wenst men liever een nieuwe frisse start te maken. Financieel hoeft dit niet altijd de meest gunstigste keuze te zijn.

Stopzetten

De meest radicale keuze is om te stoppen met het aflosproduct. Wel dient u dan de waarde te gebruiken om de hypotheek af te lossen. Ook hier geldt weer dat de geldverstrekker een stem in het proces heeft. Vindt deze bijvoorbeeld dat uw inkomen als achterblijvende partner te laag is voor de openstaande hoofdsom dan kan men soms het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid alleen verstrekken indien u tot stoppen van het aflosproduct overgaat.

U dient dan alsnog een afspraak met de vertrekkende partner te maken over het saldo dat vrijkomt.

De keuzes die hier te maken zijn hangen dus niet alleen vast aan uw eigen wensen op dit punt. Wij kunnen u bijstaan in het uitzoeken van de verschillende opties en het regelen ervan.

Hoe beoordeelt een bank of u in aanmerking komt voor de hypotheek?

Gelukkig is er bij deze situatie meer ruimte voor maatwerk bij de meeste geldverstrekkers. Zo dient een bank of geldverstrekker zorgvuldig te beoordelen of er een mogelijkheid is om de hypotheek te behouden met het oog op het voorkomen van een executieverkoop. In zo’n situatie bent u namelijk een stuk slechter af en heeft u geen woonruimte meer.

Zo kunnen wij de hypotheekaanvraag begeleiden en een persoonlijke toelichting schrijven die uitgaat van uw werkelijke lasten en inkomen.

Het is bij deze beoordeling belangrijk om goed inzicht te hebben in uw financiële positie. Een aantal vragen is daarbij in elk geval belangrijk en kunt u zelf al voorbereiden indien u te maken krijgt met deze situatie :

  • Wat is de ontwikkeling van uw (spaar) vermogen van de laatste jaren?
  • Bent u aantoonbaar in staat geweest om de afgelopen jaren structureel te sparen?
  • Heeft u geen kredieten afgesloten (stapelen) de laatste tijd?
  • Waarom bent u zelf van mening dat u de lasten kunt betalen. Dit is een vormvrije tekst.

NHG beheertoets

Omdat de banken onderling hebben afgesproken dat woningbehoud een belangrijk punt is zijn de regels iets ruimer. Het is hierdoor iets makkelijker om een bestaande hypotheek te behouden dan een compleet nieuwe hypotheek af te sluiten. Meer informatie hierover valt in dit artikel te lezen over behoud in combinatie met NHG en een hypotheek.

Hypotheek en woning aanhouden als onverdeelde boedel

Mocht het niet lukken om de hypotheek over te nemen kunt u ook kiezen om voorlopig de hypotheek en woning onverdeeld te laten. In veel situaties is dit om de kinderen in de huidige vertrouwde omgeving blijvend op te laten groeien. Ook kwam het tijdens de kredietcrisis voor om betere tijden af te wachten om een restschuld te vermijden.

Ongeacht de motivatie is het aan te raden om duidelijke afspraken te maken over deze periode van onverdeeldheid. Over de volgende onderwerpen zou u afspraken kunnen maken :

  • Welke keuzes worden er gemaakt dienen te worden met betrekking tot verlenging van de rentevaste periode of wetswijzigingen aangaande hypotheken.
  • Wie draagt de kosten van het onderhoud aan de woning;
  • Wie mag er in de woning blijven wonen en tegen welke vergoeding;
  • Recht van eerste koop als één van jullie beiden de woning toch in de toekomst wenst over te nemen (tegen een vooraf overeengekomen waarde of waarderingsmethode);
  • Afspraken over een toekomstige verkoop, zoals de keuze van de verkopend makelaar en praktische zaken wie de bezichtigingen doet en de woning opruimt et cetera.

Maakt u geen afspraken over de verdeling van de lasten dan schrijft de wet voor dat de kosten voor gescheiden partners door ieder voor de helft worden voldaan. Ongeacht wie er in de woning woont. Dit zegt niets over de afspraken tussen u en de bank. U mag hier samen afwijkende afspraken over maken, alleen de bank gaat voor op deze afspraken bij betalingsproblemen.

De wettelijke verdelingsregel geldt overigens alleen voor de eigenaarslasten. De gebruikerslasten, zoals gas/water/licht zijn voor rekening van de bewonende partner.

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid hypotheek met NHG

Als u reeds een hypotheek met NHG hebt ontstaat er een nieuwe dynamiek. De stichting achter NHG heeft namelijk ook regels opgesteld die een rol spelen indien u te maken hebt met een restschuld. In sommige situaties komt u in aanmerking voor kwijtschelding van deze restschuld. Echter dan dient geen van beide partners de woning alleen te kunnen betalen. U dient dan verplicht mee te werken aan de zogeheten Inkomens- en Vermogenstoets.

De geldverstrekker mag in een dergelijke situatie de hypotheek met NHG voortzetten met u of uw nieuwe partner. In deze laatste situatie wordt er een nieuwe geldnemer toegevoegd. Dan dient voldaan te worden aan de NHG-normen van het moment van aanvraag. De nieuwe partner dient dan tevens eigenaar, hoofdelijk schuldenaar en bewoner te worden. Er is niet opnieuw de premie van 1% voor NHG van toepassing.

Middels bijgevoegd schema is te lezen hoe de procedure verloopt bij een relatiebreuk indien u een hypotheek met NHG hebt.

Levensverzekering en hoofdelijk ontslag

Bij het afsluiten van uw hypotheek kan de geldverstrekker de verplichting hebben opgelegd voor het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering. In de volksmond een levensverzekering genoemd.

De regel is meestal dat een levensverzekering verplicht is voor het bedrag dat boven de 80% van de waarde van de woning wordt geleend. Dat risico van minimaal 20% wenst de bank afgedekt te hebben indien u voortijdig komt te overlijden. De minimale looptijd is meestal 10 jaar.

Zodra u met een echtscheiding te maken krijgt en met de procedure van hoofdelijk ontslag ontkomt u er niet aan om ook over de levensverzekering na te denken. Meestal is de oplossing om de oude levensverzekering te beëindigen en een nieuwe af te sluiten die past bij uw nieuwe situatie. Immers, blijft de oude verzekering doorlopen dan ontvangt uw ex-partner mogelijk nog een uitkering vanuit deze levensverzekering.

Er kan nog en waarde in de polis aanwezig zijn. Ook dan dient u stil te staan bij dit onderwerp en afspraken over de verdeling te maken.

Ook kunt u te maken hebben met gewijzigde gezondheidsomstandigheden. Blijkt u moeilijker in aanmerking te komen voor een nieuwe levensverzekering dan zou u de polis van de bestaande levensverzekering kunnen redigeren.

Scheiden en de overlijdensrisicoverzekering

Bij het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering dient u een begunstigde op te nemen. Vaak is dit de echtgenoot of echtgenote. Ook komt het voor dat de begunstiging op naam van een persoon is en niet gekozen is voor de omschrijving echtgenoot of echtgenote. Hierdoor kan een ongewenste situatie ontstaan bij een eventueel overlijden.

Bijvoorbeeld als u bent gescheiden en hertrouwd en u komt te overlijden. Stel dat u als begunstigde uw voormalige echtgenoot als echtgenote persoonlijk als begunstigde hebt genoemd gaat de uitkering vanuit de overlijdensrisicoverzekering ook daadwerkelijk naar deze persoon.

Als dit niet uw bedoeling is dan is het noodzakelijk om uw verzekeringspolis te laten aanpassen.

Mocht u besluiten de overlijdensrisicoverzekering af te kopen dan kan er nog sprake van een afkoopwaarde zijn. Dat is ook het geval bij een overlijdensrisicoverzekering. Vooral bij oudere levensverzekeringen kan dit bedrag behoorlijk open. In sommige situaties kunt u daar de kosten van de procedure voor het overnemen van de hypotheek van voldoen.

Dient mijn ex mee te werken aan het verzoek tot hoofdelijk ontslag?

Heeft u te maken met een situatie waarbij uw ex partner weigert mee te werken aan het verzoek tot ontslag uit de hypotheekakte dan is dit een lastige situatie. Wettelijk is er geen dwangmiddel om medewerking af te dwingen. Wil uw ex partner niet meewerken dan is een juridische procedure een mogelijke oplossing, maar zelfs die route is geen garantie voor succes. De rechter neemt de belangen van alle partijen in overweging en een gedwongen verhuizing is vaak geen optie.

Het is altijd verstandig om in het echtscheidingsconvenant een duidelijke afspraak op te nemen over de wijze van toedeling van de gezamenlijke woning. Ook raden wij u ten zeerste aan om een termijn hierover af te spreken. In de praktijk is dit vaak een heikel gespreksonderwerp wat makkelijk doorgeschoven kan worden.

Toch is het verstandig om wel door te praten over dit onderwerp en hier duidelijke afspraken over te maken. Zo voorkomt u een situatie waarbij u als vertrekkende partner geparkeerd staat voor een lange periode. Immers als uw ex partner geen mogelijkheid heeft om de hypotheek op zijn of haar naam te krijgen en u geen verdere afspraken gemaakt hebt over de verkoop van de woning ontstaat er een lastige situatie.

Recent heeft de Rechtbank Rotterdam beslist in een zaak waarbij twee ex partners sinds 2006 gescheiden zijn en mevrouw nog steeds in de hypotheekakte stond. Dit vond zij niet wenselijk en wil ontslagen worden uit de hypotheekakte of dat de voormalige woning zou worden verkocht. De rechter heeft duidelijk beslist dat dit geen redelijk en billijk verzoek was en heeft deze mevrouw zelfs verplicht om € 1.787 aan kosten te vergoeden voor de juridische procedure.

Zelfs een scheiding waarin partners sinds 2006 uit elkaar zijn is geen reden voor de rechter om de man te dwingen de woning te verkopen. De vrouw in kwestie is dus geheel afhankelijk van de grillen van haar ex man en pas als de woning is verkocht en de hypotheek is afgelost is zij vrij van alle risico’s rondom de hypotheek.

Wel dient de partner die de hypotheek wenst over te nemen zijn of haar best te doen om de hypotheek op één naam te krijgen. In een andere zaak waarbij twee voormalige gehuwden proberen afspraken over de woning te maken is de Rechtbank Rotterdam onverbiddelijk. Deze uitspraak dateert van 30 mei 2018 en is redelijk recent. Daar staat de rechter wel toe dat de woning wordt verkocht. De man is inmiddels werkloos geraakt en betaalt de hypotheeklasten niet meer. Dat is een overduidelijke situatie waarbij de rechter het belang van de vrouw laat voorgaan.

Om dergelijke problemen te voorkomen is het verstandig om tijdens de echtscheidingsprocedure al duidelijkheid te hebben over de haalbaarheid. Dit is namelijk met een quickscan voor een hypotheekadviseur relatief snel te bepalen. Dan weten beide partijen met grote mate van zekerheid waar ze, voorafgaand aan het indienen van het echtscheidingsverzoek, aan toe zijn en valt er ook een plan B te bepalen.

Blijkt dat het overnemen van de hypotheek door u of uw ex partner niet haalbaar is hoeft deze optie niet verder onderzocht te worden en kan er gesproken worden over verkoop van de gezamenlijke woning. Dat maakt de verdere procedure dan duidelijker.

Dient mijn ex-partner mee te betalen aan de boeterente?

Indien u een nieuwe hypotheek wenst af te sluiten of uw bestaande hypotheek wenst over te sluiten dient u de afspraken uit het oude hypotheekcontract in acht te nemen. Stel dat de rente nog enkele jaren vaststaat is het mogelijk dat u een boeterente dient te betalen.

Is mijn ex dan ook verplicht mee te betalen aan het vergoeden van deze boeterente? U gaat de nieuwe hypotheek alleen aan is uw wens en u kunt uw ex niet dwingen hieraan bij te dragen. Tenzij u hier afspraken over maakt. Dat mag u samen afspreken en vastleggen.

Een argument wat spreekt voor een bijdrage is dat de kosten bij verkoop van de woning ook gedeeld zullen worden. Mogelijk is uw ex-partner gevoelig voor een dergelijk idee en wenst deze een deel van de boeterente te vergoeden.

Wie betaalt de kosten van de akte van verdeling?

Dat is een vraag die vaak gesteld wordt. De wet bepaalt overigens niets over wie deze kosten dient te betalen. Daar dient u zelf afspraken over te maken. De meest gehanteerde afspraak is dat ieder de helft van de kosten draagt.

U kunt overigens op voorhand afspraken maken over de kosten van de verdeling in uw samenlevingsovereenkomst. In de praktijk zien we dat hier nauwelijks afspraken over worden gemaakt, alleen het levert op het moment van uw relatiebreuk veel onenigheid op. Als duidelijk is wie verantwoordelijk is voor deze kosten hoeft u daar niet langer over na te denken.

Onder de kosten van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid vallen ook de kosten van het hypotheekadvies en de bank om de hypotheek op één naam te zetten.

Echtscheiding en krediet

Bent u tijdens uw huwelijk een doorlopend krediet of persoonlijke lening aangegaan? In de meeste gevallen hebt u dan ook getekend voor de hoofdelijkheid. Dat betekent dat u, net als voor de hypotheek, ook na de scheiding verantwoordelijk blijft voor de verplichtingen uit dit krediet.

Maakt u in het echtscheidingsconvenant afspraken over deze kredieten dan is een opvolging van deze afspraken erg belangrijk. In veel situaties lukt het uw ex-partner niet om het krediet geheel op zijn of haar naam te krijgen. Als u dit laat lopen kan uw ex nog steeds geld opnemen uit dit krediet tot de limiet en betaalt u mee indien er betalingsproblemen ontstaan.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit een uitspraak van het Kifid van 28 mei 2018. De twee voormalige echtelieden zijn in 2004 gescheiden. In 2016 krijgt de ex-partner betalingsproblemen en ABN Amro verhaalt deze betaling ook op de vrouw. Deze stelt dat de bank heropnamen had behoren te weigeren en wenst niet aansprakelijk te worden gehouden voor deze schuld. Toch gaat het Kifid niet mee in deze eisen en wijst de vordering af.

Regelt u de afhandeling van het ontslag uit de hoofdelijkheid van een krediet of hypotheek niet voldoende dan kunt u hier tot in lengte van jaren mee achtervolgd worden. Zo blijft bij een krediet dit zichtbaar in het BKR tot het is afgelost en hindert dit u mogelijk bij het kopen van een huis of aangaan van een nieuwe lening of private leaseovereenkomst.

Fiscale spelregels

Op het moment dat u besluit de andere helft van de woning over te kopen heeft u te maken met nieuwe fiscale spelregels. Tenminste indien uw oude hypotheek al bestond voor 2013. Een klein voorbeeld. Stel dat u samen met uw ex-partner een aflossingsvrije hypotheek van € 200.000 heeft en u wenst de helft van de woning over te kopen die een waarde van eveneens € 200.000 heeft. Dan mag uw nieuwe hypotheek nog slechts € 100.000 aflossingsvrij zijn om in aanmerking voor de renteaftrek te komen. De andere helft dient u ten minste annuïtair af te lossen.

U mag dan opnieuw 30 jaar de gelegenheid nemen om de hypotheek af te lossen en de rente af te trekken.

Ook bestaat er de zogeheten scheidingsregeling voor de aftrek van de hypotheekrente tijdens de scheidingsperiode. U mag 24 maanden lang de hypotheekrente nog in aftrek nemen als u de woning hebt verlaten en de rente hebt voldaan. Dit mag alleen gedurende de periode dat de woning niet daadwerkelijk is overgedragen en dus verdeeld.

Er zijn specifieke situaties denkbaar waarbij u de betaalde lasten mag aftrekken als betaalde alimentatie. Voor de ontvangende partner is dit dan belast als zijnde partneralimentatie. Dit is erg afhankelijk van de omstandigheden en uw persoonlijke situatie om daar stellige uitspraken over te doen.

Zijn de kosten fiscaal aftrekbaar voor hoofdelijk ontslag

De kosten die samenhangen met het wijzigen van de hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Aangezien u ook een deel van de woning overneemt van uw ex-partner komen hier ook kosten om de hoek kijken. De notaris brengt hier een tarief voor in rekening. Dit deel van de kosten is niet aftrekbaar omdat dit samenhangt met het verkrijgen van eigendom. Alleen de kosten voor het aanpassen van de hypotheek zijn aftrekbaar in uw jaarlijkse belastingaangifte.

Wenst u hulp bij het proces tot ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid? Tijdens een kosteloos kennismakingsgesprek kunnen wij u van relevante informatie voorzien.

Voorbereiding procedure ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Wat kan ik zelf doen om mij goed voor te bereiden op deze procedure? Er komen veel zaken op u af bij het scheidingsproces. Hoewel de beslissing om te scheiden met veel emoties en impact gepaard gaat zit er ook een zakelijke kant aan een scheiding. Hierdoor kunt u gestructureerd een overzicht van uw financiële situatie in kaart brengen.

Wij raden aan om te beginnen met het verzamelen van de volgende documenten die handig kunnen zijn voor het bepalen van de marsroute :

  • Uw trouwakte  eventueel aangevuld met huwelijkse voorwaarden;
  • Samenlevingsovereenkomst indien u niet gehuwd bent;
  • De akte van geregistreerd partnerschap;
  • Een akte van erkenning van uw kinderen indien van toepassing;
  • Jaaropgaves van uw inkomen en financiële producten zoals een hypotheek;
  • De meest recente aangifte inkomstenbelasting;
  • Pensioenoverzichten van pensioenen opgebouwd tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  • Overzichten van schulden en offertes van de destijds afgesloten hypotheek.

Loopt u vast bij het maken van afspraken of wenst u hulp bij het bepalen van de financiële haalbaarheid van uw wensen? In een dergelijke situatie kan een gespecialiseerd financieel adviseur van ons kantoor hulp bieden. Zo kunt u met een gerust hart onderbouwde keuzes maken tijdens de scheidingsprocedure.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Opmerkelijke juridische uitspraken rondom ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

In deze alinea kunt u lezen hoe de rechter of klachteninstituut Kifid omgaat met de belangen van personen rondom kwesties ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.

Obvion gedwongen mee te werken aan ontslaan hoofdelijke aansprakelijkheid vertrekkende partner | Kifid uitspraak 2018-394

In deze zaak wordt geldverstrekker Obvion gedwongen om mee te werken aan het ontslaan van een vrouw uit de hypotheekakte. Ondanks dat de man werkloos is en de hypotheeklasten amper kan betalen. Vreemd, was onze eerste gedachte.

De partners in kwestie waren sinds 2012 gescheiden en in 2016 is de vrouw in de schuldsanering gekomen. De man woonde met hun 2 kinderen in de woning. In 2016 meldt de curator van de vrouw zich bij de man met de eis om de woning in de verkoop te nemen of de hypotheek op zijn naam te zetten.

Obvion (onderdeel Rabobank) weigert medewerking te verlenen aan dit verzoek van de man om de vrouw te ontslaan uit de hypotheekakte en heeft hiervoor de volgende argumenten aangedragen :

  • Er is een structureel probleem met het tijdig voldoen van de maandlasten en het laten vervallen van 1 schuldenaar brengt Obvion in een slechtere positie;
  • Het onderhoud aan de woning laat te wensen over waardoor Obvion aanstuurt op een gedwongen verkoop om de restschuld te beperken;
  • De draagkracht van meneer is onvoldoende om de hypotheeklasten te kunnen betalen.

Uiteindelijk beslist het Kifid in het voordeel van de man. Obvion dient de vrouw te ontslaan uit de hypotheekakte en een gedwongen verkoop is niet aan de orde. Wel dient de man tijdig de verschuldigde hypotheeklasten te voldoen en de man dient de woning zodanig te onderhouden dat er geen waardedaling plaatsvindt.

Doorslaggevend is geweest dat de kinderen die bij de man wonen psychische problemen hebben. Zij zijn erg gebaat bij een stabiele woonomgeving en een gedwongen verkoop dan wel verhuizing zou een grote impact op hen hebben.

Deze uitspraak is tamelijk uniek, en duidelijk is dat ook bijzondere omstandigheden van invloed zijn op de beslissing om het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid toe te staan. Met deze uitspraak is het dus mogelijk om uw verzoek tot ontslag uit de hypotheekakte te onderbouwen met extra argumenten.

Video met uitleg ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

 

hypotheek zonder intentieverklaringHoe werkt het als ik een hypotheek wil aanvragen zonder intentieverklaring van mijn werkgever? Kan ik dan überhaupt wel een huis kopen zonder deze verklaring? In dit artikel leggen we de (on-)mogelijkheden uit van het verkrijgen van een hypotheek in combinatie met of zonder een intentieverklaring.

Wat is een intentieverklaring van uw werkgever precies?

Vaak begint een arbeidsrelatie met uw werkgever middels een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Ook wel een tijdelijk contract genoemd. In deze arbeidsovereenkomst spreekt u af dat het contract van rechtswege eindigt op een vooraf bepaald moment. Tenzij u samen met uw werkgever iets anders afspreekt over verlenging.

In de regel is de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd de opmaat naar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Omdat een werkgever pas veelal een keuze maakt aan het einde van het contract kan in de tussentijd wel de intentie worden uitgesproken om een vast contract aan te bieden bij gelijkblijvende prestaties en economische omstandigheden. Deze uitspraak wordt dus ook wel een intentieverklaring genoemd en wordt opgeschreven op de werkgeversverklaring. Dit is dus geen los document, maar enkel een vinkje op de werkgeversverklaring.

Geen intentieverklaring, geen hypotheek?

Geen man overboord! Ook als u reeds een aantal jaren werkt en dit kunt aantonen met jaaropgaven of een UWV-verzekeringsbericht dan zijn er mogelijkheden voor het krijgen van een hypotheek. Er zijn werkgevers die geen intentieverklaring verstrekken. Dit gebeurt soms om verschillende redenen.

Op deze wijze wordt uw toetsinkomen bepaald aan de hand van het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar, met daarbij het inkomen uit het laatste jaar als plafond. Op deze wijze wordt u in de hypotheekaanvraag verwerkt als zogenoemde flexwerker.

Informatie over het kopen van een huis zonder intentieverklaring?

Neem dan even contact op, en soms is met een kort bericht of telefoongesprek meer duidelijk. Dat scheelt u dure adviesuren.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

huis kopen zonder eigen geldVrijblijvend advies?

 

Huis kopen zonder eigen geld is soms mogelijk

Het is sinds 1 januari 2018 toegestaan om tot maximaal 100% van de marktwaarde een hypotheek af te sluiten. Sinds 2012 heeft de rijksoverheid geregeld dat u stapsgewijs minder kunt lenen met een hypotheek. De ondergrens is voorlopig bepaald op 100%.

Vooral voor starters op de woningmarkt is het een hele kluif om een geschikte woning te vinden en dan ook nog de kosten koper bij elkaar te sparen. Toch weten onze adviseurs vaak het verschil te maken tussen kopen en niet kopen!

Hoe hoog zijn gemiddeld de kosten koper?
In een percentage uitgedrukt moet u denken aan zo’n 5%. Het ligt er ook sterk aan welke diensten u afneemt. Huurt u een aankoopmakelaar in of neemt u een hypotheek met NHG dan stijgt het percentage.

Op onze website kunt u zelf een berekening maken van de indicatieve kosten koper.

Hoe kunnen jullie mij helpen met het kopen van een huis zonder eigen geld?
Vanwege onze kennis van de markt en ervaring weten wij of uw hypotheekaanvraag past. Daarvoor hebben we een inventarisatie van uw situatie nodig en kunnen u dan snel op weg helpen. Als het niet past zullen wij u dit ook eerlijk en meteen aangeven.

Het kan ook voorkomen dat uw situatie tussen wal en schip zit en dan kunnen wij uw hypotheekaanvraag voorbespreken met een bank. Dat geeft u meer zekerheid op voorhand.

Ook kunnen wij u helpen met het gehele aankoopproces zodat u geen kopzorgen hebt.

Goed om te weten is dat wij door heel Nederland werken!

Mogelijke oplossingen voor het kopen van een huis zonder eigen geld

Eigenlijk zijn er drie “goede” oplossingen te bedenken indien u dolgraag een huis wenst te kopen en niet direct over spaargeld beschikt. Dat is op zichzelf niet vreemd als u bijvoorbeeld net in een studie hebt geïnvesteerd en bent begonnen aan uw eerste baan. Of als u een huis hebt verkocht en een restschuld hebt voldaan. Kortom en er zijn tal van redenen te bedenken waarom u tijdelijk niet beschikt over voldoende spaargeld.

De laatste optie die wij kunnen bedenken is een consumptieve lening in de vorm van een persoonlijke lening af te sluiten om de kosten koper te financieren. Het klinkt misschien apart dat het wel mogelijk is om een los krediet af te sluiten bovenop de 100% van de koopsom in plaats van een hypotheek. Toch is dit wettelijk gezien mogelijk.

Het alternatief is soms niet voordeliger voor u. Indien u besluit te huren in plaats van te kopen dan wordt u ook geconfronteerd met hoge huurlasten. In veel gevallen is een koopwoning voordeliger. Soms is het kiezen uit twee kwaden.

Huis kopen met behulp van ouders

Indien uw ouders het ook een goed idee vinden dat u een huis wilt kopen en wensen te helpen zijn dit de mogelijkheden voor hen :

  • Ze kunnen borg staan voor uw hypotheek of een deel er van. Aegon, Obvion en Rabobank bieden ieder verschillende oplossingen hiervoor;
  • U kunt het bedrag van de kosten koper schenken;
  • Indien zij beschikken over eigen geld kunnen ze besluiten u een deel van de hypotheek te verstrekken middels een familiehypotheek;
  • Samen een woning kopen en deze ook deels te bewonen, of niet.

Marktwaarde maximaal belenen

De regel bij de meeste geldverstrekkers is dat u maximaal 100% van deze marktwaarde kunt verkrijgen als hypotheek. Dit geldt niet bij alle geldverstrekkers, dat vergt dus een goede voorbereiding.

Een voorbeeld. Stel dat u een woning op het oog hebt met een vraagprijs van € 270.000 en de taxateur vindt de marktwaarde van de woning € 275.000. Tevens hebt u een goede aankoopmakelaar ingehuurd die de koopprijs op € 265.000 weet te krijgen. In dat geval kunt u dus een hypotheek van € 275.000 krijgen. Stel dat de kosten koper bij de koopsom van € 265.000 circa € 11.500 zijn dan hoeft u nog maar € 1.500 aan eigen geld in te brengen in plaats van € 11.500.

Een hypotheekadviseur van ons kantoor kan goed in kaart brengen welke banken en andere geldverstrekkers uitgaan van deze techniek. Sommige geldverstrekkers hebben in uw acceptatievoorwaarden staan dat de laagste van de twee (koopprijs of marktwaarde) bepalend is voor de maximale hypotheek van 100%. Men gaat dan uit van het principe dat de koopprijs gelijk is aan de marktwaarde.

Indien u voor deze route kiest heeft u een bepaalde minimale taxatiewaarde nodig. Laat dit ook in uw voorlopige koopovereenkomst opnemen zodat u nog kunt ontsnappen aan de koop zonder een boete te hoeven betalen. Zo komt u dus niet in de problemen als blijkt dat de taxateur de minimale taxatiewaarde niet heeft behaald. Immers, dit is een proces wat onafhankelijk dient te verlopen waarbij de taxateur zijn werk nog dient te laten valideren door een extern instituut.

U kunt dit voorkomen door zelf, of via uw aankoopmakelaar, een voorbehoud op te laten nemen dat u een maximum bedrag aan eigen geld wenst in te brengen. Bespreek dit goed met elkaar zodat er geen misverstanden over ontstaan.

Persoonlijke lening of doorlopend krediet

Het is mogelijk om het benodigd bedrag aan bijkomende kosten vanwege het kopen van de woning te financieren met een persoonlijke lening. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat uw inkomen toereikend is. Het bepalen van de maximale leencapaciteit voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt op een andere manier bepaald dan het verstrekken van een hypotheek.

De lasten van een persoonlijke lening zijn weer van invloed op de bepaling van de maximale hypotheek. Het komt dus erg precies om alles goed bij elkaar te krijgen in de juiste tijdsvolgorde. Zo dient u al een toezegging van het krediet te hebben. Het contract waaruit de toezegging van de persoonlijke lening blijkt dient ook getoetst te worden door de acceptant van de geldverstrekker.

Een hypotheekadviseur van ons kantoor weet in de meeste gevallen de juiste aanvliegroute te kiezen en u te helpen aan een verantwoorde hypotheek én lening.

Risicoklasse hypotheek en persoonlijke lening

Het klinkt misschien vreemd, maar u kunt soms nog besparen op de hypotheekrente door middel van een persoonlijke lening. Indien u een hypotheek afsluit wordt deze door de bank ingedeeld in een risicoklasse. Dit geldt overigens alleen voor hypotheken zonder NHG. Stel dat u met een kleine ophoging van uw lening de hypotheek in een lagere risicoklasse kunt krijgen kan dit soms wel 0,2% schelen.

Wilt u eens vrijblijvend weten wat voor u persoonlijk de mogelijkheden zijn voor het kopen van een eigen huis? Er is soms meer mogelijk dan u zelf denkt. Wij proberen altijd in oplossingen te denken en werken op basis van no cure no pay. Vinden wij geen oplossing dan heeft u geen kosten.

Maximale hypotheek stapsgewijs verlaagd

We komen uit een tijdperk waarbij iemand maximaal 125% van de executiewaarde als hypotheek kon krijgen. Sinds enkele jaren is de maximale verstrekking telkens verlaagd met 1% tot maximaal 100% in 2018.

Nieuwbouwwoning kopen

Het aanschaffen van een nieuwbouwwoning is voordeliger dan een bestaande woning. De kosten koper beperken zich tot de advieskosten voor een hypotheek en de notariskosten voor het inschrijven van een hypotheekakte.

In veel gevallen kunt u de dubbele lasten ook meefinancieren in de nieuwe hypotheek.

Welke kosten moet ik zelf betalen?

We spreken hier over de kosten koper die u met spaargeld of de bovengenoemde alternatieven dient te betalen. Een indicatie van deze kosten koper kunt u zelf berekenen.

Koopt u een bestaande woning dan krijgt u met de volgende kosten te maken :

  • Notaris die de woning op uw naam overschrijft en de hypotheekakte in het Kadaster registreert;
  • Een hypotheekadviseur die de hypotheek voor u bemiddelt;
  • De taxatie die in uw opdracht de waarde van uw toekomstige woning bepaalt;
  • Sluit u een hypotheek met NHG af dan betaalt u een premie van 1% over de hypotheek;
  • Kosten voor een eventuele bankgarantie;
  • Huurt u een aankoopmakelaar in dan dient u deze te betalen;
  • Tot slot neemt de overheid de grootste hap van de kosten koper met de 2% overdrachtsbelasting.

Adviezen om de maximale hypotheek verder te verlagen

Er gaan ook wel geluiden op om dit percentage verder te verlagen naar 80%. Vooral de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) hamert er telkens op om dit percentage te verlagen tot het percentage wat gebruikelijk is in Europa en andere deelnemende landen aan de OESO. Kortom u dient steeds meer eigen geld in te leggen voor het kopen van een eigen huis.

Het Nederlandse model is compleet anders dan het model in andere landen en vooral onze betalingsmoraal is uitmuntend te noemen. Hierdoor is de kans gering dat Nederlandse huishoudens in betalingsproblemen komen vanwege de verstrekking tot 100% van de marktwaarde. Ook omdat nieuw afgesloten hypotheken tegenwoordig bijna allemaal 100% worden afgelost. We zullen in dit artikel niet al te uitgebreid ingaan op dit fenomeen.

Is het verstandig om een maximale hypotheek af te sluiten?

Uiteindelijk gaat het bij het verstrekken van een hypotheek of het verantwoord is voor nu en in de toekomst. Het is niet in uw belang om een te hoge hypotheek af te sluiten die u uiteindelijk niet meer kunt opbrengen.

Zelf dient u na te gaan of de hypotheek die u wenst aan te gaan past bij uw levensstijl. Wij raden dan ook altijd aan om zelf te berekenen wat u maximaal aan woonlasten kwijt wenst te zijn. Dit zijn persoonlijke afwegingen en in onze adviespraktijk merken wij dat onze klanten daar serieus over nadenken. Bewustwording van uw situatie is al een goed recept voor het ontstaan van betalingsproblemen.

Kopen onder voorbehoud van financiering

Het is gebruikelijk om tijdens de onderhandeling van de aankoop van uw woning een voorwaarde op te nemen dat u binnen een aantal weken een hypotheek krijgt. Mocht het onverhoopt niet lukken een hypotheek te krijgen dan kunt u kosteloos onder de koop uit. Bent u te laat met het regelen van uw hypotheek dan kan er sprake van een boete van 10% zijn. Het is daarom belangrijk om deze data goed in het vizier te houden.

Mocht u gebruik maken van onze aankoopbegeleiding dan monitoren wij deze data. Ook zullen wij ons optimaal inspannen om de hypotheek tijdig rond te krijgen. Koopt u zonder eigen geld een woning dan zullen wij ook deze data scherp in de gaten houden.

Schenkingsvrijstelling 2018

In 2018 is het mogelijk om een schenking van maximaal € 100.000 belastingvrij te ontvangen voor het kopen of verbouwen van een eigen huis. Dit bedrag mag u van iedereen ontvangen. Het is niet noodzakelijk dat er een familieband is zoals tussen ouder en kind. Ook een gulle buurman mag u dit bedrag schenken.

In de praktijk zien wij meestal schenkingen van ouders naar kind. Ook is het mogelijk om een zogeheten uitsluitingsclausule toe te voegen aan de schenking als de relatie niet verloopt zoals u hoopt dat deze verloopt.

Op deze wijze blijft het geld binnen de familie en hoeft het niet gedeeld te worden met een ex-partner.

Informatie over het kopen van een huis zonder eigen geld?

Neem even contact op, en soms is met een kort bericht of telefoongesprek meer duidelijk. Dat scheelt u dure adviesuren.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

jaarrekening stamrecht bvIeder jaar dient u voor uw stamrecht BV een jaarrekening op te stellen. Wij helpen u graag bij deze verplichte werkzaamheden. Wij bieden hiervoor vaste gunstige tarieven aan waarbij ook de verplichte notulen, publicatiestukken en aangifte Vennootschapsbelasting worden opgesteld.

Een compleet tarief en volledige oplossing voor alle wettelijk verplichte taken die u als bestuurder hebt.

Wat zijn de kosten voor een jaarrekening?

De tarieven voor een compleet pakket starten vanaf € 350 exclusief BTW. Uit ervaring blijkt dat u kunt besparen door een overstap te maken. Binnen ons kantoor hebben wij namelijk een gespecialiseerd team fiscalisten dat uitsluitend eigenaren van een stamrecht BV bedient. Daarnaast werken wij efficiënt en met behulp van slimme software.

Deze keuzes vertalen zich in een voor u voordelig tarief. Wij werken landelijk en digitaal.

Opstellen jaarrekening stamrecht BV verplicht

Het vervaardigen van een jaarrekening voor uw stamrecht BV is één van de verplichtingen van een stamrecht-BV. Jaarlijks dient de stamrecht BV een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen tevens moet een balans en jaarrekening stamrecht BV opgesteld worden, er moeten notulen gemaakt worden van de jaarvergadering van de aandeelhouders en de jaarstukken moeten bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd worden. Deze laatste documenten worden de publicatiestukken voor uw stamrecht BV genoemd.

Van klanten die overstappen en de administratie door derden hebben laten verzorgen valt op te merken dat er vaak onjuistheden zijn met betrekking tot de oprenting van de stamrechtverplichting. Deze problemen kunnen ontstaan door het onjuist toepassen van de regels omtrent actuariële berekeningen en de geldende fiscale wetgeving.

Heeft u twijfels over uw jaarrekening of wenst u juist meer uitleg neem dan gerust contact op. Wij zijn gespecialiseerd in het verwerken van boekhoudingen voor stamrecht BV’s en zijn bekend met alle uitzonderingen.

Spoedprocedure jaarrekening stamrecht bv

Heeft u met enige haast de jaarstukken van uw BV nodig? Ook dan kunnen wij u helpen. Afhankelijk van de drukte en planning van onze werkzaamheden kunnen we een oplossing op maat bieden.

Vennootschapsbelasting aangifte

De stamrecht BV is verplicht jaarlijks een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen. Voor een goede aangifte moet ook een balans en een verlies- en winstrekening opgemaakt worden. In plaats van een jaarrekening kunt u bij de Kamer van Koophandel volstaan met het afgeven van een ‘accountantsverklaring’.

Een accountant zal een dergelijke verklaring pas afgeven nadat deze de boekhouding heeft gecontroleerd waardoor u de facto meer kosten heeft vanwege de extra rapportage. Daarnaast verlangt de Belastingdienst dat u bij het opstellen van de aangifte Vennootschapsbelasting ook een balans opstelt.

Kortom uiteindelijk raden wij u aan om toch een jaarrekening op te laten stellen voor de deponering bij de Kamer van Koophandel voor uw stamrecht BV.

Notulen jaarlijkse vergadering van aandeelhouders

Jaarlijks dient u van de algemene vergadering van aandeelhouders een verslag op te maken. Dit noemt men ook wel de notulen. Sinds enkele jaren heeft u overigens geen jaarlijkse kosten voor de Kamer van Koophandel meer.

Aangifte loonbelasting stamrechtuitkeringen

Indien uw stamrecht BV reeds uitkeringen verricht. De zogenaamde stamrechtuitkeringen. Dan dient van deze uitkeringen een loonadministratie bijgehouden te worden. Wij verzorgen deze werkzaamheden tegen vaste lage tarieven. U ontvangt dan een loonstrook van uw eigen stamrecht BV. Op deze wijze voldoet u aan de wettelijke fiscale verplichtingen en draagt u hierdoor tijdig de loonheffing af. De loonheffing (ook wel loonbelasting genoemd) is een voorheffing op de inkomstenbelasting.

Bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting vindt dan een verrekening plaats. Ook verzoeken veel van onze opdrachtgevers om tevens de aangifte inkomstenbelasting op te stellen. De aangifte inkomstenbelasting dient jaarlijks uiterlijk 1 april te worden ingediend. Als belastingconsulent zijn wij geregistreerd bij de Belastingdienst en hebben de mogelijkheid om uitstel voor u aan te vragen.

Wij dienen dan tijdig te beschikken over uw documenten om dit kunnen verzorgen. Nu u eigenaar bent geworden van een stamrecht BV bent u ineens directeur grootaandeelhouder (DGA) geworden. Hier dient u in uw aangifte inkomstenbelasting rekening mee te houden indien u een uitkering vanuit uw stamrecht BV hebt gedaan.

Aanvraag voor het opstellen van een jaarrekening

Indien u gebruik wenst te maken van onze dienstverlening vul dan gerust onderstaand formulier in. Een vrijblijvend kennismakingsgesprek, kan ook per telefoon, behoort standaard tot onze dienstverlening.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

familiehypotheekMeer informatie?

 

Wat is een familiehypotheek?

Eigenlijk is het een gewone hypotheek alleen sluiten familieleden deze onderling bij elkaar af. Het is gebruikelijk dat het onderpand een woning betreft. Nu wordt de term familiehypotheek veel gebruikt voor particulieren onderling die geen familie zijn waarbij kenmerkend is dat er geen formele hypotheekverstrekking vanuit de bank plaatsvindt.

Met een familiebank laat u de winstmarge van een bank verdwijnen in uw eigen portemonnee en helpt u uw kind op weg naar zijn of haar eerste woning!

Waarom een familiehypotheek afsluiten

In de meeste gevallen wordt een familiehypotheek afgesloten tussen ouder(s) en kind(eren) bij het kopen of verbouwen van een koopwoning. Vaak is dit een gedeelte van de benodigde koopsom die wordt gefinancierd als aanvulling op de eerste hypotheek bij een bank of andere geldverstrekker.

Ook komt het voor dat ouders een eerste of tweede woning die hypotheekvrij is verkopen aan hun kind(eren) tegen de WOZ-waarde en zelf als geldverstrekker optreden. Op deze wijze blijft het bezit binnen de familie en kan er relatief gemakkelijk een overdracht gerealiseerd worden van bijvoorbeeld een vakantiewoning of ouderlijke woning.

De reden waarom ook gekozen wordt voor een familiehypotheek is de flexibiliteit van de voorwaarden. Zo kunt u onderling afspraken maken over de hoogte van de rente, de aflossingstermijn en kunt u op deze wijze zorgen voor financieel voordeel. U mag bijvoorbeeld afwijken van de marktrente en op deze wijze een hogere hypotheekrente afspreken en het verschil schenken met de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen van € 5.363 (2018).

Op deze wijze kunt u in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente voor de eerste hypotheek. De bank loopt namelijk een kleiner risico en uw hypotheek valt in een lagere risicoklasse met dito renteverlaging.

Kortom, u kunt als kind in aanmerking komen voor een hogere hypotheek met lagere maandlasten.

Moet ik een familiehypotheek registreren bij de Belastingdienst?
In uw aangifte Inkomstenbelasting dient u deze op te geven. Jaarlijks dient u dit te doen.

Er is geen extra procedure nodig om de hypotheek of lening te laten registreren bij de Belastingdienst. Dit mag overigens wel. Dan toetst de Belastingdienst niet de inhoudelijke kant van de overeenkomst, alleen dan heeft u een bewijs dat de overeenkomst al bestond op het moment van registreren.

Wat zijn advieskosten voor een familiehypotheek?
Wenst u een losse familiehypotheek door ons te laten opzetten dan is het adviestarief € 1.250. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar.

Sluit u een compleet hypotheekadvies in combinatie met een hypotheek bij een bank dan zitten de kosten voor de familiehypotheek inbegrepen in dit advies.

Moet ik verplicht aflossen op een familiehypotheek?
Dat hangt af van de afspraken die u maakt. Aflossen hoeft niet verplicht te zijn, alleen om voor renteaftrek in aanmerking te komen is dat vaak wel noodzakelijk.

Tenzij u de hypotheek vervangt voor een reeds aflossingsvrije hypotheek die al in 2012 bestond. Voor meer specifieke informatie kunt u het beste contact opnemen.

Familiehypotheek en de Belastingdienst

U dient de familiehypotheek in de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting op te geven indien u deze gebruikt voor het aankopen of verbouwen van de eigen woning. Deze familiehypotheek komt niet automatisch in beeld bij de vooraf ingevulde belastingaangifte dus u dient jaarlijks wel een berekening te maken van de betaalde hypotheekrente.

Familiehypotheek en de eerste geldverstrekker

Zodra u een deel van de hypotheek voor uw koopwoning leent in de vorm van een familiehypotheek dient u wel toestemming te hebben van de eerste geldverstrekker. Ook tellen de maandlasten van de familiehypotheek mee bij het beoordelen van de maximale leencapaciteit. U kunt ook afspreken dat de lasten behorend bij de familiehypotheek jaarlijks worden kwijtgescholden. Dit dient u dan schriftelijk aan te tonen bij de meeste geldverstrekkers.

Het is dus mogelijk om naast de familiehypotheek een andere hypotheek af te sluiten bij een bank of verzekeraar.

Hogere hypotheek bij eerste geldverstrekker

Sommige geldverstrekkers staan open bij een hypotheekaanvraag om de lasten van een familiehypotheek ‘financieringslast neutraal’ te behandelen. Hierdoor kan meer geleend worden.

De banken die hier aan meewerken : ABN AMRO, Argenta, BLG, Hypotrust, Nationale Nederlanden, Obvion en Syntrus Achmea.

Familiehypotheek niet alleen bij aankoop

Er zijn overigens meerdere situaties te bedenken waarvoor u een familiehypotheek kunt gebruiken :

  • Het aankoopbedrag van uw woning inclusief kosten koper is hoger dan de maximum hypotheek die de bank u wenst te verstrekken;
  • U gaat de eerste hypotheek bij de bank gedeeltelijk aflossen om bijvoorbeeld een boeterente te voorkomen, hiermee daalt mogelijk ook het rentepercentage, een win-win-situatie;
  • De bestaande woning wenst u te verbouwen en u wilt dit extra geld via uw familie lenen.

Het aankoopbedrag is hoger dan de maximum hypotheek

Banken kunnen voorzichtig zijn ten aanzien van het bedrag dat zij u wensen te lenen. Men denkt in termen van risico en betalingsproblemen. Uiteraard is er sprake van wetgeving en afhankelijk van uw situatie volgt er een maximaal bedrag aan hypotheek dat verstrekt kan worden.

Stel dat u of uw kind een woning koopt van € 300.000 en de maximum hypotheek bedraagt € 275.000 ontstaat er een gat van € 25.000 in de financieringsopzet plus de kosten koper. Dit gat kunt u dus ook financieren door middel van een familiehypotheek.

Gedeeltelijk aflossen bestaande hypotheek

Om te kunnen profiteren van de lage hypotheekrente kunt u uw hypotheek oversluiten. Soms gaat dit gepaard met een torenhoge boeterente. Dan kunt u met behulp van een familiehypotheek stapsgewijs deze oversluiting simuleren en het maximum bedrag wat u boetevrij kunt aflossen lenen.

Als u jaarlijks 10% boetevrij mag aflossen kunt u uw hypotheek dus in 10 jaar tijd boetevrij ‘omkatten’ naar een familiehypotheek. Daarna kunt u deze ook weer oversluiten en dan misschien wel zonder boeterente. Dat hangt af van de voorwaarden van de familiehypotheek.

Ook kan u vanwege de gedeeltelijke aflossing in een lagere risicoklasse komen met de eerste hypotheek. Dan vervalt een zogeheten risico opslag en snijdt het mes aan twee kanten.

Welke hypotheekrente mag u afspreken?

Hier is geen wetgeving voor en u kunt dit vrij bepalen zolang het een zakelijke transactie is. Immers de hypotheekrente van Rabobank en ABN Amro zijn ook niet altijd gelijk. Op basis van vigerende rechtspraak kunt u een marge hanteren van circa 25% naar boven of naar beneden. Op het moment dat u belang hebt bij de laagste hypotheekrente kunt u een vergelijking maken van een aantal aanbieders en de duurste en goedkoopste geldverstrekker elimineren en dan het gemiddelde percentage uitrekenen.

Een onzakelijke hypotheek is bijvoorbeeld als een onafhankelijke derde deze hypotheek niet zou hebben verstrekt. Bijvoorbeeld omdat de kans dat deze lening volledig terug betaald kan worden klein is.

In onderstaand rekenvoorbeeld is een berekening gemaakt van het bepalen van een zakelijke / marktconforme hypotheekrente.

Komt u op enig moment in een discussie met de fiscus omtrent de hoogte van de hypotheekrente dan kan deze de onzakelijke hypotheekrente aanmerken als een schenking en deze ook belasten met schenkbelasting.

Bepalen zakelijke rente
10 jaar vast
Argenta 1,8%
ABN Amro 2,3%
Aegon 2,6%
ING Bank 2,2%
Van Lanschot 3,5%
Rabobank 2,4%
Gemiddeld rentepercentage 2,4%
(exclusief goedkoopste en duurste tarief)
Laagste zakelijke rente  1,8%
Hoogste zakelijke rente 3,0%

Uitspraak rechtbank Den Haag

In september 2018 heeft de rechtbank in Den Haag een zaak behandeld waarbij de hoogte van het rentepercentage door de Belastingdienst was afgekeurd. Ouders hebben aan hun zoon een lening verstrekt van € 271.556 tegen een rente van 9% zonder zekerheid te verlangen zoals een hypotheekrecht of andere zekerheden.

De Belastingdienst vond dit een typische constructie waarbij onzakelijk  handelen aan de orde is. Een willekeurige bank zou een dergelijke lening nooit verstrekt hebben zonder een hypotheek te vestigen.

De rechtbank gaat hier in mee en wijst partijen erop dat er tegenstrijdigheden zitten in de verklaringen omtrent het risico dat ouders en zoon zien in het verstrekken van de lening. Ook speelt een rol dat de vader op zitting heeft verklaard een hoger rendement te wensen vanwege een naderend pensioen en daarmee dus een andere afweging heeft gemaakt dan enkel het risico te beoordelen.

Kortom, de rechtbank volgt de Belastingdienst en stelt de rente vast op 4,5% in plaats van 9%. Daarbij overweegt ze dat de gemiddelde rente in 2015, toen de woning werd gekocht, voor een rentevaste periode van 15 jaar 3% bedroeg. Dan wordt nog 1,5% geplust vanwege het ontbreken van zekerheden.

Ons advies is dan ook; zorg voor duidelijke afspraken om dergelijke rechtszaken te voorkomen.

Vastleggen afspraken in een hypotheekakte bij de notaris

Los van de fiscale spelregels raden wij altijd aan om deze afspraken vast te leggen bij de notaris. Op deze wijze valt ook op een later moment te reconstrueren wat nu precies de gemaakte afspraken waren. Tussentijds kunt u wijzigingen aanbrengen in deze afspraken, bijvoorbeeld na afloop van de eerste rentevastperiode. Dat hoeft niet per se via de notaris te verlopen overigens. Uiteindelijk vangt het maken van afspraken aan middels een leningsovereenkomst waar de notaris naar kan verwijzen in de hypotheekakte.

Welke afspraken worden zoal vastgelegd?

  • Het rentepercentage;
  • De duur van de rentevaste periode;
  • De looptijd van de hypotheek en de ingangsdatum;
  • De hoofdsom en een percentage bovenop dit bedrag, meestal 20%;
  • De aflossingswijze en periode;
  • De opzeggingsgronden van de hypotheek;
  • Een verhoogde inschrijving eventueel om later nog extra te kunnen lenen.

Het is ook prettig om als uitlener van het geld goed zicht te hebben op uw vermogen zodat u zelf normaal kunt leven en niet afhankelijk bent van dit vermogen. Ook zouden we aanraden de belangen van eventuele andere kinderen mee te nemen. Er kan frictie ontstaan indien zaken ongeregeld zijn en andere kinderen de indruk hebben dat het ene kind bevoordeeld kan worden boven het andere kind.

Rente niet betaald, alleen wel aftrekbaar?

Er kunnen situaties ontstaan waarbij er op enig moment, al dan niet tijdelijk, geen rente wordt voldaan. Soms ontstaat zo’n situatie door het simpelweg vergeten van het betalen van de maandelijkse verplichting. Toch raden wij u sterk aan om altijd de volgorde te hanteren om de periodieke rente en aflossing te betalen.

Dat u deze later schenkt met een kasrondje is veruit verstandiger dan te kiezen om dit op papier te verrekenen. Soms is er een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Lees het volgende verhaal van een zoon die in financiële problemen raakt met het betalen van rente aan zijn ouders.

Inleiding

In 2002 heeft deze zoon een hypotheek afgesloten bij zijn ouders van € 45.000 om zijn ex-partner uit te kopen. Ze hadden een rente van 5% afgesproken. Jaarlijks ontvangen zijn broer en hij een schenking van € 5.000 die tot aan 2009 daadwerkelijk wordt uitbetaald. Later wordt dit niet meer uitbetaald, maar verrekend met de rente van de familiehypotheek.

De Belastingdienst neemt de stelling in dat er geen recht op renteaftrek bestaat omdat de rente niet daadwerkelijk wordt voldaan. Daar is de zoon het niet mee eens en de Hoge Raad doet in 2015 uitspraak over de vraag of er bij deze verrekening ook sprake is van aftrekbare hypotheekrente.

Uitspraak Hoge Raad

In deze specifieke situatie is de Hoge Raad van mening dat er toch sprake is van aftrekbare rente. De vader heeft namelijk een grondige administratie bijgehouden van de schenkingen en verschuldigde rente. Ook was van belang dat de andere zoon wel contant of per bank de jaarlijkse schenking kreeg. Het was dus duidelijk de bedoeling dat de andere zoon ook een dergelijke schenking zou krijgen.

Daarnaast had de zoon met betalingsproblemen eerdere jaren wel keurig de rente voldaan waardoor dat ook relevant was in de overweging.

Het juist administreren is naar onze mening doorslaggevend geweest bij het afhandelen van deze kwestie in combinatie met de schenkingstraditie. Beter is het om niet te verrekenen op papier en gewoon het kasrondje toe te passen. Dat levert veruit het minste gedoe op met de Belastingdienst en is een simpele handeling.

Waar mag ik een familiehypotheek voor gebruiken?

Het staat u vrij om geld te lenen of uit te lenen voor de doelen die u prettig vindt. Indien u gebruik wenst te maken van de renteaftrek dan dient de hypotheek te worden gebruikt voor het kopen of verbouwen van de eigen woning. Ook dient u voor hypotheken afgesloten na 1 januari 2013 deze in 30 jaar tijd ten minste annuïtair af te lossen. U kunt ook besluiten een hypotheek van voor 1 januari 2013 te vervangen met een familiehypotheek. In zo’n situatie kunnen er andere – soepelere – spelregels van toepassing zijn.

Wanneer is de hypotheekrente aftrekbaar?

Om voor renteaftrek in aanmerking te komen zijn de volgende spelregels van belang :

  • U betaalt een ‘normale’ zakelijke hypotheekrente;
  • U lost de hypotheek minimaal annuïtair af;
  • Aflossing van de hypotheek in maximaal 30 jaar;
  • De hypotheek wordt schriftelijk vastgelegd;
  • Ieder belastingjaar dient u verantwoording af te leggen in de aangifte inkomstenbelasting;
  • Het geld van de familiehypotheek gebruikt u om uw eigen woning (hoofdverblijf) te kopen, te verbouwen of een bestaande hypotheek voor uw eigen woning te vervangen.

Financieel voordeel familiehypotheek

Het financieel voordeel van een familiehypotheek bestaat in veel gevallen uit een stapeling van voordelen. Zo is daar al de rendementsverbetering voor de uitlener indien deze op een spaarrekening een rentevergoeding van 0,3% ontvangt en nu ineens 3% of meer kan ontvangen.

Daarnaast kunt u besluiten om het rendementsvoordeel belastingvrij terug te schenken met de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen.

Zoals eerder al weergegeven kan het voordeel ook nog ontstaan in het verdwijnen van een topopslag bij een hypotheek. Om een en ander concreet te maken staat hieronder een rekenvoorbeeld

Hypotheekberekening met familieconstructie

Uw zoon of dochter koopt in 2018 een woning van € 300.000 en leent bij de bank € 225.000 en bij u € 75.000. Voor de overzichtelijkheid laten we de kosten koper en renteaftrek buiten beschouwing.

Stel dat u bij ING bank een  hypotheek afsluit voor 20 jaar vast dan zou de rente zonder de familiehypotheek 2,95% zijn. Nu uw zoon of dochter € 75.000 leent wordt het rentepercentage 2,7% omdat de hypotheek in een andere risicoklasse valt.

In het eerste jaar is dit al indicatief een rentevoordeel van bruto € 744.

Stel dat u zelf ook een spaarrekening bij ING bank heeft dan is de rentevergoeding 0,05%. Op het moment dat u met uw zoon of dochter afspreekt om 3,95% te ontvangen is uw vergoeding ineens 3,9% hoger. In het eerste jaar is dat globaal bruto € 2.904. U kunt dan besluiten om de rente terug te schenken met de jaarlijkse vrijstelling (2018) tot  € 5.363.

Marktconforme rente in rekening brengen

U  mag zoals eerder uitgelegd in het artikel samen een rente afspreken die marktconform is. U hoeft dit rendementsvoordeel niet terug te schenken. Uw zoon of dochter mag dan ook nog renteaftrek toepassen op de hypotheek of lening die u verstrekt.

Totaal heeft u dus bruto door deze constructie toe te passen € 3.648 voordeel behaald. Ieder jaar neemt dit voordeel af indien we uitgaan van een hypotheek met aflossingscomponent. Jaarlijks daalt de openstaande hoofdsom en dan ook de verschuldigde hypotheekrente.

Benieuwd naar uw mogelijkheden voor een familiehypotheek met een totaaloplossing door een hypotheekadviseur of financieel planner van ons kantoor? Het is wel raadzaam om alle aspecten goed onder de loep te nemen en dit samen met een adviseur te bespreken.

Samengevat zijn de voordelen van een familiehypotheek als volgt

  • De verschuldigde rente is fiscaal aftrekbaar;
  • Er is een hogere maximum hypotheek mogelijk;
  • U kunt in aanmerking komen voor een renteopslag bij de eerste geldverstrekker;
  • Het geld blijft binnen de familie en kan op een later moment weer uitgeleend worden aan de volgende generatie;
  • Voor de uitlener is de rente niet extra belast ten opzichte van een gewone spaarrekening;
  • Het is mogelijk om een financieel voordeel te behalen door zaken te stapelen.

Nadelen van een familiehypotheek

  • Voor u als uitlener is het geld niet direct beschikbaar. Uw zoon of dochter kan het geld pas vrijmaken door een hogere hypotheek te nemen bijvoorbeeld;
  • Indien uw zoon of dochter in betalingsproblemen komt door bijvoorbeeld werkloosheid raakt u dit mogelijk ook;
  • Onderling binnen de familie kunnen er scheve ogen ontstaan indien er meerdere kinderen geld wensen te lenen voor het kopen van een huis.

Situatie bij overlijden

Mocht u als uitlener komen te overlijden dan vererft de hypotheek (vordering). Tenzij er andere afspraken zijn gemaakt. Dat kan een simpele situatie zijn indien er sprake is van 1 kind en 1 ouder. Dan erft het kind bij het overlijden van de ouder de vordering. Alleen indien de situatie anders is, bijvoorbeeld 1 ouder en 3 kinderen en slechts 1 kind heeft een hypotheek opgenomen bij de ouder.

In deze situatie valt de vordering in de nalatenschap en kan de vordering worden toegewezen aan kind 2 en 3. De oude afspraken blijven dan in stand, alleen bij een renteherziening gaat u in onderhandeling met uw broer(s) / zus(sen) en dat kan een andere dynamiek opleveren.

Om die reden zou u ook kunnen overwegen om een separate levensverzekering af te sluiten en goed na te denken over de rentevastperiode. Indien u de rente voor bijvoorbeeld 20 of 30 jaar vastzet blijven deze afspraken langdurig van kracht.

Ook kunt u besluiten na het overlijden de familiehypotheek over te sluiten naar een externe bank. Dan kunt u de familiehypotheek aflossen bij uw eventuele broer of zus.

Erven als enig kind

Indien u als enig kind erft dan vervalt de lening in juridische zin. Dat zou ook betekenen dat u geen recht meer op renteaftrek hebt. Uw ouders kunnen dit oplossen door een mede-erfgenaam te benomen voor 1%. Dat kan bijvoorbeeld een liefdadigheidsinstelling zijn. Op deze wijze vervalt de renteaftrek niet.

Stappenplan opzetten familiebank

De onderstaande leidraad kunt u hanteren bij het opzetten van uw familiebank en daarmee geld uitlenen aan uw kind(eren) :

  • Leg alles schriftelijk vast. Dit is zowel handig voor de Belastingdienst en de notaris, maar ook voor uw kind. Bijvoorbeeld indien deze te maken krijgt met een relatiebreuk of overlijdenssituatie;
  • Hanteer zakelijke normen en simuleer alsof u een hypotheek of lening verstrekt als zijnde een echte bank;
  • Om in aanmerking voor renteaftrek te komen dient de lening of hypotheek gebruikt te worden voor de eigen woning (aankoop of verbouwing);
  • De rente en aflossing dient daadwerkelijk betaalt te worden.

Woonfonds heeft nog een handige beschrijving gemaakt van alle relevante aspecten rondom een familiehypotheek en fiscaliteiten. Daar worden ook bredere onderwerpen rondom hypotheken en familie bij betrokken.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Video RTL Z over familiehypotheek

 

 

woz waarde amsterdamIn januari kunt u er als huiseigenaar de klok op gelijk zetten. De gemeente Amsterdam stuurt u dan de zogeheten jaarlijkse ‘aanslag OZB’. Zeker met de gestegen huizenprijzen kan het ook in 2019 schrikken zijn welke WOZ-waarde de gemeente heeft gekozen.

Wat kan ik doen als ik de WOZ-waarde te hoog vindt?

Als u het niet eens bent met de WOZ-waarde dient u binnen zes weken na ontvangst van de aanslag bezwaar te maken. Overigens ontvangt u geen losse brief met de WOZ-waarde, deze waarde staat op de OZB-beschikking genoemd. Bij sommige gemeenten kunt u digitaal bezwaar aantekenen tegen de hoogte van de WOZ-waarde. Ook kunt u ons verzoeken om een bezwaarschrift in te dienen.

Wij kunnen voor u deze bezwaarprocedure voeren op grond van een wettelijke kostenvergoeding. Als blijkt dat de WOZ-waarde toch juist is, dan heeft u dan ook geen kosten. Bij een juiste WOZ-waarde hoeft de gemeente ook geen vergoeding te verstrekken. Direct een bezwaarprocedure aanvragen?

Hoe weet ik of de WOZ-waarde klopt van mijn woning?

Dat is altijd een lastige vraag omdat de WOZ-waarde van veel factoren afhankelijk is. Enkele uitgangspunten sommen we hierna op:

  • Wat zijn de kenmerken van uw woning, zoals woonoppervlakte, inhoud en perceelgrootte enzovoorts;
  • Zijn er vergelijkbare woningen in uw omgeving verkocht, en zo ja tegen welke prijs?
  • Hoeveel heeft u zelf betaalt voor uw woning als u deze recent hebt gekocht;
  • Is er sprake van achterstallig onderhoud of zijn er omgevingsfactoren die van negatieve invloed op de waarde zijn zoals een trein of drukke weg?

Gratis waardebepaling met online tool voor uw woning in Amsterdam



Wat maakt nu een te hoge WOZ-waarde eigenlijk uit?

Ten onrechte denken veel woningbezitters dat deze waarde enkel van invloed is op de gemeentelijke belastingen. De WOZ-waarde wordt ook gebruikt voor de inkomstenbelasting en waterschapsbelasting. In uw aangifte inkomstenbelasting is de WOZ-waarde voor de volgende onderdelen van belang:

  • Het eigenwoningforfait waarbij woningen van boven de 1 miljoen euro juist extra hard belast worden;
  • De vermogensrendementsheffing indien u uw woning gebruikt voor verhuur of als tweede woning.

De aanslag OZB voelt u direct in uw portemonnee omdat u deze aanslag direct dient te voldoen. Bij de aangifte inkomstenbelasting is sprake van een indirecte belasting, omdat u al vaak voorschotten heeft voldaan met uw loonbelasting en de aangifte een optelsom is van allerlei verschillende componenten. Hierdoor ‘voelt’ u deze belasting niet direct terwijl dit wel om grotere getallen gaan.

Ook wijzen gemeenten u vaak op het geringe effect waardoor u op een verkeerd been wordt gezet. Dat is allemaal niet zo fraai, alleen de gemeente heeft een financieel belang bij weinig bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde. De gemiddelde besparing bij onze klanten is zo’n € 140 euro netto per jaar aan belastingafdracht. U hoort op een juiste wijze in de belastingheffing betrokken te worden waardoor het loont om uw WOZ-waarde kritisch te bekijken.

Wat is de WOZ-waarde?

Dit is de waarde die de overheid gebruikt en bepaalt voor belastingzaken van alle woningen en andere onroerende zaken. Als u bijvoorbeeld in Amsterdam woont, gebruikt de gemeente deze waarde om de hoogte van de OZB aanslag te bepalen. Als huiseigenaar krijgt u hoe dan ook te maken met deze OZB. Daarbij maakt het niet uit of u zelf de woning bewoont, of niet.

De letters WOZ staan voor Wet waardering onroerende zaken. Deze wetgeving is sinds 1994 actief en tot aan dat moment konden huiseigenaren zelf een waarde toekennen aan hun woning. Dat leverde allerlei discussies op en om die reden heeft de overheid gekozen voor een uniforme waardebepaling.

Erfpacht en WOZ

In Amsterdam zijn relatief veel woningen gelegen op erfpachtgrond. Dat betekent dat de grond niet van de eigenaar van het gebouw is, maar meestal van de gemeente Amsterdam. Wat is de invloed van de erfpacht op de hoogte van de WOZ-waarde?

De gemeente dient rekening te houden met een situaties alsof de ondergrond wel in bezit is van één partij. Dit principe is ook van toepassing indien u een woning bezit die verhuurd is. Ook dan dient de gemeente rekening te houden met deze zogeheten ‘fictie’.

Feiten over de gemeente Amsterdam

  • De gemiddelde WOZ-waarde in 2017 bedroeg € 290.000;
  • Aantal gebouwen waar een WOZ-waarde over is afgegeven: 499.706;
  • Rapport van de toezichthouder over de WOZ-procedures binnen de gemeente Amsterdam.

Bezwaarprocedure tegen de WOZ-waarde

U kunt besluiten deze waarde aan te vechten. Dan dient u een goede onderbouwing te maken van de redenen waarom u het niet eens bent met de vastgestelde waarde. Bovendien kunt u in uw bezwaarschrift verzoeken om mondeling gehoord te worden. Hieraan dient de gemeente mee te werken en dat geeft u de gelegenheid om uw bezwaarschrift extra toe te lichten. Deze hoorzitting is geen tweezijdige communicatie. U kunt zelf informatie inbrengen en de gemeente verwerkt dit. De ambtenaar van de gemeente zal geen commentaar leveren op uw eerder ingenomen standpunten.

Kosteloze bezwaarprocedure door ons kantoor?

Door middel van de wettelijke kostenvergoeding kunnen wij u helpen te besparen. Vraag direct een lagere WOZ-waarde aan met onderstaand formulier. Stuur ook gerust uw WOZ-aanslag en taxatieverslag mee. Wij voeren eerst een kosteloze quickscan uit en houden u op de hoogte!

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

hypotheek in FrankrijkMeer informatie?

 

Droomt u al lang van een prachtig appartement in Parijs of juist van een villa met zwembad in het zuiden van Frankrijk? Dat is niet erg verwonderlijk gezien de Franse manier van leven en prachtige bouwstijl.

Ook het investeren in een huis in Frankrijk is een goede investering, mede omdat de prijzen van huizen relatief laag zijn in Frankrijk. Wij helpen u deze droom te financieren met een Frankrijk hypotheek.

Welke mogelijkheden zijn er?

Een aantal Franse alsmede Nederlandse banken verstrekken hypotheken voor onroerende zaken in Frankrijk. Wij kunnen u afhankelijk van uw specifieke situatie en wensen adviseren over de mogelijkheden.

Daarbij begeleiden wij u met het gehele financieringstraject. Zo kan het soms aantrekkelijk zijn om de hypotheek van uw eerste woning te herzien of te betrekken in de financieringsaanvraag.

Er zijn legio wensen mogelijk. Koopt u bijvoorbeeld een tweede woning in Frankrijk of wenst u te emigreren met verkoop van uw eventuele woning in Nederland.

Maximale hypotheek voor een huis in Frankrijk

De mogelijkheid bestaat om uw woning tot 100% van het aankoopbedrag of de stichtingskosten – voor nieuwbouw – te financieren. Deze regel geldt voor personen die in Frankrijk wonen en daar hun geld verdienen.

Overigens gelden voor niet-ingezetenen van Frankrijk lagere maximum percentages. Als Nederlander kunt u tot maximaal 85% van de koopprijs een hypotheek krijgen. De kosten koper en 15% dient u uit eigen middelen te betalen of door een hypotheek op Nederlands vastgoed.

Maximale looptijd

De maximale looptijd is 30 jaar voor een hypotheek. Wel kunnen er beperkingen aan de looptijd worden gesteld vanwege uw leeftijd. Bij een Franse bank dient ook een levensverzekering gelijktijdig te worden afgesloten.

De leeftijd die daarbij als maximum wordt gehanteerd is meestal 80 jaar.

Rentevaste periodes

In Frankrijk kunt u hypotheken kiezen met een vaste of variabele rente. Dat is niet veel anders dan in Nederland. Toch zijn er ook uitzonderingen. Zo werkt men vaak met hypotheekcontracten met een variabele rente met een plafond. Er is dan sprake van een semi-vaste rente.

Ook komt het voor dat de variabele rente een looptijd kent, variërend van een periode van 1 maand tot 24 maanden. Een bijkomend voordeel, naast de lage rentestand, is dat u een variabel rentecontract boetevrij kunt aflossen.

Hypotheekvormen

De volgende hypotheekvormen zijn mogelijk:

  • Lineaire hypotheek;
  • Annuïteitenhypotheek;
  • Traditionele levenhypotheek;
  • Beleggingshypotheek op basis van effecten.

Kosten hypotheek

De kosten verbonden aan het verkrijgen van een hypotheek verschillen per hypotheekverstrekker. In ieder geval kunt u te maken krijgen met advieskosten, notariskosten, belastingen en taxatiekosten.

Kosten koper

In Frankrijk zijn de transactiekosten rondom het kopen van een woning ook afhankelijk van de regio. Gemiddeld bedragen de kosten koper in een percentage uitgedrukt circa 7%. Dit percentage is inclusief diverse belastingen voor de gemeente, het departement, de regio, het Kadaster en het zogeheten zegelrecht.

Inkomenseisen

Afhankelijk van de bank die we u adviseren kunnen er inkomenseisen gelden. Franse banken zijn op dit onderdeel minder streng. Wel heeft u bij het aanvragen van een hypotheek bij een Franse bank slechts één kans. Een afwijzing blijft een afwijzing. Bij Nederlandse banken heerst toch meer een overlegcultuur. Daardoor is het belangrijk dat wij uw aanvraag ineens en compleet kunnen overbrengen bij een Franse bank.

Ook rekent een Franse bank met daadwerkelijke uitgaven en mag u circa 30% van uw inkomen besteden aan ‘woonlasten’. Om die reden dient u ook bankafschriften van uw uitgaven te overleggen van meestal de laatste drie maanden. Voor Nederlanders is dat een ongewone vraag aangezien de meeste Nederlandse banken een hypotheek verstrekken ongeacht een toetsing van uw werkelijke uitgaven.

Ondernemer en hypotheek aanvragen

Ook voor ondernemers zijn er mogelijkheden om een hypotheek in Frankrijk aan te vragen. Zo dient u net als in Nederland te beschikken over een bestendig inkomen. Als u onderneemt vanuit een BV of een stelsel van BV’s dan dient u een geconsolideerde balans te overleggen met winst- en verliesrekening. Afhankelijk van de aanvraag en de bank zullen ook de enkelvoudige jaarrekeningen overlegd dienen te worden.

Overige bijzonderheden

  • Financieren met behulp van een Franse bank betekent dat de bank een taxateur vraagt en uitgaat van de laagste van de twee waardes: de koopsom of de taxatiewaarde;
  • De voorlopige koopovereenkomst noemt men de `compromis de vente (sous conditions suspensives)`;
  • In de meeste situaties betaalt de verkoper de makelaarscourtages;
  • De aanbetaling van meestal 10% op de woning (d`acompte) raden wij aan rechtstreeks aan de notaris op een geblokkeerde derden rekening (compte séquestre) te doen;
  • Indien u de koop annuleert kunt u de 10% kwijt zijn als u geen beroep op ontbindende voorwaarden kunt doen;
  • Er is sprake van een stevige onderzoeksplicht als koper. In Frankrijk is uw positie als koper zwakker dan in Nederland;
  • Een notaris in Frankrijk is verplicht om een Nederlandse vertaling van de (ontwerp) koopakte te verstrekken;
  • Volgens de Franse wet is bepaald dat u 7 dagen na ondertekening van de koopovereenkomst recht heeft op een bedenktijd;
  • Misschien een dooddoener, maar professionele hulp bij het kopen van een huis in Frankrijk is verstandig.

Huizenprijzen Frankrijk

Ook in Frankrijk zitten de huizenprijzen in 2018 in de lift. De exacte percentages van een prijsdaling of -stijging hangt af van het gebied. Ook in Frankrijk geldt dat de prijzen rondom de steden harder stijgen dan in de campagne. Dezelfde trends zien we ook in Nederland.

Hypotheek in Nederland verhogen

Om uw droomwoning in Frankrijk te kunnen kopen kan het ook een optie zijn om uw hypotheek in Nederland op te hogen. Uiteindelijk is onderdeel van ons advies het in kaart brengen van uw totale financiële situatie en van daaruit goede oplossingen aan te bieden. Dit kan dus ook betekenen om uw bestaande hypotheek in Nederland aan te passen. Wij spreken altijd een vast tarief af op voorhand van het traject.

Veranderen van hypotheek in Frankrijk

Ook het oversluiten zoals dat in Nederland mogelijk is met uw hypotheek is in Frankrijk mogelijk. Indien u beschikt over eigen vermogen hebt in de vorm van overwaarde op een bestaande woning, in Frankrijk, kan het rendabeler zijn te veranderen van hypotheek. Afhankelijk van het eigen vermogen in uw bestaande woning en de kosten van een Franse woning, kan dit u de mogelijkheid bieden om de bestaande hypotheek te verbeteren. Er kunnen verschillende voordelen zitten aan het veranderen van hypotheek, waaronder de volgende:

  • profiteren van de lage hypotheekrente;
  • geld opnemen voor besteding aan (consumptieve) doelen;
  • aflosvorm verbeteren.

Interesse in het afsluiten van een hypotheek voor uw woning in Frankrijk?

Mocht u interesse hebben voor het afsluiten van een hypotheek? Vul onderstaand formulier in of bel ons even op voor vrijblijvend meer informatie.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

 

 

 

hypotheek voor recreatiewoningMeer informatie

Wie droomt daar niet van? Een prachtige vakantiewoning in de natuur of aan onze prachtige Nederlandse kust. Een droom die bereikbaar kan worden door een hypotheek voor uw recreatiewoning af te sluiten.

Wat is voor de bank een recreatiewoning?

Onder een vakantiewoning verstaan we overigens hetzelfde begrip als een recreatiewoning. Wij kunnen u helpen bij het verkrijgen van een hypotheek voor een recreatiewoning in Nederland indien deze een minimale waarde van € 150.000 heeft. Bovendien kunnen wij meerdere geldverstrekkers vergelijken en voor u de meest gunstige optie aandragen.

U kunt voor een vakantiewoning voor eigen gebruik een hypotheek tot 90% van de marktwaarde afsluiten. U zult dus altijd minimaal 10% van de koopprijs en de kosten koper zelf dienen te betalen.

De voorwaarden waar een recreatiewoning aan dient te voldoen zijn als volgt:

  • De woning is van steen gebouwd en opgetrokken vanaf een fundering;
  • Deze woning is niet verplaatsbaar en is aangesloten op alle openbare nutsvoorzieningen zoals riolering;
  • Via de openbare weg is de vakantiewoning gemakkelijk bereikbaar;
  • Er dient een recreatieve bestemming zijn volgens het gemeentelijk bestemmingsplan;
  • De woning staat op eigen grond of eeuwigdurende erfpacht.

Verschil eigen gebruik of verhuurde situatie

Banken maken een onderscheid tussen woningen die voor eigen gebruik zijn of bestemd voor verhuur. Onderstaand kunt u de spelregels lezen voor een recreatiewoning enkel voor uw eigen gebruik of voor gedeeld gebruik.

Recreatiewoning voor eigen gebruik

Een in Nederland gelegen recreatiewoning met bestemming recreatie. De recreatiewoning is een onroerende zaak en moet van steen of houtskeletbouw zijn en moet gebouwd zijn op een  fundering. Ook dient een recreatiewoning aangesloten te zijn op alle nutsvoorzieningen.

De recreatiewoning mag naast het eigen gebruik ook voor korte duur recreatief verhuurd worden.

Recreatiewoningen die permanent verhuurd worden door een professionele (park)beheerder vallen worden behandeld als verhuurde vakantiewoning.

Verhuur recreatiewoning

Bij verhuur via een parkbeheerder is er sprake van een verhuurde recreatiewoning. Hiervoor gelden de spelregels van een verhuurde recreatiewoning die u verderop kunt lezen.

Hoe dient de marktwaarde bepaald te worden?

De marktwaarde van de recreatiewoning komt uit een taxatierapport van een deskundige. Het rapport mag op het moment van het beoordelen van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden. Uit het taxatierapport blijkt dat er sprake is van een onroerende zaak.

Wat is de maximale verstrekkingsnorm?

De maximale verstrekking is 90% van de marktwaarde van de recreatiewoning.

Kan ik ook een aflossingsvrije hypotheek afsluiten?

Neen, u dient de hypotheek volledig in maximaal 30 jaar tijd af te lossen. Tenzij het erfpacht of opstalrecht eerder afloopt, dan is de hypotheek maximaal de duur van dit contract.

Verhuurde (recreatie)woning (beleggingspand)

Een in Nederland gelegen woning waarbij de eigenaar de woning permanent verhuurd aan een huurder of een recreatiewoning waarbij er sprake is van verhuur via parkbeheer. Onderdeel van de
hypotheekaanvraag is of u als consument of als professional verhuurd.

Hoe stelt u de marktwaarde vast van een verhuurde vakantiewoning?

De marktwaarde van een verhuurde woning komt uit een taxatierapport van een deskundige. Het rapport mag op het moment van het beoordelen van de aanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden.

Wat is de maximale verstrekkingsnorm?

  • 85% van de marktwaarde in verhuurde staat van een verhuurde woning casu quo gedeeltelijk verhuurd pand.
  • 65% van de marktwaarde in verhuurde staat van een recreatiewoning.

Vakantiewoning in het buitenland

Het is mogelijk om een hypotheek voor uw vakantiewoning in het buitenland te verkrijgen. Dan is het raadzaam om in het betreffende land een hypotheek aan te vragen. In sommige landen kunnen wij u doorverwijzen naar een lokale specialist.

Wenst u een tweede woning in Frankrijk of Monaco aan te kopen dan kunnen wij u rechtstreeks helpen.

Interesse in het afsluiten of kopen van een recreatiewoning?

Mocht u interesse hebben voor het afsluiten van een hypotheek of aankopen van een vakantiewoning? Vul onderstaand formulier in of bel ons even op voor vrijblijvend meer informatie.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Gratis kennismakingsgesprek.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.