Nieuws en blog


samenwonen ongelijke inbreng Bent u van plan om meer geld in te brengen bij de aankoop dan uw partner? Dan is het raadzaam om deze verdeling goed vast te leggen om achteraf vervelende discussies over de bedoelingen te voorkomen. Stel dat u van plan bent samen met uw partner een huis aan te kopen en u beschikt over een spaarrekening van € 100.000 welke u wenst in te brengen, maar uw partner brengt geen spaargeld in.

Samenwonen ongelijke inbreng eigen geld

In dat geval brengt de ene partner meer in dan de andere partner. In de meeste gevallen koopt u de woning samen voor ieder de helft van de woning. Bij verkoop van de woning hebben beide partners dan recht op de helft van de totale waarde van het huis minus de hypotheek. Ondanks dat de ene partner bij aankoop meer heeft betaald dan de andere partner.

Overeenkomst of schuldbekentenis

Als u in zo’n situatie niets laat vastleggen bij de notaris en uit elkaar gaat – om welke reden dan ook – dan kunnen er vervelende situaties ontstaan. De partner met het meest ingebrachte eigen geld is dan de helft van het meer ingebrachte geld kwijt. Deze situatie valt te voorkomen door een schuldbekentenis op te stellen. Ook kan dit worden geregeld in een samenlevingsovereenkomst of door middel van een vaststellingsovereenkomst. Bij een eventuele verkoop van de woning spreekt u dan onderling af dat de helft van uw eigen ingebrachte eigen geld door uw partner wordt betaald.

Laten we als voorbeeld de situatie nemen waarbij Ruud en Joke een woning kopen van € 400.000 en waarbij Joke € 100.000 inbrengt vanuit een erfenis en het restant van € 300.000 wordt geleend bij de bank. Stel dat Ruud en Joke over 5 jaar uit elkaar gaan en de woning is € 100.000 gestegen in waarde dan krijgt Joke haar € 100.000 terug en de winst van € 100.000 wordt gedeeld door hen samen, op basis van fiftyfifty.

Op het moment dat de waarde juist is gedaald met € 50.000 dan ontstaat er voor Ruud een schuld van € 25.000. Immers eerst wordt de hypotheek bij de bank afgelost van € 300.000 omdat deze voorgaat, dan ontvangt Joke € 50.000 van de restantopbrengst en vervolgens wordt het verlies van € 50.000 gedeeld tussen Ruud en Joke, waarbij Ruud een schuld krijgt aan Joke van € 25.000.

Ook afspraken over de afbetaling van deze schuld en de hoogte van een eventuele rentevergoeding over deze schuld kunt u beter op voorhand vastleggen bij de notaris. Op deze wijze kunt u alle voorkomende situaties concreet beschrijven ter voorkoming van vervelende discussies. U kunt in de leveringsakte of samenlevingsovereenkomst vastleggen wanneer de schuld opeisbaar is, welke consequenties er zijn indien niet wordt voldaan aan de afspraken et cetera.

Alternatief voor schuldbekentenis

Een schuldbekentenis is een manier om de ongelijke inbreng onderling te regelen. Toch voelt het niet altijd goed om de partner een schuld toe te wijzen op deze manier. Er is daarom ook een goed alternatief voor de schuldbekentenis, namelijk het samenlevingscontract of de vaststellingsovereenkomst In deze contracten kan worden opgenomen hoe wordt omgegaan met de inbreng in de gemeenschappelijk bewoonde woning. Beide partijen kunnen daarin aangeven hoe zij het graag geregeld willen hebben. We gaan door op het voorbeeld van Ruud en Joke.

Ruud en Joke besluiten dat een schuldbekentenis niet past bij de manier waarop zij de financiering voor hun woning willen inrichten. Ruud voelt zich niet comfortabel bij het idee dat Joke een vordering op hem heeft die onder voorwaarden op ieder moment opeisbaar kan zijn. Ze besluiten daarom het alternatief te onderzoeken, de samenlevingsovereenkomst.

Ben ik verplicht een samenlevingsovereenkomst op te laten stellen?
U bent als samenwoner niet verplicht om een samenlevingsovereenkomst op te stellen. Wel kan het nodig zijn om aanspraak te maken op het nabestaandenpensioen van uw partner.

Daarnaast geeft het u de gelegenheid om afspraken vast te leggen rondom uw relatie en vooral als het niet goed gaat met uw relatie.

Transactiekosten aan- en verkoop van een woning

Ruud merkt nog op dat er kosten worden gemaakt bij de aankoop en eventuele verkoop van de woning, waarbij hij het niet terecht zou vinden dat hij voor deze kosten opdraait wanneer Joke direct haar ingebrachte €100.000 kan opeisen.

Ze spreken daarom in het samenlevingscontract af dat bij verkoop van de woning met een opbrengst van minimaal de verkoopprijs, eerst een bedrag van €80.000 toekomt aan Joke. Hierbij reserveren zij €20.000 als aankoop- en verkoopkosten. Het eventuele restant zal Ruud en Joke op fiftyfifty basis toekomen. Ook spreken zij af dat wanneer de gerealiseerde verkoopprijs op het moment van verkoop lager ligt dan de aankoopprijs, de helft van dit verlies in mindering wordt gebracht op de €80.000 die Joke zou toekomen.

Stel dat de aangekochte woning voor €400.000 na 5 jaar wordt verkocht voor €350.000. De bank krijgt €300.000 van Ruud en Joke. Vervolgens is afgesproken dat Joke van haar ingebrachte €100.000 maximaal €80.000 terugkrijgt, en het verlies voor de helft in mindering wordt gebracht op deze €80.000. Het verkoopverlies bedraagt €50.000. Joke krijgt na verkoop €80.000 – €25.000 = €55.000. Per saldo houdt Ruud een schuld aan Joke van € 5.000.

Vaststellingsovereenkomst

Ook kunt u een vaststellingsovereenkomst opstellen waarin u samen afspraken maakt rondom de inbreng van eigen geld. In de voorgaande alinea’s is telkens gesproken over een éénmalige storting. Toch heeft u wellicht maandelijks ook te maken met ‘investeringen’. Denk hierbij aan de periodieke aflossing op de hypotheek. Wenst u deze bij het einde van uw relatie te verrekenen of niet?

In een standaard samenlevingsovereenkomst wordt de rente van de hypotheek opgenomen als kosten van de huishouding. En dus niet te verrekenen bij een relatiebreuk. Terwijl de periodieke aflossing van de hypotheek niet wordt gerekend tot de standaard lasten van de huishouding. Dit kan dus betekenen bij een relatiebreuk dat hier een discussie over ontstaat. Let goed op dat de afspraken in een vaststellingsovereenkomst afgestemd zijn op de afspraken uit de samenlevingsovereenkomst. Dit laatste document kan het best opgesteld worden door een notaris.

Voor deze situatie kunt u beter ook verwachtingen van uw relatie voorafgaand aan de aankoop vastleggen. Deze situatie komt veelal voor bij stellen met een ongelijk inkomen, bijvoorbeeld na het krijgen van kinderen, waarbij de ene partner meer bijdraagt ten opzichte van de andere partner.

Afwijkende eigendomsverhouding

In de praktijk kunt u ook kiezen voor een afwijkende eigendomsverhouding. Alleen de Belastingdienst komt dan ook om de hoek kijken indien de eigendomsverhouding schever is dan 60/40. Stel dat u bij het verbreken van de relatie het deel van uw ex-partner wenst over te nemen dan kan er overdrachtsbelasting verschuldigd zijn van 2%. Dit is dus niet het geval indien de eigendomsverhoudingen fiftyfifty zijn.

Mede-eigenaar worden van de woning

Op het moment dat jullie besluiten samen te wonen in de koopwoning van de ander dan kan de andere partner zich inkopen. Dan wordt als het ware een deel van de woning overgedragen in eigendom en is daar 2% overdrachtsbelasting over verschuldigd.

Dit aandeel kan ook worden gefinancierd met een hypotheek. Dan staan jullie beiden in de hypotheekakte. Ook in zo’n situatie is het dan raadzaam om afspraken te maken over de (over)waarde.

Invloed ouders

De inbreng van het eigen geld kan ook zijn ontstaan vanuit een schenking van de ouders. Ook deze inbreng is onder de bovengenoemde regels te scharen. Zeker omdat de ouders mogelijk de wens hebben om dit geld op een bepaalde wijze aan te wenden zijn voor hen de volgende overwegingen te maken :

  • Wat dient er te gebeuren bij overlijden? Aan wie wens ik het geld na te laten?
  • Wie mogen profiteren van de renteschenkingen?
  • Hoe wens ik om te gaan met een schenking bij een relatiebreuk?
  • Wil ik de schenking onder een uitsluitingsclausule verstrekken?

Verblijvingsbeding

Het kan ook verstandig zijn om een zogeheten verblijvingsbeding op te nemen in de leveringsakte of de samenlevingsovereenkomst. Op deze wijze hoeft u niet per se een testament op te laten stellen. Met een verblijvingsbeding kunt u ervoor zorgen dat gezamenlijke bezittingen overgedragen worden aan de overblijvende partner na een vroegtijdig overlijden.

Dit verblijvingsbeding voorkomt dat u te maken krijgt met de erfgenamen van uw overleden partner. Stel dat u samen een huis hebt gekocht dan zorgt het verblijvingsbeding ervoor dat u in de woning kunt blijven wonen en u niet gedwongen het huis hoeft te verlaten.

Wel dient u de hypotheek te kunnen betalen en over te nemen. Daar kunt u een overlijdensrisicoverzekering voor afsluiten zodat bij een vroegtijdig overlijden een deel van de hypotheek kan worden afgelost.

Het verblijvingsbeding kunt u in twee varianten opnemen. Bij de ene variant spreekt u af dat de (over)waarde van de woning wordt toegekend aan de wettelijk erfgenamen. In de andere variant spreekt u een verblijvingsbeding ‘om niet’ af waarbij de overblijvende partner de (over)waarde ontvangt waardoor er geen afrekening met de wettelijk erfgenamen (familie) plaatsvindt.

Samenvatting

Dit artikel gaat uit van een eerste inleg bij aankoop van een woning. Echter tijdens de relatie kunnen er mogelijk ook extra aflossingen op een hypotheek of investeringen voor een verbouwing plaatsvinden. Ook dan raden wij u aan op dezelfde wijze deze inbreng te administreren. Het opstellen van een vaststellingsovereenkomst is daarbij de meest simpele variant.

Vertel ons uw verhaal

Wenst u financieel advies over dit specifieke onderwerp, leg dan uw zaak rustig aan ons voor. Wij kunnen u op een juiste wijze begeleiden.

    Reactie binnen 24 uur
    Meestal al eerder.
    Deskundig en eerlijk advies.
    Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
    Uw gegevens 100% veilig.
    Wij respecteren uw privacy.

     

    echtscheiding hypotheek overnemenHypotheek overnemen, hulp gewenst?

    Scheiden zorgt ervoor dat veel zaken geregeld dienen te worden. Zeker als u samen een huis bezit. Op dit huis rust vaak ook een hypotheek. Eerst dienen er afspraken gemaakt te worden over de plannen met de woning. Blijft u in de woning en koopt u uw ex-partner uit, of andersom? Of besluit u om de woning te verkopen en de hypotheek af te lossen.

    Op het moment dat u of uw partner alleen eigenaar is van het huis én jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd hoeft de woning niet te worden verdeeld. Mocht u huwelijkse voorwaarden hebben gemaakt dan kunnen hier ook nog bijzondere afspraken in genoemd staan rondom de hypotheek en eigen woning.

    Hypotheek overnemen na scheiding

    Dit klinkt makkelijker dan gedaan. Er komt heel wat om de hoek kijken om de hypotheek over te nemen en dus de hypotheek op 1 naam zetten. De mogelijkheid bestaat ook dat een eventuele nieuwe partner mee wil tekenen in de hypotheekakte. Dit heet dan hoofdelijk verbinden.

    Zo dient u eerst afspraken te maken en deze vast te leggen in een echtscheidingsconvenant. Aan de hand van onder andere dit document kan de geldverstrekker uw aanvraag beoordelen.

    Tot de hypotheek is overgenomen of een nieuwe hypotheek is afgesloten blijven u en uw partner hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Ook blijft u dan aansprakelijk voor de geldverstrekker of bank indien de maandlasten niet meer worden voldaan. Dan maakt het niet uit of u nog in de woning verblijft. Ook de vertrokken partner die in de hypotheekakte voorkomt blijft aansprakelijk.

    Als u dit proces geregeld wenst te hebben kunnen wij u een hulpende hand bieden. Met een quickscan is vaak binnen een werkdag al duidelijk of uw plannen haalbaar zijn. Vertel ons gerust uw verhaal.

    Meest gestelde vragen

    Moet ik overdrachtsbelasting betalen als ik het deel van mijn ex overneem?
    Indien u op fifty fifty basis het huis hebt gekocht is er in de meeste gevallen geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

    Indien de verhouding buiten 40/60 valt dan is het raadzaam om dit wel te onderzoeken of er overdrachtsbelasting is verschuldigd.

    Op welk moment krijg ik te horen of de hypotheek overgenomen kan worden?
    Het definitieve oordeel valt te verwachten zodra alle documenten zijn beoordeeld en ingediend.

    Alleen op voorhand kunt u ook een zaak voorbespreken met uw bank of een gespecialiseerde hypotheekadviseur. Door deze route te kiezen heeft u eerder duidelijkheid in het proces en beïnvloedt dit mogelijk nog uw keuzes. Het spreekt hopelijk voor zich dat wij u kunnen informeren als financieel adviseurs.

    In de meeste situaties kunnen wij een duidelijke indicatie van de haalbaarheid geven voordat u de handtekening onder het convenant zet.

    Ik moet mijn ex-partner uitkopen, hoe betaal ik dat?
    Als u geen eigen geld hebt kunt u ook besluiten de hypotheek te verhogen. Ook kan het mogelijk zijn om zaken te verrekenen zoals bijvoorbeeld partneralimentatie uitruilen of andere bezittingen.

    Dit dient u dan goed vast te leggen in een echtscheidingsconvenant.

    Eigenwoningschuld en echtscheiding

    Zijn jullie beiden eigenaar van de woning en hebben jullie een hypotheek voor de woning afgesloten dan hebben jullie ook ieder recht op de helft van de zogeheten eigenwoningschuld. Dit is een fiscaal begrip. Dit is het bedrag van de hypotheek waarover u hypotheekrente mag aftrekken indien u voldoet aan de voorwaarden.

    Deze eigenwoningschuld is persoonlijk en niet overdraagbaar. Waarom dit relevant is zullen we proberen te verduidelijken met een voorbeeld.

    Karin en Adam hebben samen in 2004 een woning gekocht met een hypotheek en eigenwoningschuld van € 250.000. Deze hypotheek is volledig aflossingsvrij. Karin wenst graag de woning en hypotheek over te nemen. Voor het gemak maken we de aanname dat er geen overwaarde is. Voortzetten van de aflossingsvrij mag Karin ten dele. Zij mag slechts 50% een aflossingsvrije hypotheek hebben en voor de andere 50% dient ze een annuiteitenhypotheek of een lineaire hypotheek te kiezen.

    De reden hiervoor is dat op 1 januari 2013 de leenregels voor hypotheken zijn aangescherpt. Dit was onderdeel van een pakket bezuinigingen van de overheid. Nieuwe kopers dienen maximaal te doen over het aflossen van een hypotheek en deze ook af te lossen op basis van minimaal annuïteiten. Aangezien Karin in het voorbeeld een deel van de woning ‘koopt’ krijgt zij ook te maken met deze nieuwe leenregels. Tenminste, als zij in aanmerking wenst te komen voor de renteaftrek.

    Hypotheek overnemen welke stappen moet ik zetten

    Bij scheiden de hypotheek overnemen werkt als volgt :

    • Eerst maakt u afspraken over de waarde van de gezamenlijke woning. U mag deze waarde in overleg bepalen of een taxateur inhuren. Soms komt het voor dat iedere partij een eigen taxateur inhuurt als de meningen over de waarde (sterk) uiteenlopen.
    • Overnemen van de hypotheek : Bij een overname van de hypotheek bij scheiding wordt de gezamenlijke hypotheekschuld toebedeeld aan degene die het huis overneemt. Deze persoon wordt de volledig houder van de hypotheek.
    • Mogelijkheden van hypotheek: Hoe betaal je de hypotheek bij overnemen na scheiding? De financiering van de uitkoop en overname van de hypotheek moet geregeld worden.
    • Overdracht van de woning: Na overname van de hypotheek moet de overdracht van de woning ook juridisch worden vastgelegd. Dit gebeurt bij de notaris.

    Hypotheek bij scheiding is overnemen verstandig?

    In de meeste gevallen is het financieel voordeliger om de bestaande woning en hypotheek over te nemen. U hebt geen kosten koper zoals overdrachtsbelasting of verhuiskosten. Wel gaat het overnemen van de hypotheek gepaard met veel moeite en tijd is onze ervaring. De procedure voor het uitkopen van de ex-partner wordt ook wel ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid genoemd.

    Zo hoeft u niet duur te huren of een nieuwe woning te kopen. Ook zijn de leenregels rondom hypotheken minder streng bij het overnemen van een hypotheek dan bij het afsluiten van een compleet nieuwe hypotheek. Wel kan het lastig zijn als u de overwaarde wenst op te nemen en uit te betalen aan uw ex-partner.

    Daarnaast is er ook de zachte kant van een scheiding. Voor inwonende kinderen geeft het rust om niet te hoeven verhuizen. Vrienden blijven behouden en de vertrouwde school hoeft ook niet te veranderen. Uiteraard zijn deze afwegingen bijzonder persoonlijk. De een heeft juist veel behoefte aan een nieuwe plek en wil vervelende herinneringen achter laten in de voormalige woning.

    Hypotheek overnemen na scheiding taxeren woning

    Het is verstandig om de regie van de waardebepaling van de woning goed af te spreken op voorhand. Dit levert dan hooguit een teleurstelling op als de taxatiewaarde tegenvalt, alleen dan zijn de spelregels duidelijk en hoeft u niet opnieuw in discussie. Mocht u gebruik maken van een advocaat of echtscheidingsbemiddelaar dan weet deze persoon ook goede afspraken te formuleren.

    Hierbij kunt u denken aan het maken van bindende afspraken of kiezen voor 2 taxateurs zoals eerder in dit artikel genoemd. Dan zou de uitkomst kunnen zijn het gemiddelde bedrag van deze twee taxateurs als uitgangspunt te nemen. Kies dan ook voor een gevalideerd taxatierapport zodat ook een onafhankelijk taxatie instituut toetst of de bepaalde waarde realistisch is. De meeste geldverstrekkers stellen dit inmiddels verplicht waardoor dit een extra argument is om voor een gevalideerd taxatierapport te kiezen.

    Afhankelijk van de taxatiewaarde volgt er een overwaarde of onderwaarde van het huis. Is de waarde van de woning hoger dan de hypotheek dan spreekt men van een overwaarde. Is de waarde van de woning lager dan de hypotheek dan spreken we over een onderwaarde.

    In beide situaties dient u afspraken te maken over de verdeling van deze bedragen. De partner die vertrekt zal de achterblijvende partner een vergoeding dienen te betalen voor de onderwaarde. En in geval van een overwaarde dient de vertrekkende partner een bedrag te ontvangen. Maatwerk afspraken hierover zijn mogelijk bij de verdeling van de overige spullen.

    Checklist om hypotheek over te nemen

    Op het moment dat u in gesprek wenst met een hypotheekadviseur van ons kantoor. Dit kan overigens ook digitaal en per telefoon. Een persoonlijke afspraak is niet altijd noodzakelijk of wenselijk. Dan kunt u zich voorbereiden door de documenten uit de checklist te verzamelen en bij de hand te hebben.

    Ook kunt u ervoor kiezen om deze documenten te uploaden via ons klantenportaal.

    Hoe werkt de renteaftrek voor een hypotheek bij scheiding?

    Aan de hand van een drietal scenario’s zullen we verduidelijken wat het effect is van de hypotheekrenteaftrek bij een echtscheiding. We gaan in dit voorbeeld uit dat u ieder 50% van de woning bezit. De Belastingdienst voert deze regeling uit onder de noemer ‘scheidingsregeling’.

    Scenario 1 uw ex-partner betaalt de volledige hypotheeklasten

    Eerste 24 maanden

    • De helft van de rente is voor uw ex-partner tot 24 maanden na het verlaten van de gezamenlijke woning aftrekbaar (inschrijving datum GBA geldt als uitgangspunt);
    • De andere helft van de rente is voor uw ex-partner aftrekbaar als betaalde partneralimentatie. Dat deel van de hypotheekrente dient u op te geven als ontvangen alimentatie (daarover draagt u dus inkomstenbelasting af). U mag hetzelfde bedrag aftrekken als hypotheekrente voor de eigen woning. Per saldo profiteert u dus niet van de renteaftrek, alleen u heeft in dit scenario ook geen woonlasten gehad;
    • Beiden geven jullie de helft van het eigenwoningforfait op in de aangifte inkomstenbelasting;
    • Eventuele huurvergoedingen betaalt aan uw ex-partner hoeft u en uw ex-partner niet op te geven in de aangifte inkomstenbelasting.

    Scenario 2 uw ex-partner betaalt nog de helft van de hypotheeklasten

    Eerste 24 maanden

    • Gedurende de eerste 24 maanden nadat uw ex-partner is vertrokken is de hypotheekrente voor uw ex-partner aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De helft van het eigenwoningforfait dient te worden opgegeven en dat bedrag mag in mindering worden gebracht als partneralimentatie;
    • U geeft ook de helft van het eigenwoningforfait op alleen dan als ontvangen partneralimentatie. Daarnaast geeft uw ex-partner ook de helft van het eigenwoningforfait op en mag deze de helft van het eigenwoningforfait aftrekken als betaalde partneralimentatie.

    Na 24 maanden

    Zodra de 24 maanden voorbij zijn is de scheidingsregeling niet meer van kracht. De vertrokken partner dient vanaf dat moment de helft van de WOZ-waarde van het huis op te nemen  in box 3. De bijbehorende hypotheek valt dan ook in box 3 waardoor de hypotheekrente niet meer aftrekbaar is.

    Hypotheek overnemen na scheiding en uw kind(eren)

    In de praktijk merken wij dat ouders het zéér belangrijk vinden om een stabiele woonsituatie voor de kinderen te waarborgen. Daarom wenst men vaak alles op alles te zetten om de woning te behouden zodat de kinderen hun oude vertrouwde woonomgeving kunnen behouden.

    De onderstaande redenen worden vaak genoemd om deze wens in te vullen :

    • De school kan hetzelfde blijven;
    • Dezelfde buren blijven behouden;
    • Hun omgeving om te spelen met eigen vriendjes en vriendinnetjes wijzigt niet;
    • Er is een zachte landing voor de toch al stressvolle situatie van een scheiding.

    Hypotheek na scheiding overnemen is goedkoper dan verhuizen

    In veel gevallen pakt het overnemen van de hypotheek na scheiding voordeliger voor u uit. U dient bij het verkopen van uw gezamenlijke woning rekening te houden met de volgende kosten :

    • De makelaarscourtage voor de verkoop van de woning, gemiddeld zo’n 1,6% over de verkoopprijs;
    • Verhuiskosten van uw huisraad;
    • Royementskosten van uw hypotheekakte door een notaris;
    • Indien u een nieuwe woning koopt betaalt u opnieuw overdrachtsbelasting van 2%.

    Als u kiest voor de situatie om het deel van de woning van uw ex-partner over te nemen bespaart u de bovengenoemde kosten. Ook komt u in aanmerking voor een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting.

    Uw bank is niet akkoord met het overnemen van de hypotheek

    Als u berust in deze uitkomst dan dient u de woning te verkopen of samen met uw ex-partner besluiten de situatie te laten zoals deze is. Beter kunt u deze afspraken al proberen te maken tijdens de scheidingsprocedure. Deze scenario’s zijn namelijk te voorzien dan wel te bedenken en dan is het eerder voor iedereen duidelijk wat de uiteindelijke afspraken zijn.

    Blijft u of uw ex-partner in de hypotheekakte staan dan kan dit dit bij het kopen van een volgend huis of aanvragen van een lening problemen opleveren. Ook blijft u in zo’n situatie verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk voor het terugbetalen van deze hypotheek.

    Wilt u een second opinion van een andere geldverstrekker dan kunnen wij u daarbij helpen. Maak dan een een afspraak of bel ons direct op.

    Welke documenten zijn nodig om de hypotheek na mijn scheiding over te nemen?

    Indien u kiest om de bestaande hypotheek over te nemen is een uitgebreide set documenten nodig. In de meeste gevallen zorgt de scheiding voor een krapper besteedbaar inkomen. Dit heeft effect op de maximale hypotheek. Om een goede kans te maken om de bestaande hypotheek over te nemen is het belangrijk dat u zelf nadenkt over de betaalbaarheid van uw lasten.

    Om dit handen en voeten te geven kunt u op de website van het Nibud een persoonlijk budget advies opstellen. Dit geeft u een goede indruk van de werkelijke lasten en het besteedbaar inkomen.

    De volgende documenten zijn veelal noodzakelijk om te verzamelen :

    • Echtscheidingsconvenant;
    • Afspraken omtrent de verdeling van tegoeden verbonden aan de hypotheek;
    • Jaaropgave en / of werkgeversverklaring inkomen;
    • Opgave en offerte van de huidige hypotheek.

    Hypotheek met NHG overnemen na scheiding

    Indien u destijds een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie hebt afgesloten gelden er specifieke regels.

    De bijgevoegde proceskaart laat zien wat de procedure is om uw hypotheek met NHG om te zetten op één naam of wanneer verkoop van de woning aan de orde is.

    Vertel ons uw verhaal

    Financieel advies gewenst bij het overnemen van de hypotheek na of tijdens uw scheiding dan wel relatiebreuk?

      Reactie binnen 24 uur
      Meestal al eerder.
      Deskundig en eerlijk advies.
      Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
      Uw gegevens 100% veilig.
      Wij respecteren uw privacy.

      Video hypotheek overnemen na scheiding

       

      Wat is een overbruggingshypotheek?overbruggingshypotheek

      Op het moment dat u een nieuwe woning koopt en uw bestaande woning pas op een later moment verkoopt kunt u met een overbruggingshypotheek de overwaarde als voorschot ontvangen. Op deze wijze kunt u eerder starten met verbouwen aan uw nieuwe woning of gewoonweg uw nieuwe hypotheek lager afsluiten. Het is altijd een tijdelijke hypotheek met een looptijd van maximaal twee jaar.

      Bij sommige banken is het mogelijk om een overbruggingshypotheek te nemen voor twee verschillende panden. Dit komt voor indien u bijvoorbeeld een huis bezit met twee verschillende kadastrale nummers of twee woningen in de verkoop heeft.

      De overbruggingshypotheek sluit u gelijktijdig af met de nieuwe hypotheek voor uw nieuwe woning. Het is uitzonderlijk om de overbruggingshypotheek bij een andere geldverstrekker af te sluiten dan de geldverstrekker van uw nieuwe woning.

      Overzicht geldverstrekkers overbruggingshypotheek

      Hoe werkt een overbruggingshypotheek?

      De hypotheek sluit u af zoals een normale hypotheek, alleen wordt meestal ingeschreven op het oude onderpand (uw huidige koopwoning). U dient wel zicht te hebben op een koper voor uw woning, of een taxatierapport met de vrije verkoopwaarde te kunnen overleggen. U kunt dan bij de meeste geldverstrekkers tot maximaal 90% van deze waarde opnemen als zijnde een overbruggingshypotheek.

      Kan ik voor een nieuwbouwwoning ook een overbruggingshypotheek afsluiten?
      U kunt een overbruggingshypotheek ook gebruiken voor uw nieuwbouwwoning. De rente die u betaalt is dan gelijk aan de overbruggingshypotheek voor een bestaande koopwoning.
      Heeft het zin om de rente van een overbruggingshypotheek te vergelijken?
      Wij raden u aan beter de voorwaarden van uw nieuwe hypotheek en de vaste rente van uw nieuwe hypotheek te vergelijken.

      Uiteindelijk is de rentecomponent van uw overbruggingshypotheek tijdelijk van aard. De winst zit hem dus vooral in de permanente nieuwe hypotheek goed te onderzoeken.

      Is de rente van een overbruggingshypotheek aftrekbaar?
      Indien u het geld van de overbruggingshypotheek gebruikt voor het kopen of verbouwen van uw nieuwe eigen woning dan is de rente aftrekbaar. Ook de kosten voor het afsluiten van de overbruggingshypotheek zijn fiscaal aftrekbaar van uw inkomstenbelasting.

      Rentevergoeding overbruggingshypotheek

      De hypotheekrente die u betaalt voor de overbruggingshypotheek is variabel en ligt meestal iets hoger dan het reguliere variabele rentetarief. De reden dat u geen rentevastperiode kunt afsluiten is omdat de duur van de overbruggingshypotheek moeilijk te voorspellen is. Op het moment dat u nog geen koper voor uw woning hebt gevonden is het zeer zeker lastig in te schatten wanneer deze hypotheek wordt afgelost. Om een boeterente te voorkomen en praktisch te werken is om die reden de overbruggingshypotheek alleen met een variabele hypotheekrente af te sluiten.

      Kosten afsluiten overbruggingshypotheek

      Naast de advieskosten die u mogelijk aan uw hypotheekadviseur dient te betalen brengen sommige banken ook rechtstreeks kosten in rekening.

      Een overzicht van de kosten per geldverstrekker kunt u in deze lijst lezen.

      Toestemming eerste geldverstrekker

      Besluit u een overbruggingshypotheek te vestigen dan dient dit veelal op uw eerste woning plaats te vinden. Als de geldverstrekker van deze hypotheek een andere is dan de bank voor uw nieuwe hypotheek heeft u toestemming nodig.

      Deze toestemming kunt u beter in een vroegtijdig stadium aanvragen. In de praktijk staan daar enkele werkdagen voor om te beoordelen. Bovendien merken wij dat deze toestemming pas op een laat moment in het proces boven water komt. Dan is het vaak de notaris die u daarop attendeert.

      Overbruggingshypotheek met NHG

      Een overbruggingshypotheek kan niet in combinatie met NHG worden afgesloten. Wel kan de nieuwe hypotheek voor uw nieuwe woning onder de NHG-condities vallen.

      Voordelen van een overbruggingshypotheek?

      De voordelen van het afsluiten van een overbruggingshypotheek kunt u onderstaand lezen :

      • U kunt al beschikken over de overwaarde van uw huidige woning om bijvoorbeeld te verbouwen terwijl deze nog niet is afgerekend door een koper;
      • De hypotheekrente van een overbruggingshypotheek is aftrekbaar;
      • De overbruggingshypotheek kunt u stapelen bovenop de nieuwe hypotheek waardoor de maximale hypotheekverstrekking stijgt. Dit is uiteraard een tijdelijke situatie.

      Nadelen van een overbruggingshypotheek?

      • U betaalt meestal een hogere hypotheekrente dan de standaard variabele hypotheekrente;
      • De overbruggingshypotheek kunt u enkel bij de geldverstrekker van uw nieuwe hypotheek afsluiten;
      • U hebt te maken met dubbele lasten, eigenlijk driedubbele lasten, omdat u zowel de hypotheek van uw huidige woning hebt, de hypotheeklasten van uw nieuwe woning en de lasten van de overbruggingshypotheek (u kunt deze lasten meestal meefinancieren in uw overbruggingshypotheek);
      • Er zijn extra notariskosten verbonden aan het inschrijven van de hypotheekakte en u hebt kosten voor een taxatierapport en advieskosten van uw hypotheekadviseur of bank;
      • Ook kan de werkelijke koopprijs van uw woning lager uitpakken dan begroot en dan heeft u te maken met een tekort.

      Situaties overbruggingshypotheek

      Simpelweg zijn er twee situaties mogelijk om een overbruggingshypotheek aan te kunnen vragen.

      Huidige woning verkocht

      In deze situatie is uw huidige koopwoning verkocht, alleen de overdracht is op een later moment dan het moment van levering van uw nieuwe woning. In deze situatie is de bank of geldverstrekker bereid u relatief gemakkelijk een overbruggingshypotheek te verstrekken. Soms dienen voor het finaal akkoord de ontbindende voorwaarden te zijn verlopen. Dit dient u dan aan te tonen met een verklaring van de makelaar of een verwijzing naar de koopovereenkomst met de afspraken over dit onderwerp.

      Huidige woning nog niet verkocht

      Op het moment dat uw huidige koopwoning nog niet verkocht is dan kunt u maximaal een overbruggingshypotheek tot 90% van de getaxeerde waarde verkrijgen. De bank heeft dan een buffer ingebouwd op het moment dat de verkoopprijs tegenvalt. De verstrekking in deze situatie verloopt vaak een stuk strenger. Zo dient u meestal ook aan te tonen dat u een langere tijd de dubbele lasten van beide hypotheken kunt betalen. Ook weegt men mee in welke plaats uw woning is gelegen.

      De meeste acceptanten van banken hebben lijstjes van plaatsen en buurten waaruit de courantheid en verwachte doorloopsnelheid blijkt. Een woning binnen de ring van Amsterdam zal bijvoorbeeld sneller verkocht zijn dan een woning in Zeeuws Vlaanderen ter illustratie.

      Sommige geldverstrekkers staan het ook toe indien u een Calcasa waarderapport aanlevert. Alleen dan gelden bij de meeste banken de volgende spelregels :

      • De Calcasawaarde is maximaal € 750.000;
      • Er is geen sprake van erfpacht of recht van opstal;
      • De betrouwbaarheid van het rapport is 5 of hoger;
      • Het betreft een woonhuis uitsluitend voor eigen bewoning.

      Overzicht maximale verstrekking per geldverstrekker

      Lagere verstrekking dan 90% van de waarde

      Indien de woning niet onherroepelijk is verkocht kan een bank ook besluiten om te rekenen met een lagere veiligheidsmarge dan 10%. Dit komt bijvoorbeeld voor in bepaalde wijken of regio’s. Geldverstrekkers geven deze informatie niet exact prijs. Op voorhand is niet duidelijk om welke gebieden of postcodes dit gaat.

      Drie hypotheken tegelijkertijd

      Op het moment dat u een overbruggingshypotheek afsluit heeft u drie hypotheken op uw naam. Wow! Dat klinkt als een molensteen om u nek. Het is namelijk zo dat u op dat moment de hypotheek van uw oude woning hebt, de hypotheek van uw nieuwe woning en de tijdelijke overbruggingshypotheek.

      Met een juiste regie is deze situatie uiteraard niet problematisch. Vooral de volgorde is van belang. En op het moment dat u een overbruggingshypotheek afsluit heeft u meestal ook de zekerheid over de verkoop van uw eerste woning. Dus zodra u bij de notaris zit om de koopsom in ontvangst te nemen, lost u ook direct de hypotheek van uw eerste woning af plus de overbruggingshypotheek.

      Alternatieven voor een overbruggingshypotheek

      Zoals u kunt lezen kleven er een paar onzekerheden aan het afsluiten van een overbruggingshypotheek. Het is in sommige situaties onduidelijk of de overbruggingshypotheek volledig afgelost kan worden.

      Een alternatieve oplossing is om een extra leningdeel naast de hypotheek voor uw nieuwe woning af te sluiten. U kunt dan besluiten deze rente variabel af te sluiten waardoor u boetevrij kunt aflossen. Valt de verkoopopbrengst van uw eerste woning tegen dan heeft u niet de verplichting om dit extra leningdeel in zijn geheel af te lossen. Dat geeft dus een stuk comfort.

      Wel dient u om in aanmerking te komen voor deze oplossing te beschikken over voldoende inkomen. Er wordt namelijk getoetst alsof er sprake is van het afsluiten van een permanente hypotheek.

      Vertel ons uw verhaal

      Interesse in het afsluiten van een overbruggingshypotheek?

        Reactie binnen 24 uur
        Meestal al eerder.
        Deskundig en eerlijk advies.
        Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
        Uw gegevens 100% veilig.
        Wij respecteren uw privacy.

        Video met uitleg overbruggingshypotheek

         

        familiehypotheekMeer informatie?

         

        Wat is een familiehypotheek?

        Eigenlijk is het een gewone hypotheek alleen sluiten familieleden deze onderling bij elkaar af. Het is gebruikelijk dat het onderpand een woning betreft. Nu wordt de term familiehypotheek veel gebruikt voor particulieren onderling die geen familie zijn waarbij kenmerkend is dat er geen formele hypotheekverstrekking vanuit de bank plaatsvindt.

        Met een familiebank laat u de winstmarge van een bank verdwijnen in uw eigen portemonnee en helpt u uw kind op weg naar zijn of haar eerste woning!

        Waarom een familiehypotheek afsluiten

        In de meeste gevallen wordt een familiehypotheek afgesloten tussen ouder(s) en kind(eren) bij het kopen of verbouwen van een koopwoning. Vaak is dit een gedeelte van de benodigde koopsom die wordt gefinancierd als aanvulling op de eerste hypotheek bij een bank of andere geldverstrekker.

        Ook komt het voor dat ouders een eerste of tweede woning die hypotheekvrij is verkopen aan hun kind(eren) tegen de WOZ-waarde en zelf als geldverstrekker optreden. Op deze wijze blijft het bezit binnen de familie en kan er relatief gemakkelijk een overdracht gerealiseerd worden van bijvoorbeeld een vakantiewoning of ouderlijke woning.

        De reden waarom ook gekozen wordt voor een familiehypotheek is de flexibiliteit van de voorwaarden. Zo kunt u onderling afspraken maken over de hoogte van de rente, de aflossingstermijn en kunt u op deze wijze zorgen voor financieel voordeel. U mag bijvoorbeeld afwijken van de marktrente en op deze wijze een hogere hypotheekrente afspreken en het verschil schenken met de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen van € 5.515 (2020).

        Op deze wijze kunt u in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente voor de eerste hypotheek. De bank loopt namelijk een kleiner risico en uw hypotheek valt in een lagere risicoklasse met dito renteverlaging.

        Kortom, u kunt als kind in aanmerking komen voor een hogere hypotheek met lagere maandlasten.

        Moet ik een familiehypotheek registreren bij de Belastingdienst?
        In uw aangifte Inkomstenbelasting dient u deze op te geven. Jaarlijks dient u dit te doen.

        Er is geen extra procedure nodig om de hypotheek of lening te laten registreren bij de Belastingdienst. Dit mag overigens wel. Dan toetst de Belastingdienst niet de inhoudelijke kant van de overeenkomst, alleen dan heeft u een bewijs dat de overeenkomst al bestond op het moment van registreren.

        Wat zijn advieskosten voor een familiehypotheek?
        Wenst u een losse familiehypotheek door ons te laten opzetten dan is het adviestarief € 1.250. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar.

        Sluit u een compleet hypotheekadvies in combinatie met een hypotheek bij een bank dan zitten de kosten voor de familiehypotheek inbegrepen in dit advies.

        Moet ik verplicht aflossen op een familiehypotheek?
        Dat hangt af van de afspraken die u maakt. Aflossen hoeft niet verplicht te zijn, alleen om voor renteaftrek in aanmerking te komen is dat vaak wel noodzakelijk.

        Tenzij u de hypotheek vervangt voor een reeds aflossingsvrije hypotheek die al in 2012 bestond. Voor meer specifieke informatie kunt u het beste contact opnemen.

        Familiehypotheek en de Belastingdienst

        U dient de familiehypotheek in de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting op te geven indien u deze gebruikt voor het aankopen of verbouwen van de eigen woning. Deze familiehypotheek komt niet automatisch in beeld bij de vooraf ingevulde belastingaangifte dus u dient jaarlijks wel een berekening te maken van de betaalde hypotheekrente.

        Familiehypotheek en de eerste geldverstrekker

        Zodra u een deel van de hypotheek voor uw koopwoning leent in de vorm van een familiehypotheek dient u wel toestemming te hebben van de eerste geldverstrekker. Ook tellen de maandlasten van de familiehypotheek mee bij het beoordelen van de maximale leencapaciteit. U kunt ook afspreken dat de lasten behorend bij de familiehypotheek jaarlijks worden kwijtgescholden. Dit dient u dan schriftelijk aan te tonen bij de meeste geldverstrekkers.

        Het is dus mogelijk om naast de familiehypotheek een andere hypotheek af te sluiten bij een bank of verzekeraar.

        Hogere hypotheek bij eerste geldverstrekker

        Sommige geldverstrekkers staan open bij een hypotheekaanvraag om de lasten van een familiehypotheek ‘financieringslast neutraal’ te behandelen. Hierdoor kan meer geleend worden.

        De banken die hier aan meewerken : ABN AMRO, Argenta, BLG, Hypotrust, Nationale Nederlanden, Obvion en Syntrus Achmea.

        Familiehypotheek niet alleen bij aankoop

        Er zijn overigens meerdere situaties te bedenken waarvoor u een familiehypotheek kunt gebruiken :

        • Het aankoopbedrag van uw woning inclusief kosten koper is hoger dan de maximum hypotheek die de bank u wenst te verstrekken;
        • U gaat de eerste hypotheek bij de bank gedeeltelijk aflossen om bijvoorbeeld een boeterente te voorkomen, hiermee daalt mogelijk ook het rentepercentage, een win-win-situatie;
        • De bestaande woning wenst u te verbouwen en u wilt dit extra geld via uw familie lenen.

        Het aankoopbedrag is hoger dan de maximum hypotheek

        Banken kunnen voorzichtig zijn ten aanzien van het bedrag dat zij u wensen te lenen. Men denkt in termen van risico en betalingsproblemen. Uiteraard is er sprake van wetgeving en afhankelijk van uw situatie volgt er een maximaal bedrag aan hypotheek dat verstrekt kan worden.

        Stel dat u of uw kind een woning koopt van € 300.000 en de maximum hypotheek bedraagt € 275.000 ontstaat er een gat van € 25.000 in de financieringsopzet plus de kosten koper. Dit gat kunt u dus ook financieren door middel van een familiehypotheek.

        Gedeeltelijk aflossen bestaande hypotheek

        Om te kunnen profiteren van de lage hypotheekrente kunt u uw hypotheek oversluiten. Soms gaat dit gepaard met een torenhoge boeterente. Dan kunt u met behulp van een familiehypotheek stapsgewijs deze oversluiting simuleren en het maximum bedrag wat u boetevrij kunt aflossen lenen.

        Als u jaarlijks 10% boetevrij mag aflossen kunt u uw hypotheek dus in 10 jaar tijd boetevrij ‘omkatten’ naar een familiehypotheek. Daarna kunt u deze ook weer oversluiten en dan misschien wel zonder boeterente. Dat hangt af van de voorwaarden van de familiehypotheek.

        Ook kan u vanwege de gedeeltelijke aflossing in een lagere risicoklasse komen met de eerste hypotheek. Dan vervalt een zogeheten risico opslag en snijdt het mes aan twee kanten.

        Welke hypotheekrente mag u afspreken?

        Hier is geen wetgeving voor en u kunt dit vrij bepalen zolang het een zakelijke transactie is. Immers de hypotheekrente van Rabobank en ABN Amro zijn ook niet altijd gelijk. Op basis van vigerende rechtspraak kunt u een marge hanteren van circa 25% naar boven of naar beneden. Op het moment dat u belang hebt bij de laagste hypotheekrente kunt u een vergelijking maken van een aantal aanbieders en de duurste en goedkoopste geldverstrekker elimineren en dan het gemiddelde percentage uitrekenen.

        Een onzakelijke hypotheek is bijvoorbeeld als een onafhankelijke derde deze hypotheek niet zou hebben verstrekt. Bijvoorbeeld omdat de kans dat deze lening volledig terug betaald kan worden klein is.

        In onderstaand rekenvoorbeeld is een berekening gemaakt van het bepalen van een zakelijke / marktconforme hypotheekrente.

        Komt u op enig moment in een discussie met de fiscus omtrent de hoogte van de hypotheekrente dan kan deze de onzakelijke hypotheekrente aanmerken als een schenking en deze ook belasten met schenkbelasting.

        Bepalen zakelijke rente
        10 jaar vast
        Argenta 1,8%
        ABN Amro 2,3%
        Aegon 2,6%
        ING Bank 2,2%
        Van Lanschot 3,5%
        Rabobank 2,4%
        Gemiddeld rentepercentage 2,4%
        (exclusief goedkoopste en duurste tarief)
        Laagste zakelijke rente  1,8%
        Hoogste zakelijke rente 3,0%

        Uitspraak rechtbank Den Haag

        In september 2018 heeft de rechtbank in Den Haag een zaak behandeld waarbij de hoogte van het rentepercentage door de Belastingdienst was afgekeurd. Ouders hebben aan hun zoon een lening verstrekt van € 271.556 tegen een rente van 9% zonder zekerheid te verlangen zoals een hypotheekrecht of andere zekerheden.

        De Belastingdienst vond dit een typische constructie waarbij onzakelijk  handelen aan de orde is. Een willekeurige bank zou een dergelijke lening nooit verstrekt hebben zonder een hypotheek te vestigen.

        De rechtbank gaat hier in mee en wijst partijen erop dat er tegenstrijdigheden zitten in de verklaringen omtrent het risico dat ouders en zoon zien in het verstrekken van de lening. Ook speelt een rol dat de vader op zitting heeft verklaard een hoger rendement te wensen vanwege een naderend pensioen en daarmee dus een andere afweging heeft gemaakt dan enkel het risico te beoordelen.

        Kortom, de rechtbank volgt de Belastingdienst en stelt de rente vast op 4,5% in plaats van 9%. Daarbij overweegt ze dat de gemiddelde rente in 2015, toen de woning werd gekocht, voor een rentevaste periode van 15 jaar 3% bedroeg. Dan wordt nog 1,5% geplust vanwege het ontbreken van zekerheden.

        Ons advies is dan ook; zorg voor duidelijke afspraken om dergelijke rechtszaken te voorkomen.

        Vastleggen afspraken in een hypotheekakte bij de notaris

        Los van de fiscale spelregels raden wij altijd aan om deze afspraken vast te leggen bij de notaris. Op deze wijze valt ook op een later moment te reconstrueren wat nu precies de gemaakte afspraken waren. Tussentijds kunt u wijzigingen aanbrengen in deze afspraken, bijvoorbeeld na afloop van de eerste rentevastperiode. Dat hoeft niet per se via de notaris te verlopen overigens. Uiteindelijk vangt het maken van afspraken aan middels een leningsovereenkomst waar de notaris naar kan verwijzen in de hypotheekakte.

        Welke afspraken worden zoal vastgelegd?

        • Het rentepercentage;
        • De duur van de rentevaste periode;
        • De looptijd van de hypotheek en de ingangsdatum;
        • De hoofdsom en een percentage bovenop dit bedrag, meestal 20%;
        • De aflossingswijze en periode;
        • De opzeggingsgronden van de hypotheek;
        • Een verhoogde inschrijving eventueel om later nog extra te kunnen lenen.

        Het is ook prettig om als uitlener van het geld goed zicht te hebben op uw vermogen zodat u zelf normaal kunt leven en niet afhankelijk bent van dit vermogen. Ook zouden we aanraden de belangen van eventuele andere kinderen mee te nemen. Er kan frictie ontstaan indien zaken ongeregeld zijn en andere kinderen de indruk hebben dat het ene kind bevoordeeld kan worden boven het andere kind.

        Rente niet betaald, alleen wel aftrekbaar?

        Er kunnen situaties ontstaan waarbij er op enig moment, al dan niet tijdelijk, geen rente wordt voldaan. Soms ontstaat zo’n situatie door het simpelweg vergeten van het betalen van de maandelijkse verplichting. Toch raden wij u sterk aan om altijd de volgorde te hanteren om de periodieke rente en aflossing te betalen.

        Dat u deze later schenkt met een kasrondje is veruit verstandiger dan te kiezen om dit op papier te verrekenen. Soms is er een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Lees het volgende verhaal van een zoon die in financiële problemen raakt met het betalen van rente aan zijn ouders.

        Inleiding

        In 2002 heeft deze zoon een hypotheek afgesloten bij zijn ouders van € 45.000 om zijn ex-partner uit te kopen. Ze hadden een rente van 5% afgesproken. Jaarlijks ontvangen zijn broer en hij een schenking van € 5.000 die tot aan 2009 daadwerkelijk wordt uitbetaald. Later wordt dit niet meer uitbetaald, maar verrekend met de rente van de familiehypotheek.

        De Belastingdienst neemt de stelling in dat er geen recht op renteaftrek bestaat omdat de rente niet daadwerkelijk wordt voldaan. Daar is de zoon het niet mee eens en de Hoge Raad doet in 2015 uitspraak over de vraag of er bij deze verrekening ook sprake is van aftrekbare hypotheekrente.

        Uitspraak Hoge Raad

        In deze specifieke situatie is de Hoge Raad van mening dat er toch sprake is van aftrekbare rente. De vader heeft namelijk een grondige administratie bijgehouden van de schenkingen en verschuldigde rente. Ook was van belang dat de andere zoon wel contant of per bank de jaarlijkse schenking kreeg. Het was dus duidelijk de bedoeling dat de andere zoon ook een dergelijke schenking zou krijgen.

        Daarnaast had de zoon met betalingsproblemen eerdere jaren wel keurig de rente voldaan waardoor dat ook relevant was in de overweging.

        Het juist administreren is naar onze mening doorslaggevend geweest bij het afhandelen van deze kwestie in combinatie met de schenkingstraditie. Beter is het om niet te verrekenen op papier en gewoon het kasrondje toe te passen. Dat levert veruit het minste gedoe op met de Belastingdienst en is een simpele handeling.

        Waar mag ik een familiehypotheek voor gebruiken?

        Het staat u vrij om geld te lenen of uit te lenen voor de doelen die u prettig vindt. Indien u gebruik wenst te maken van de renteaftrek dan dient de hypotheek te worden gebruikt voor het kopen of verbouwen van de eigen woning. Ook dient u voor hypotheken afgesloten na 1 januari 2013 deze in 30 jaar tijd ten minste annuïtair af te lossen. U kunt ook besluiten een hypotheek van voor 1 januari 2013 te vervangen met een familiehypotheek. In zo’n situatie kunnen er andere – soepelere – spelregels van toepassing zijn.

        Wanneer is de hypotheekrente aftrekbaar?

        Om voor renteaftrek in aanmerking te komen zijn de volgende spelregels van belang :

        • U betaalt een ‘normale’ zakelijke hypotheekrente;
        • U lost de hypotheek minimaal annuïtair af;
        • Aflossing van de hypotheek in maximaal 30 jaar;
        • De hypotheek wordt schriftelijk vastgelegd;
        • Ieder belastingjaar dient u verantwoording af te leggen in de aangifte inkomstenbelasting;
        • Het geld van de familiehypotheek gebruikt u om uw eigen woning (hoofdverblijf) te kopen, te verbouwen of een bestaande hypotheek voor uw eigen woning te vervangen.

        Financieel voordeel familiehypotheek

        Het financieel voordeel van een familiehypotheek bestaat in veel gevallen uit een stapeling van voordelen. Zo is daar al de rendementsverbetering voor de uitlener indien deze op een spaarrekening een rentevergoeding van 0,3% ontvangt en nu ineens 3% of meer kan ontvangen.

        Daarnaast kunt u besluiten om het rendementsvoordeel belastingvrij terug te schenken met de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen.

        Zoals eerder al weergegeven kan het voordeel ook nog ontstaan in het verdwijnen van een topopslag bij een hypotheek. Om een en ander concreet te maken staat hieronder een rekenvoorbeeld

        Hypotheekberekening met familieconstructie

        Uw zoon of dochter koopt in 2018 een woning van € 300.000 en leent bij de bank € 225.000 en bij u € 75.000. Voor de overzichtelijkheid laten we de kosten koper en renteaftrek buiten beschouwing.

        Stel dat u bij ING bank een  hypotheek afsluit voor 20 jaar vast dan zou de rente zonder de familiehypotheek 2,95% zijn. Nu uw zoon of dochter € 75.000 leent wordt het rentepercentage 2,7% omdat de hypotheek in een andere risicoklasse valt.

        In het eerste jaar is dit al indicatief een rentevoordeel van bruto € 744.

        Stel dat u zelf ook een spaarrekening bij ING bank heeft dan is de rentevergoeding 0,05%. Op het moment dat u met uw zoon of dochter afspreekt om 3,95% te ontvangen is uw vergoeding ineens 3,9% hoger. In het eerste jaar is dat globaal bruto € 2.904. U kunt dan besluiten om de rente terug te schenken met de jaarlijkse vrijstelling (2018) tot  € 5.363.

        Marktconforme rente in rekening brengen

        U  mag zoals eerder uitgelegd in het artikel samen een rente afspreken die marktconform is. U hoeft dit rendementsvoordeel niet terug te schenken. Uw zoon of dochter mag dan ook nog renteaftrek toepassen op de hypotheek of lening die u verstrekt.

        Totaal heeft u dus bruto door deze constructie toe te passen € 3.648 voordeel behaald. Ieder jaar neemt dit voordeel af indien we uitgaan van een hypotheek met aflossingscomponent. Jaarlijks daalt de openstaande hoofdsom en dan ook de verschuldigde hypotheekrente.

        Benieuwd naar uw mogelijkheden voor een familiehypotheek met een totaaloplossing door een hypotheekadviseur of financieel planner van ons kantoor? Het is wel raadzaam om alle aspecten goed onder de loep te nemen en dit samen met een adviseur te bespreken.

        Samengevat zijn de voordelen van een familiehypotheek als volgt

        • De verschuldigde rente is fiscaal aftrekbaar;
        • Er is een hogere maximum hypotheek mogelijk;
        • U kunt in aanmerking komen voor een verlaging van de renteopslag bij de eerste geldverstrekker;
        • Het geld blijft binnen de familie en kan op een later moment weer uitgeleend worden aan de volgende generatie;
        • Voor de uitlener is de rente niet extra belast ten opzichte van een gewone spaarrekening;
        • Het is mogelijk om een financieel voordeel te behalen door zaken te stapelen.

        Nadelen van een familiehypotheek

        • Voor u als uitlener is het geld niet direct beschikbaar. Uw zoon of dochter kan het geld pas vrijmaken door een hogere hypotheek te nemen bijvoorbeeld;
        • Indien uw zoon of dochter in betalingsproblemen komt door bijvoorbeeld werkloosheid raakt u dit mogelijk ook;
        • Onderling binnen de familie kunnen er scheve ogen ontstaan indien er meerdere kinderen geld wensen te lenen voor het kopen van een huis.

        Situatie bij overlijden

        Mocht u als uitlener komen te overlijden dan vererft de hypotheek (vordering). Tenzij er andere afspraken zijn gemaakt. Dat kan een simpele situatie zijn indien er sprake is van 1 kind en 1 ouder. Dan erft het kind bij het overlijden van de ouder de vordering. Alleen indien de situatie anders is, bijvoorbeeld 1 ouder en 3 kinderen en slechts 1 kind heeft een hypotheek opgenomen bij de ouder.

        In deze situatie valt de vordering in de nalatenschap en kan de vordering worden toegewezen aan kind 2 en 3. De oude afspraken blijven dan in stand, alleen bij een renteherziening gaat u in onderhandeling met uw broer(s) / zus(sen) en dat kan een andere dynamiek opleveren.

        Om die reden zou u ook kunnen overwegen om een separate levensverzekering af te sluiten en goed na te denken over de rentevastperiode. Indien u de rente voor bijvoorbeeld 20 of 30 jaar vastzet blijven deze afspraken langdurig van kracht.

        Ook kunt u besluiten na het overlijden de familiehypotheek over te sluiten naar een externe bank. Dan kunt u de familiehypotheek aflossen bij uw eventuele broer of zus.

        Erven als enig kind

        Indien u als enig kind erft dan vervalt de lening in juridische zin. Dat zou ook betekenen dat u geen recht meer op renteaftrek hebt. Uw ouders kunnen dit oplossen door een mede-erfgenaam te benomen voor 1%. Dat kan bijvoorbeeld een liefdadigheidsinstelling zijn. Op deze wijze vervalt de renteaftrek niet.

        Stappenplan opzetten familiebank

        De onderstaande leidraad kunt u hanteren bij het opzetten van uw familiebank en daarmee geld uitlenen aan uw kind(eren) :

        • Leg alles schriftelijk vast. Dit is zowel handig voor de Belastingdienst en de notaris, maar ook voor uw kind. Bijvoorbeeld indien deze te maken krijgt met een relatiebreuk of overlijdenssituatie;
        • Hanteer zakelijke normen en simuleer alsof u een hypotheek of lening verstrekt als zijnde een echte bank;
        • Om in aanmerking voor renteaftrek te komen dient de lening of hypotheek gebruikt te worden voor de eigen woning (aankoop of verbouwing);
        • De rente en aflossing dient daadwerkelijk betaalt te worden.

        Woonfonds heeft nog een handige beschrijving gemaakt van alle relevante aspecten rondom een familiehypotheek en fiscaliteiten. Daar worden ook bredere onderwerpen rondom hypotheken en familie bij betrokken.

        Vertel ons uw verhaal

          Reactie binnen 24 uur
          Meestal al eerder.
          Deskundig en eerlijk advies.
          Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
          Uw gegevens 100% veilig.
          Wij respecteren uw privacy.

          Video RTL Z over familiehypotheek

           

           

          Kosten koper wat betekent dat?kosten koper 2018

          Onder de kosten koper verstaan we de aanvullende kosten bovenop de koopprijs van een koopwoning. U betaalt namelijk naast de transactieprijs van de woning ook bijkomende kosten om daadwerkelijk eigenaar van de woning te worden. Afgekort leest u het begrip k.k. ook wel op websites van makelaars en Funda.

          De koper, en dus niet de verkoper, van de woning dient deze kosten dus te betalen. In de meeste gevallen zijn deze kosten alleen van toepassing voor ‘bestaande bouw’ en dus niet voor nieuwbouwwoningen. Er valt een onderscheid te maken tussen de kosten voor het verkrijgen van het eigendom en de hypotheek. Hieronder een opsomming van de verschillende soorten kosten. Een nieuwbouwwoning wordt meestal vrij op naam geleverd.

          Aankoopkosten

          Onder de aankoopkosten worden de volgende kosten verstaan :

          • De overdrachtsbelasting van 2%;
          • Een eventuele courtage / vergoeding voor de aankoopmakelaar;
          • De leveringsakte van de notaris (de definitieve koopovereenkomst);
            • De kosten van een leveringsakte beginnen vanaf € 225 exclusief kadastrale kosten tot circa € 650.  Vergelijken van notariskosten loont dus.
          • Een eventuele bouwkundige keuring;
            • Vanaf € 195 beginnen de tarieven tot € 425, let goed op dat een bouwtechnisch inspecteur niet alleen beschikt over een huishoudladder en schroevendraaier, maar ook beschikt over specialistische gereedschappen zoals een vochtmeter et cetera. En vraag ook gerust door wat er precies wordt geïnspecteerd.
          • De kosten voor het stellen van een bankgarantie.
            • Sommige geldverstrekkers bieden deze kosteloos aan en indien er kosten worden gerekend is dit meestal 1% van de benodigde waarborgsom (10% van de koopprijs meestal).

          Financieringskosten

          Onder de financieringskosten worden de volgende zaken geschaard :

          • Taxatiekosten voor het waarderen van de woning;
          • De kosten van het hypotheekadvies;
          • Eventuele kosten voor het verkrijgen van NHG;
            • De premie voor NHG bedraagt 0,7% van de hoofdsom. In 2021 is de maximale kostengrens € 325.000.
          • De notariskosten voor het opstellen van de hypotheekakte.
          • Bereidstellingskosten indien uw hypotheekofferte de geldigheidsduur overschrijdt. Dit is per geldverstrekker verschillend.

          Hoeveel procent zijn de kosten koper

          De exacte hoogte van de kosten koper zijn afhankelijk van de koopsom van de woning en de kosten van de partijen die u hiervoor in huurt. Stel dat u een woning koopt van € 300.000 dan zijn de bijkomende kosten circa 14.000 euro. Dit betekent dat de kosten koper dus circa 4,5% bedraagt.

          Alleen het percentage kosten koper van een starterswoning ligt weer hoger omdat de bijkomende kosten vaak vast zijn. Als u een huis koopt van € 100.000 zijn de kosten koper rond de 8%. Dat is dus bijna het dubbele van een woning van € 300.000.

          Enkel rekenen met een percentage aan kosten koper is te kort door de bocht. Bij het kopen van een huis kunt u beter eerst berekenen welke absolute kosten u mogelijk gaat tegenkomen.

          Kosten koper vast of variabel

          De overdrachtsbelasting en premie voor de NHG is vast en wettelijk geregeld. De andere kosten zijn variabel en afhankelijk of u wel of geen aankoopmakelaar inhuurt of juist veel zelf doet tijdens het aankooptraject. U hebt dus zelf invloed op deze kosten. De vraag is of u uiteindelijk goedkoper uit bent als u bespaart op een aankoopmakelaar als deze bijvoorbeeld een lagere koopprijs weet te onderhandelen.

          Dezelfde vraag kunt u ook plaatsen bij de kosten van een hypotheekadviseur. Indien deze een voordeligere rente van 0,1% weet te behalen en tarieven en voorwaarden goed te vergelijken bent u overall voordeliger uit en heeft u veel gemak ingekocht.

          Kosten koper meefinancieren in hypotheek

          In 2021 is de maximale hypotheek vastgesteld op 100% van de marktwaarde of koopprijs van uw woning. Dit betekent dat u in de meeste gevallen de kosten koper zelf dient te betalen uit eigen middelen. Er is nog wel ruimte om meer te lenen, maar dat is alleen bedoeld voor energiebesparende maatregelen voor uw woning.

          Wel zijn er nog drie mogelijkheden om toch op een alternatieve manier uit kosten koper te financieren.

          Aftrekbaarheid kosten koper

          De kosten die fiscaal aftrekbaar zijn kunnen de volgende zijn. De woning die u koopt dient dan ook de woning te zijn die u zelf bewoond en niet gebruikt als vakantiewoning of beleggingspand :

          • De kosten voor het hypotheekadvies.
          • De taxatiekosten.
          • De kosten van de hypotheekakte en inschrijvingskosten in het Kadaster.
          • Eventueel de kosten van de bouwtechnische keuring indien de bank of geldverstrekker u heeft verplicht deze op te laten stellen.
          • De premie voor NHG.

          Vertel ons uw verhaal

            Reactie binnen 24 uur
            Meestal al eerder.
            Deskundig en eerlijk advies.
            Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
            Uw gegevens 100% veilig.
            Wij respecteren uw privacy.

            Video met uitleg van Eigen Huis over de kosten koper

             

            midlance inkomen hypotheekAls midlancer zul je mogelijk weerstand ervaren bij het aanvragen van een hypotheek. Het is voor veel geldverstrekkers een ongrijpbaar inkomen om vastgesteld te krijgen. Gelukkig kunnen wij uit ervaring spreken en hebben meerdere midlancers succesvol bijgestaan bij het verkrijgen van een hypotheek. Een hypotheek afsluiten met midlance inkomen is dus mogelijk.

            Concept midlancen

            Wie is nu precies een midlancer? Het is een combinatie van een freelancer en werknemer. Enerzijds zijn er de voordelen en zekerheid van een arbeidsovereenkomst en anderzijds de financiële voordelen van het ondernemerschap. De basis vormt een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit biedt de volgende garanties:

            • een minimumsalaris, ook als je ziek bent of tijdelijk geen project hebt;
            • een vast percentage, meestal zien wij 70%, van het uurtarief ontvangt de midlancer;
            • bij hetzelfde aantal uren een hogere vergoeding;
            • pensioenopbouw en vakantiegeld.

            Inkomen midlancen vaststellen

            Met welk inkomen kan een hypotheek worden aangevraagd? Dat is dus het meteen het meest lastige deel van de hypotheekaanvraag. Er zijn namelijk diverse invalshoeken te kiezen. Dit hangt sterk af van de geldverstrekker. Sommige banken hanteren het liefst een vast en voorspelbaar inkomen. Of vanuit onbekendheid met concept midlancen stelt men in zijn geheel geen inkomen vast.

            Als iemand jaar op jaar eenzelfde soort inkomen heeft wordt het een stuk eenvoudiger. Dan kan bijvoorbeeld worden uitgegaan van het principe van flexwerken. Het gemiddelde inkomen over deze drie jaar is dan het uitgangspunt.

            Recent begonnen als midlancer en een hypotheek afsluiten?

            Deze situatie is meteen een stuk ingewikkelder. Stel je bent in 2019 gestart als midlancer dan kan het vaststellen van het gemiddeld inkomen over de laatste drie jaar ongunstig zijn. Dan wordt het maatwerk. Wij zijn gepokt en gemazeld met het geven van maatwerkadvies.

            Vraag direct een hypotheekadvies aan als midlancer

              Reactie binnen 24 uur
              Meestal al eerder.
              Deskundig en eerlijk advies.
              Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
              Uw gegevens 100% veilig.
              Wij respecteren uw privacy.

               

               

              home inspection rotterdam

              Home inspection Rotterdam, report the same day as inspection in English

              A home is one of the most important purchases one will ever make.  We can organize a home inspection report on buying a house in Rotterdam. This report is written in English and available on the same day the inspection took place. You can attend the inspection if you like.

              Also, it is possible to receive quotations from different contractors for renovation or repairs.

              Important to know: at this moment we only provide home inspections combined with a mortgage advice package.

               

              Why should I want a building inspection report?

              Basically, because you’re taking a huge risk if you don’t. A home inspection may reveal hidden defects that you might not see with the untrained eye. The more you know about your future home, before settling on a price and closing the deal, the better.

              If you don’t organize pre-purchase home inspection, and you find out later that your property is having a lot of problems, you’ll be responsible to fix those faults. That can result in a large gap in your saving account.

              This home inspection provides you with information regarding the technical condition of the house and its structures. This assessment will also prevent you from shortcomings and defects.

              To give you the service you really need when buying a house, our inspection company has developed an English technical inspection report. In most cases, they can also provide an inspector with good knowledge of the English language, so that you can easily communicate and ask questions during the inspection of your new property.

              We also have people at our office who speak English very well, so feel free to call us when you have any questions according to structural problems with any kind of property.

              Our clients are encouraged to join the inspector during the inspection. It enables you to ask questions about the property and try to discover whether a crack in the wall is nostalgia or a serious structural defect.

              Do you only work in Rotterdam?
              We work nationwide and have inspections done at the following cities: Amsterdam; The Hague; Rotterdam; Utrecht.
              Old electrics
              It was customary to have cotton casings around the electric wires. This situation creates a fire hazard. A faulty connection can also lead to a fire hazard. An inspector also tests sample sockets and the meter cupboard.
              Plumbing defects
              It’s a common problem with old houses since there’s an expiration date for pipes. The older the building is, the higher the risk that the network is faulty, leaky and smelly. This can lead to damp, burst, structural problems, less water pressure and rat infestation. Be especially observant when visiting an old apartment building, since even if you spend the money to repair it, there’s a chance that the whole place has an old network and the quality of your water may suffer from it. Avoid buying a money pit.
              Is this construction report NHG-proof?
              This inspection is also approved for mortgages with NHG. All lenders in the Netherlands accept this report.

              What can you expect of our home inspection and inspection report?

              Our home inspection is a limited, non-invasive examination of the condition of a home. Our home inspections are conducted by an inspector. This inspector has the training and certifications to perform this kind of inspections. Our inspectors prepare and deliver you a complete and extensive report of their findings. You can use this knowledge to make the right decisions about your real estate purchase.

              Experience of Lin with our mortgage and buying serice
              The advisor is very professional and very efficient. We have met 3 agents before him and we’re not so happy about them, a friend of ours recommended him to us. Since then it has been a very pleasant and smooth journey. He is also very proactive in helping us to find a good house. In the end, it saved us money and time. Highly recommended. | Read the review on Advieskeuze.nl
              Experience of a client
              Excellent, quick and efficient service, very knowledgable. They were available to answer all questions, and got us a very good rate. | Read the review on Advieskeuze.nl

              Don’t buy a pig in a poke and invest in a technical inspection

              The inspection will include the evaluation of the visible and accessible elements of the home including:

              • Foundation, crawlspace and the condition of floors;
              • Sewer, ventilation, plumbing;
              • Floors, walls, maintenance, masonry and constructional elements;
              • Moisture measurement;
              • Roof, tiles, gutters, zinc and chimney;
              • Roofing and Roof construction;
              • Facade, cousins, windows, glass, doors, etc;
              • Visual review of the central heating system and its components;
              • A visual review electrical system and its components;
              • Visual review maintenance kitchen;
              • Visual review sanitary;
              • Lead water pipes.

              Video home inspection report

              You will get your home inspection report the same day as the inspection

              During the inspection, we can give you an impression of the condition of the property. The official report of the inspection will be ready the same day after the inspection. We will send the official report by e-mail and by post.

              A home inspection is a visual and non-destructive inspection. If we find asbestos during the inspection, we will mention this in the report. Looking for the presence of asbestos is not an official part of the technical inspection.

              The home inspection cost € 425 including VAT. We offer an officially certified asbestos inspection at the same time as the home inspection for an extra cost of € 59,00 including VAT.

              Any questions? Feel free to contact us.

              Mortgage advice for expats
              Mortgage advice for expats.
              Real estate buying service
              We work with fixed affordable rates and we will work with you to your dream house purchase!

              Request a home inspection


                Mortgage for expats

                Interested in buying a house in the Netherlands, in Rotterdam for example? Our financial advisors can help you with selecting and closing the best mortgage with the lowest interest rates. We also can help you with improving your existing mortgage.

                Do you want to learn more about the possibilities of obtaining a mortgage?

                Our orientation meeting is free of charge and can be at your place.

                Woont en werkt u in Australië en wenst u een hypotheek in Nederland af te sluiten? Uw salaris in Australische dollars (AUD) levert in de praktijk dan flinke uitdagingen op. Ontvangt u een andere valuta dan levert dit nog steeds ongemak op. Een hypotheek in Nederland afsluiten met inkomen uit Australië, wij helpen u graag en weten de weg om uw hypotheekaanvraag tot een goed einde te brengen.

                Mortgage credit directive

                Sinds juli 2016 is er een Europese richtlijn die ervoor zorgt dat banken en andere geldverstrekkers terughoudend zijn met het verstrekken van hypotheken aan consumenten, met een ander inkomen dan Euro’s. Waaronder Nederlanders die hun inkomen in Australië verdienen in de lokale valuta AUD.

                Beperkt aantal geldverstrekkers

                Onder voorwaarden kunt u in Nederland een huis kopen met een inkomen vanuit Australië. Dergelijke hypotheekaanvragen zijn altijd op basis van maatwerk. Op voorhand kunnen wij een goede inschatting van de haalbaarheid maken en spreken met u een vast tarief voor onze werkzaamheden af. Een hypotheek in Nederland afsluiten met inkomen uit het buitenland, is bij de meeste geldverstrekkers onmogelijk.

                Voorwaarden expat in het buitenland

                Naast de voorspelbare voorwaarden dat u dient te beschikken over een duurzaam inkomen zijn er concrete voorwaarden te verbinden aan een hypotheekaanvraag:

                • In ieder geval één van de aanvragers dient te beschikken over een Nederlands paspoort;
                • Het inkomen dient vast te zijn en afkomstig uit loondienst. Ondernemers in het buitenland kunnen wij niet financieren;
                • De huur- of hypotheeklasten in het woonland dienen aangetoond te kunnen worden. Ook als daar een vergoeding vanuit de werkgever tegenover staat kunnen wij u verder helpen.

                Woon- en werkland

                Het maakt voor de oplossing ook uit waar u gaat wonen of waar u nu woont. Heeft u bijvoorbeeld plannen om duurzaam naar Nederland terug te keren of wenst u juist een tweede woning in Nederland aan te kopen. Afhankelijk van uw wensen zoeken wij een passende hypotheek en geldverstrekker. Indien u in Australië een huis wenst te kopen en financieren kunnen wij u niet helpen. Althans wij kunnen geen hypotheek organiseren voor een onderpand in Australië. Wel zouden we een hypotheek kunnen vestigen op uw woning in Nederland voor bijvoorbeeld de aankoop van een tweede woning in het buitenland.

                Notarisservice

                Om daadwerkelijk gebruik te maken van de hypotheek dient een akte gepasseerd te worden. Vanwege uw reisschema kan het misschien onhandig zijn om meerdere keren richting Nederland te vliegen. Al in een vroeg stadium van de hypotheekaanvraag kunnen wij een notarisafspraak opzetten zodat u slechts éénmalig een volmacht hoeft te ondertekenen. De notaris is op 20 reisminuten vanaf Schiphol gevestigd waardoor dit goed te combineren is.

                Wij kunnen u ook begeleiden in dit deel van het proces, en proberen de procedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

                Vertel ons uw verhaal

                Wenst u meer informatie te ontvangen over een hypotheek in Nederland afsluiten met inkomen uit Australië? Neem dan gerust eens contact met ons op om uw zaak door te spreken. Een afspraak of contact verplicht u tot niets.

                  Reactie binnen 24 uur
                  Meestal al eerder.
                  Deskundig en eerlijk advies.
                  Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
                  Uw gegevens 100% veilig.
                  Wij respecteren uw privacy.

                  home inspection amsterdam

                  Home inspection buying house Amsterdam, report within 48 hours in English

                  A home is one of the most important purchases one will ever make.  We can organize a home inspection report on buying a house in Amsterdam. This report is written in English. Buying a house in Amsterdam, Rotterdam or The Hague? Our inspection company works nationwide.

                  Important to know: at this moment we only provide home inspections combined with a mortgage advice package.

                   

                  Why should I want a building inspection report?

                  Basically, because you’re taking a huge risk if you don’t. A home inspection may reveal hidden defects that you might not see with the untrained eye. The more you know about your future home, before settling on a price and closing the deal, the better.

                  If you don’t organize pre-purchase home inspection, and you find out later that your property is having a lot of problems, you’ll be responsible to fix those faults. That can result in a large gap in your saving account.

                  This home inspection provides you with information regarding the technical condition of the house and its structures. This assessment will also prevent you from shortcomings and defects.

                  To give you the service you really need when buying a house, our inspection company has developed an English technical inspection report. In most cases, they can also provide an inspector with good knowledge of the English language, so that you can easily communicate and ask questions during the inspection of your new property.

                  We also have people at our office who speak English very well, so feel free to call us when you have any questions according to structural problems with any kind of property.

                  Our clients are encouraged to join the inspector during the inspection. It enables you to ask questions about the property and try to discover whether a crack in the wall is nostalgia or a serious structural defect.

                  Do you only work in Amsterdam?
                  We work nationwide and have inspections done at the following cities: Amsterdam; The Hague; Rotterdam; Utrecht.
                  Old electrics
                  It was customary to have cotton casings around the electric wires. This situation creates a fire hazard. A faulty connection can also lead to a fire hazard. An inspector also tests sample sockets and the meter cupboard.
                  Plumbing defects
                  It’s a common problem with old houses since there’s an expiration date for pipes. The older the building is, the higher the risk that the network is faulty, leaky and smelly. This can lead to damp, burst, structural problems, less water pressure and rat infestation. Be especially observant when visiting an old apartment building, since even if you spend the money to repair it, there’s a chance that the whole place has an old network and the quality of your water may suffer from it. Avoid buying a money pit.
                  Is this construction report NHG-proof?
                  This inspection is also approved for mortgages with NHG. All lenders in the Netherlands accept this report.

                  What can you expect of our home inspection and inspection report?

                  Our home inspection is a limited, non-invasive examination of the condition of a home. Our home inspections are conducted by an inspector. This inspector has the training and certifications to perform this kind of inspections. Our inspectors prepare and deliver you a complete and extensive report of their findings. You can use this knowledge to make the right decisions about your real estate purchase.

                  Experience of Lin with our mortgage and buying serice
                  The advisor is very professional and very efficient. We have met 3 agents before him and we’re not so happy about them, a friend of ours recommended him to us. Since then it has been a very pleasant and smooth journey. He is also very proactive in helping us to find a good house. In the end, it saved us money and time. Highly recommended. | Read the review on Advieskeuze.nl
                  Experience of a client
                  Excellent, quick and efficient service, very knowledgable. They were available to answer all questions, and got us a very good rate. | Read the review on Advieskeuze.nl

                  Don’t buy a pig in a poke and invest in a technical inspection

                  The inspection will include the evaluation of the visible and accessible elements of the home including:

                  • Foundation, crawlspace and the condition of floors;
                  • Sewer, ventilation, plumbing;
                  • Floors, walls, maintenance, masonry and constructional elements;
                  • Moisture measurement;
                  • Roof, tiles, gutters, zinc and chimney;
                  • Roofing and Roof construction;
                  • Facade, cousins, windows, glass, doors, etc;
                  • Visual review of the central heating system and its components;
                  • A visual review electrical system and its components;
                  • Visual review maintenance kitchen;
                  • Visual review sanitary;
                  • Lead water pipes.

                  Video home inspection report

                  You will get your home inspection report within 48 hours

                  During the inspection, we can give you an impression of the condition of the property. The official report of the inspection will be ready within 48 hours after the inspection. We will send the official report by e-mail and by post.

                  A home inspection is a visual and non-destructive inspection. If we find asbestos during the inspection, we will mention this in the report. Looking for the presence of asbestos is not an official part of the technical inspection.

                  The home inspection cost € 425 including VAT. We offer an officially certified asbestos inspection at the same time as the home inspection for an extra cost of € 59,00 including VAT.

                  Any questions? Feel free to contact us.

                  Mortgage advice for expats
                  Mortgage advice for expats.
                  Real estate buying service
                  We work with fixed affordable rates and we will work with you to your dream house purchase!

                  Request a home inspection


                    Mortgage for expats

                    Interested in buying a house in the Netherlands, in Amsterdam for example? Our financial advisors can help you with selecting and closing the best mortgage with the lowest interest rates. We also can help you with improving your existing mortgage.

                    Do you want to learn more about the possibilities of obtaining a mortgage?

                    Our orientation meeting is free of charge and can be at your place.

                    Bent u bijvoorbeeld woonachtig in Amerika en wenst u in Nederland een woning te kopen en hiervoor een hypotheek af te sluiten? Dan is dit artikel interessant voor u. Het mag ook gaan om een tweede woning. Op deze wijze kunt u blijven wonen en werken in de Verenigde Staten.

                    Mortgage credit directive

                    Sinds juli 2016 is er een Europese richtlijn die ervoor zorgt dat banken en andere geldverstrekkers terughoudend zijn met het verstrekken van hypotheken aan consumenten, met een ander inkomen dan Euro’s. Waaronder Nederlanders die hun inkomen in de US verdienen in de lokale valuta.

                    Review klant die een inkomen in US dollars heeft
                    Heel simpel. Zonder Cournot was het niet mogelijk geweest om een huis te kopen in Nederland vanuit mijn huidige adres buiten de EU. Daarnaast een fijne communicatie die zowel professioneel als persoonlijk is. Cournot fixt het. | Beoordeling via Advieskeuze lezen

                    Beperkt aantal geldverstrekkers

                    Onder voorwaarden kunt u in Nederland een huis kopen met een inkomen vanuit Amerika. Dergelijke hypotheekaanvragen zijn altijd op basis van maatwerk. Op voorhand kunnen wij een goede inschatting van de haalbaarheid maken en spreken met u een vast tarief voor onze werkzaamheden af. Een hypotheek in Nederland afsluiten met inkomen in dollars, is bij de meeste geldverstrekkers onmogelijk.

                    Voorwaarden expat in het buitenland

                    Naast de voorspelbare voorwaarden dat u dient te beschikken over een duurzaam inkomen zijn er concrete voorwaarden te verbinden aan een hypotheekaanvraag:

                    • In ieder geval één van de aanvragers dient te beschikken over een Nederlands paspoort;
                    • Er is een inkomensgrens van minimaal € 60.000 voor de hoofdaanvrager;
                    • Het inkomen dient vast te zijn en afkomstig uit loondienst. Ondernemers in het buitenland kunnen wij helaas niet financieren;
                    • De huur- of hypotheeklasten in het woonland dienen aangetoond te kunnen worden. Ook als daar een vergoeding vanuit de werkgever tegenover staat kunnen wij u verder helpen;
                    • Op voorhand zijn een aantal documenten nodig zoals een arbeidsovereenkomst en een W2 formulier.

                    Woon- en werkland

                    Het maakt voor de oplossing ook uit waar u gaat wonen of waar u nu woont. Heeft u bijvoorbeeld plannen om duurzaam naar Nederland terug te keren vanwege een naderend pensioen of wenst u juist een tweede woning in Nederland aan te kopen voor verblijf tijdens vakanties? Afhankelijk van uw wensen zoeken wij een passende hypotheek en geldverstrekker.

                    Indien u in Amerika een huis wenst te kopen en financieren kunnen wij u niet helpen. Beter gezegd; wij kunnen geen hypotheek organiseren voor een onderpand in de VS. Wel zouden we een hypotheek kunnen vestigen op uw woning in Nederland voor bijvoorbeeld de aankoop van een tweede woning in Amerika.

                    Notarisservice

                    Om daadwerkelijk gebruik te maken van de hypotheek dient een akte gepasseerd te worden. Vanwege uw reisschema kan het misschien onhandig zijn om meerdere keren richting Nederland te vliegen. Al in een vroeg stadium van de hypotheekaanvraag kunnen wij een notarisafspraak opzetten zodat u slechts éénmalig een volmacht hoeft te ondertekenen. De notaris is op 20 reisminuten vanaf Schiphol gevestigd waardoor dit goed te combineren is.

                    Wij kunnen u ook begeleiden in dit deel van het proces, en proberen de procedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

                    Vertel ons uw verhaal

                    Wenst u meer informatie te ontvangen over een hypotheek in Nederland afsluiten met inkomen in dollars? Neem dan gerust eens contact met ons op om uw zaak door te spreken. Een afspraak of contact verplicht u tot niets.

                      Reactie binnen 24 uur
                      Meestal al eerder.
                      Deskundig en eerlijk advies.
                      Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
                      Uw gegevens 100% veilig.
                      Wij respecteren uw privacy.