Werkwijze hypotheekadvies


Stap 1 | Kennismakingsgesprek

Tijdens het kennismakingsgesprek gaan we nader in op de wensen en behoeften die u hebt omtrent het hypotheekadvies. Ook geven we antwoorden op de volgende vragen :

  • Wat is de maximale hypotheek?
  • Wat zijn de mogelijkheden qua rentevastperiode en aflosvormen?
  • Naar welke vraagprijs qua woning kunnen we kijken?
  • Met welke kosten koper dien ik rekening te houden?

Ook geven wij tijdens dit eerste gesprek inzage in de personen die betrokken zijn bij het hypotheekproces. Dit zijn zowel interne als externe personen. Denk hierbij aan een notaris of bank. Dan leggen we ook uit wat u van ons mag verwachten in dit proces en waar van u inspanningen worden verwacht.

In ieder geval is de insteek van ons kantoor om u zoveel mogelijk werk uit handen te nemen.

Om dit eerste gesprek goed in te kunnen gaan vragen wij u om een aantal documenten aan te leveren. Dit is mogelijk zodra wij uw digitaal klantdossier hebben aangemaakt. Op het moment dat wij met u een afspraak maken openen wij online uw klantdossier en sturen wij u een link toe.

Goed om te weten; de kosten van dit eerste gesprek zijn voor onze rekening! We zullen tijdens dit gesprek ook uitleg geven over de tarieven en een vaste prijs voorstellen.

Het tarief hangt af van het doel van uw hypotheek. Koopt u bijvoorbeeld een huis, gaat u oversluiten, verbouwen of scheiden. Wij weten dan een inschatting van de werkzaamheden te maken en zullen u dan een vast prijsvoorstel doen.

Wij werken op no cure no pay basis, komt de hypotheek onverhoopt niet rond dan loopt ons belang parallel aan uw belang en zijn er geen kosten. Wij hebben des te meer reden om de hypotheek rond te krijgen en hanteren.

Advieskeuze klantervaringen

 

Stap 2 | Uw nieuwe hobby wordt Funda

Meestal gaat het proces in een stroomversnelling zodra u op Funda huizen gaat bekijken. Het werkt als een soort virus horen we vaak. De stap naar een bezichtiging is zo gemaakt en éénmaal aan het bezichtigen volgen de stappen elkaar snel op. Dat komt ook omdat de woningmarkt op dit moment een typische verkopersmarkt is. De verkoper kan meestal kiezen uit meerdere kopers en laat u als kandidaat koper onderling tegen elkaar opbieden.

Om in dit geweld enigszins beslagen ten ijs te komen bieden wij u ook aankoopbegeleiding aan. Extra prettig is dat wij aan uw kant staan en een korting verlenen van € 350 indien u een aankoopmakelaar en hypotheekadviseur inhuurt. Er is dan sprake van efficiency voordelen vanwege de samenwerking tussen collega’s onderling, dat geven wij graag terug.

Extra handig is dat we u dus gedurende het hele koopproces kunnen begeleiden.

Stap 3 | Inventarisatiegesprek

Op het moment dat er mondelinge overeenstemming is raden wij aan om een nieuwe afspraak te maken. Dan gaan we dieper op uw informatie in en maken we een blauwdruk van uw financiële situatie. Ook bespreken we dan de diverse opties qua hypotheken zoals de rentestanden en keuzes in rentevastperiodes. Hypotheekrentes zijn dagprijzen en veranderen wekelijks.

We verrijken uw online klantdossier met documenten die we nog nodig hebben om de hypotheekaanvraag te kunnen indienen. Op deze wijze proberen we slim met de beschikbare tijd om te gaan. Ook winnen we op deze wijze tijd in het aanvraagproces waardoor we de geldverstrekker van uw keuze snel van de juiste informatie kunnen voorzien.

Wanneer u met ons gaat samenwerken deelt u persoonlijke informatie zoals inkomens- en vermogensgegevens. Uiteraard blijft dit strikt vertrouwelijk. Wij spreken dan ook niet met personen over uw financiën voor wie dit niet van belang is. Ook begeven wij ons niet in (lokale) netwerkcircuits. Wij trachten ons werk zo neutraal en onafhankelijk mogelijk uit te voeren.

Stap 4 | Bespreken advies

Tijdens een vervolggesprek bespreken we het hypotheekadvies. Dat bestaat uit het toelichten van de gehanteerde geldverstrekker en eventuele levensverzekeraar. Ook bespreken we de keuze van een notaris. We bespreken ook offertes van diverse notariskantoren indien we dit in een eerder gesprek hebben afgesproken.

Daarnaast bespreken we ook de impact van risico’s zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.

De haalbaarheid hebben we in deze fase ook verder voor kunnen bereiden. Uiteindelijk beslist de geldverstrekker, maar vanwege onze ervaring en kennis van de acceptatiecriteria weten we of een aanvraag soepel of juist stroef gaat verlopen. Dit zullen we dan ook op voorhand met u bespreken. Ook komt het voor dat tijdens het aanvraagproces van uw hypotheek nieuwe informatie naar voren komt.

Stap 5 | Uitvoering bemiddeling

Na de uitkomst van het adviesgesprek gaan we meteen aan de slag met de gemaakte keuzes. Dat betekent dat we de hypotheekaanvraag indienen bij de geldverstrekker van uw keuze. Ook sturen we de notaris in dit proces aan en controleren de documenten zoals de hypotheekakte en nota van afrekening.

De communicatie met de bank voeren wij ook uit en chasen deze indien de doorlooptijd in het gedrang komt. Ook kennen we een spoedprocedure indien u echt haast hebt.

Nog meer interesse?